جنگنده تهاجمی سوخو 24 فنسر

به غیر از ارتش روسیه که همکنون حدود 400 فروند سوخوی24 در مدلهای ام/ ام ار و ام پی در خدمت دارد(نیروی دریایی روسیه نیز حدود 80 فروند سوخوی24 ام در خدمت دارد)، نیروی هوایی اکرائین بین 95 تا 120 فروند سوخوی 24 ام و ام ار بازمانده از ارتش سرخ ،اذربایجان حدود 11 فروند سوخوی 24 ام بازمانده از ارتش شوروی، الجزیره 34 فروند سوخوی 24 ام کا نسخه صادراتی که در حال ارتقاء انها به نسخه ام 2 است، سوریه 20 فروند سوخوی 24 ام کا، عراق نیز 30 فروند سوخوی 24 ام کا از شوروی تحویل گرفت که در زمان جنگ خلیج فارس 1 ، 24 فروند انها را به ایران فرستاد. میتوانست هشت تن سلاح با خود حمل که که شامل تا چهار موشک هوا به هوای فروسرخ ار 60 برای دفاع از خودش در جایگاه متغیر زیر بال ،انواع بمب های 100 ،250 ،500 و 1500 کیلویی برای نمونه تا 38 بمب 100 کیلویی وو یا تا 16  بمب 250 کیلویی و یا هفت بمب 500 کیلویی و یا سه عدد  بمب 1500 کیلویی ویا شش غلاف 32 تایی 57 م م ویا به همین میزان غلاف 20 تایی راکت 80 م م و یا همین میزان غلاف راکت 5 تایی 122 م م ،ویا شش راکت 240 م م ویا چهار راکت 370 م م.

سوخوی24 از اوائل دهه 1980 در خدمت به عنوان اصلیترین و موثر ترین جنگنده تهاجمی ارتش شوروی در اروپای شرقی ومستقر بود حدود 100 فروند ان نیز به نیروی دریایی شوروی تحویل داده شد ،سوخوی 24 با شروع جنگ در افغانستان از پایگاه های در ازبکستان و قزاقستان به پرواز در می امد و معمولا حملات سنگین را بر علیه اهداف ثابت انجام میدادند. فنسرهای ایرانی از طیف وسیعی از تسلیحات هدایت شونده بهره میبرد و حتی دست به سوختگیری هوای تاکتیکی در ارتفاع پایین زده اند و گفته شده اصلیترین بازوی نیرویی هوایی ایران در صورت نبرد با اسرائیل برای حملات دقیق به خاک این کشور است ( از جمله با در نظر گرفتن توان پرواز در ارتفاع پایین و توان سوختگیری هوایی تاکتیکی).

این سامانه شامل دوربین تصویر برداری در زیر بدنه(در جای همان دوربین اپتیکی و نشان گذار لیزری سوخوی 24 ام)،رادار شناسایی اس ای ار برای اسکن کردن رادار منطقه روبرو ،غلاف شناسایی الکترونیکی Efir-1M از تجهیزات این مدل بود ،اطلاعات گرداوری شده از سوخوی 24 ام ار را میتوان به صورت مستقیم به یک ایستگاه زمین ارسال کند. خلبان از صفحه اچ یو دی بهره میبرد سوخوی24 فنسر سی اولین نمونه تولیدی در چندین بلوک تولید شد که تغیراتی همچون جای چتر ترمز، بهبود صندلی پرتاب به نسخه کا 36 دی ام (نصب شده بر روی سوخوی27)،1000 لیتر سوخت بیشتر از بلوک 8 به بعد و در سری اخر تولید افزایش کارایی سامانه های هشدار دهنده.

 

ماکت جنگنده سوخو 24 (Su-24)

سوخو-۲۴ که پاسخ روس‌ها به جنگنده بمب‌افکن اف-۱۱۱ آمریکایی‌ها بود، توانایی حمل ۸ تن مهمات از جمله بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی، و دیگر انواع بمب و موشک و راکت و سوخت اضافی را دارد. ماکت جنگنده سوخو 24 در ایران با کیفیت مرغوبی ساخته شده و مشابه نمونه واقعی می باشد. جنس بدنه ماکت های هواپیمایی عرشیان از آلومینیوم و فایبرگلاس است. ماکت جنگنده سوخو 24 در اندازه 30 سانتی متری طراحی و ساخته شده است.

مشخصات فنی جنگنده‌ روسی که از 9 متری ناوشکن آمریکا گذشت/جنگنده مافوق صوت سوخو 24

از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع هواپیما آن است که در صورت روشن بودن رادار دشمن و به دلیل توانایی حمل موشک‌های لیزری قادر است هرگونه فرکانس موشکی را شناسایی و با متمرکز شدن روی مراکز راداری و هواپیماهای دشمن، به طور اتوماتیک این مراکز و هواپیماها را به طور صددرصد منهدم کند. این هواپیما که نخستین سیستم ناوبری و حمله دیجیتال شوروی را در خود داشت نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۷۰ انجام داده و از سال ۱۹۷۴ وارد ارتش شوروی شد و هم‌اکنون نیز در ارتش‌های روسیه،اوکراین، قزاقستان، الجزایر، سودان، سوریه و ایران در حال خدمت است. هواپیمای سوخو 24 توانایی از کار انداختن تمامی رادارها و موشک‌های دشمن را دارد و می تواند به عنوان هواپیمای پیشرو، سامانه جنگ الکترونیک را به کار گیرد و هواپیماهای دیگر به دنبال آن برای بمباران اهداف دشمن وارد عمل شوند.

سوخو-۲۴ که پاسخ روس‌ها به جنگنده بمب‌افکن اف-۱۱۱ آمریکایی‌ها بود، اختصاصاً برای حملات ارتفاع پایین مافوق صوت به عمق خاک دشمن طراحی شده و طراحی بال متحرک آن باعث شده تا قابلیت فرود و برخاست کوتاه را داشته باشد. بعضی از اهداف طراحان سوخو در طرح جدیدشان، قابلیت پرواز فراصوتی در ارتفاع پایین، توانایی اجرای عملیات در شب یا روز و در همه گونه شرایط جوی و قابلیت استفاده از باندهای نامناسب و کوتاه بود. دو جنگنده سوخو-24 روسيه بر اساس گزارش‌ها از فاصله 9 متري ناوشكن يو‌اس‌اس دونالد كوك پرواز كرده‌اند كه حالا تبديل به يك تنش جديد ميان دو طرف شده است.

این هواپیما با وزن خالی بیش از ۲۲ تن توانایی حمل ۸ تن مهمات از جمله بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی، و دیگر انواع بمب و موشک و راکت و سوخت اضافی را دارد. ارگیری بال بالای این هواپیما نیز باعث شده تا پرواز باثباتی در ارتفاع پایین و مقاومت خوبی در مقابل جریان باد داشته باشد. سوخو 24 مشهور به فنسر يا شمشيرباز یک جنگنده ضربتی مافوق صوت، دو کابینه، بال‌متغیر و دوموتوره ساخت شرکت سوخو است. طراحي اين جنگنده به شكلي است كه پرواز با سرعت بالا و در ارتفاع بسيار پايين را براي آن بسيار راحت مي‌كند. البته نیروی هوایی روسیه در حال جایگزینی تدریجی این هواپیما با جنگنده بمب‌افکن سوخو-۳۴ است.

 

خلبانان سوخو 24 روسیه در سوریه کشته شدند

24 ماه نوامبر سال 2015 هم یک فروند بمب افکن سوخوی-24 نیروی هوافضای روسیه در مرز ترکیه مورد حمله جنگنده های این کشور قرار گرفت که یک خلبان آن هم کشته شد. در همین حال خبرگزاری ایتارتاس نوشت: بمب افکن سوخو-24 هنگام حرکت از باند فرودگاه پایگاه هوایی حمیمم خارج و کامل منهدم شد و دو خدمه آن هم کشته شدند. وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه با تایید سقوط بمب افکن سوخو-24 در سوریه اعلام کرد: به احتمال زیاد، نقص فنی عامل سقوط هواپیما بوده است. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از بیانیه وزارت دفاع روسیه نوشت: بمب افکن سوخو-24 هنگام برخاستن از پایگاه هوایی حمیمم در سوریه سقوط کرد. این دومین بمب افکن سوخو-24 است که در دو سال اخیر در سوریه سقوط کرده است.

 

منبع