تاریخ هنر روم و اتروسک

تاریخ هنر روم و اتروسک ، تاریخ هنر روم ، نقاشی رومی ها ، هنر تندیس سازی روم ، تاریخ هنر روم و اتروسک ، معماری رومی ها ، نقاشی رومی ها ، هنر موزاییک رومی ،  تاریخ هنر روم و اتروسک ،  تاریخ هنر روم ، تاریخ هنر روم و اتروسک ، نقاشی رومی ها ، هنر تندیس سازی روم ، معماری رومی ها ، نقاشی رومی ها ، هنر موزاییک رومی ،  تاریخ هنر روم و اتروسک ،  تاریخ هنر روم ، تاریخ هنر روم و اتروسک ، نقاشی رومی ها ، هنر تندیس سازی روم ، معماری رومی ها ، نقاشی رومی ها ، هنر موزاییک رومی ،   تاریخ هنر روم ، نقاشی رومی ها ، هنر تندیس سازی روم ، معماری رومی ها ، نقاشی رومی ها ، هنر موزاییک رومی ،  .

درپایان سده ششم پیش از میلاد مردمان ساکن منطقه ای که شهر روم مرکز آن بود، بر علیه اتروسک ها شوریدند و اعلام استقلال کردند و به تدریج بر قلمرو ایشان مسلط شدند و در سده سوم پیش از میلاد قلمرو اتروسک ها به جزئی از قلمرو کشور نو ظهور تبدیل و هنر و فرهنگ اتروسک ها در فرهنگ روم ادغام شد. آنها در آغاز به صورت دولت شهری تابع اتروسک بودند، اما در حدود سده ششم پیش از میلاد، ابتدا بر اتروسک ها و سپس بر بخش هایی از اروپا، آسیای صغیر (ترکیه) و شمال افریقا مسلط شدند و کم کم تمام این نواحی به نام امپراطوری روم شناخته شد و حکومت آنها تا سده پنجم میلادی دوام داشت. اتروسک ها از اقوام ساکن در ناحیه مرکزی ایتالیا (توسکانی امروز) بودند که در اواسط هزاره اول پیش از میلاد دولت شهرهایی را تشکیل داده بودند، بنا به گفته هرودوت مورخ یونانی آنها از لیدی واقع در آناتولی به سرزمین ایتالیا مهاجرت کرده بودند.

اتروسک ها با شهرک هایی که یونانی ها و فینیقی ها در سواحل جنوبی ایتالیا برپا کرده بودند، داد و ستد داشتند و با برخورداری از هنر و فرهنگ این دو ملت، فرهنگ شکوفایی را در سده های ششم و پنجم پیش از میلاد پدید آوردند. اتروسک ها در ساخت تندیس و اشیای مفرغی نیز توانا بودند که نمونه مشهور آن، تندیس مفرغی ماده گرگی است که به عنوان نماد شهر روم شناخته شده است، هنرمند به خوبی خشم و سرکشی را در چهره این گرگ نشان داده است تصویر۵. آنها فرهنگ و هنر اتروسک و ملت های مختلفی چون ایران، میانرودان، سوریه و مصر را نیز جذب کردند که نمونه آن پذیرش آئین ایرانی ایزد مهر و ساخت معابد مهری در نقاط مختلف اروپا بود تصویر ۶.

 

منبع