طرز تهیه موس توت فرنگی

 پوره توت فرنگی  1 پیمانه  پودر ژلاتین  1 قاشق مرباخوری  زرده تخم مرغ  3 عدد درشت  آب یا گلاب 5-6 قاشق غذاخوری (برای حل کردن ژلاتین)  خامه  200 گرم شکر ریز   1/2 پیمانه عسل  2 قاشق غذاخوری بستنی یا شکلات شیری    100 گرم. نکته: این موس را هم با زرده تخم مرغ می شود درست کرد هم با ژلاتین یعنی هر دو داخل دسر یک کارایی را دارند اگر نمی خواهید از تخم مرغ داخل دسرتان استفاده کنید میزان ژلاتین را باید بیشتر در نظر بگیرید. اگر از شکلات استفاده می کنید هم می توانید همراه خامه و زرده ها روی بخارکتری بنماری کنید هم می توانید رنده کنید و به پوره توت فرنگی اضافه کنید. بعد از خنک شدن موادموس، توت فرنگی ها را اضافه کنید و مواد دسر را داخل قالب بریزید و حدود 4 الی 5 ساعت داخل یخچال بگذارید تا خودش را کامل بگیرد.

بعد از اینکه از یخچال خارج کردید دور آن را با چاقو آزاد کنید و حدود پنج دقیقه در محیط آشپزخانه قرار بدهید و سپس داخل ظرف سرو برگردانید.  توت فرنگی پوره شده  1 لیوان شیر  نصف لیوان خامه  100 گرم  شکر  5 تا 6 قاشق غذاخوری  ژلاتین  2 قاشق غذاخوری سرصاف  آب سرد  1/4 لیوان . نکته: استفاده از زرده تخم مرغ طعم بهتر و لطیف تری به موس می دهد اما استفاده از ژلاتین هم ماندگاری موس را بیشتر می کند. ابتدا روی آب سرد، ژلاتین را بپاشید و بگذارید حالت اسفنجی بگیرد و سپس آن را روی بخار آب بنماری کنید. (اگر دوست دارید تکه های توت فرنگی زیردندانتان احساس شود چند تا از توت فرنگی ها را داخل آن خرد کنید).

یک لیوان پوره توت فرنگی را داخل میکسر بریزید و خامه و شیر و شکر را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید. در مرحله آخر مواد خامه را با ژلاتین مخلوط کنید توجه داشته باشید که هر دو باید هم دما باشند.   زرده های تخم مرغ را همراه شکر روی حرارت بخارکتری مدام هم بزنید تا رنگ آن شیری شود. موس را به روش های مختلفی درست می کنند که در روش فرانسوی از تخم مرغ استفاده می کنند. حالا خامه+عسل+شکلات شیری رنده شده را اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه مدام هم بزنید. ابتدا پودر ژلاتین را روی گلاب یا آب بپاشید و بعد از پفکی شدن آنرا بنماری کنید. می توانید به جای پودر ژلاتین 1 قاشق مرباخوری ژله توت فرنگی استفاده کنید.

 

موس توت فرنگی | طرز تهیه موس توت فرنگی

مواد لازم موس توت فرنگی توت فرنگی تازه 1900گرم یا8 پیمانه آب لیموی تازه  4قاشق غذاخوری شکر 3پیمانه + 2قاشق غذاخوری پودر ژلاتین بدون طعم دهنده ½5 قاشق چایخوری خامه غلیظ 3پیمانه توت فرنگی ورقه شده یا درسته برای تزیین. موس توت فرنگی جزو دسر - کرم و موس میباشد زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 1 ساعت و 0 دقیقه موس توت فرنگی را می توانید در وعده میان وعده - دسر - سرو کنید.     یک کاسه متوسط ضد حرارت را روی تابه ای از آب در حال جوش قرار داده و ژلاتین را در 3 قاشق غذا خوری آب سرد حل کنید. هر یک از نوار ها را دور یک پیاله استوانه ای سرامیکی (Ramekin) بپیچید به طوری که 5 سانتی متر آن بالا تر از لبه پیاله ها باشد.

    کاسه را در حمام یخی قرار دهید تا زمانی که مخلوط خنک وکمی غلیظ شود، حدود 20 دقیقه، پی در پی آن را هم بزنید. طرز تهیه موس توت فرنگی     توت فرنگی، آب لیمو و 3 پیمانه شکر را در غذا ساز پوره کنید. موس ها را با خامه و ورقه های توت فرنگی یا توت فرنگی درسته (خوابانده در قاشق 2 شکر) تزئین کنید.     یک حمام یخی (کاسه ای پر از یخ و آب سرد) آماده کرده و آن را کنار بگذارید. توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 12 نفر مناسب میباشد.     2 دقیقه قبل از سرو کردن آن ها را از فریزر بیرون بیاورید. آن را در حدود 3 ساعت در فریز قرار دهید تا زمانی که خودش را بگیرد.

آن را از الک ریز رد کرده و فشار دهید و داخل کاسه ای بریزید. داخل هر یک از آن ها ½ پیمانه از مخلوط توت فرنگی بریزید.

طرز تهیه موس توت فرنگی

سفیده تخم مرغ را با همزن برقی بزنید تا سفید شده و فرم بگیرد، سپس شکر را به آن بیفزایید و مجدد هم بزنید. پودر ژلاتین را روی آب سرد بریزید و روی حرارت غیر مستقیم بخار آب جوش قرار دهید تا ژلاتین حل شود. کف یک قالب 25 در 35 سانتی متری را با کاغذ روغنی بپوشانید و با مقداری روغن مایع چرب کنید. برای تهیه نان موس؛ تخم مرغ و شکر را با همزن بزنید تا کاملا تغییر رنگ دهد و سفت شود. سپس با یک زرورق به پهنای 8 سانتی متر دور کیک را ببندید و از مایه موس روی نان بریزید. سپس پوره توت فرنگی و ژلاتین خنک شده را به آن افزوده و به کمک لیسک آن را مخلوط کنید. اما اگر پای آن به میان بیاید، دسری فوق العاده ساده، اما لاکچری تهیه خواهید کرد.

 

شور و شیرین | آموزش آشپزی و شیرینی پزی

توت‌فرنگی‌ها و آبلیمو را در پارچ دستگاه مخلوط‌كن بریزید و پوره كنید، آن‌گاه پوره به دست آمده را در صافی بریزید. زرده‌های تخم‌مرغ را در كاسه كوچكی بریزید، شكر و وانیلین را بیفزائید و كاسه را روی بخار آب‌جوش بگذارید. آن‌گاه سفیده‌های تخم‌مرغ را با همزن برقی بزنید تا فرم بگیرد و سفید شود. اینك محلول ژلاتین را همراه با خامه درون پوره توت‌فرنگی بریزید و هم بزنید. حالا زرده‌های تخم‌مرغ را به پوره صاف شده توت‌فرنگی اضافه كنید. حالا موس را در قالب بریزید و به مدت تقریبی 3-4 ساعت، در فریزر قرار دهید. سپس آن را نیز درون مایه فراهم كرده، بریزید و به آرامی مخلوط كنید.

اكنون پودرژلاتین را روی آب بپاشید و به روش بن‌ماری حل كنید. قالب مناسبی را به گنجایش پنج و نیم لیتر (6 پیمانه) چرب كنید. سپس آن را در یخچال نگه دارید تا از حالت یخ‌زدگی خارج شود.

طرز تهیه موس توت فرنگی

۱ و ¼ پیمانه توت فرنگی تازه خرد شده ½ پیمانه خامه سنگین ۲ قاشق غذاخوری شکر ۱/۳ پیمانه پنیر خامه ای ۱ قاشق چای خوری عصاره وانیل. برای تزئین موس می توانید از برگ نعنا، پودر نارگیل یا براده شکلاتی استفاده کنید. مواد آماده شده را داخل فنجان بریزید و به مدت ۱ الی ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید. ترکیب توت فرنگی را به خامه هم زده اضافه کنید و به مدت ۳ الی ۵ دقیقه هم بزنید. داخل ظرف بزرگی خامه سنگین را با هم زن برقی به مدت ۳ الی ۵ دقیقه هم بزنید. داخل مخلوط کن یا غذاساز توت فرنگی ها و شکر را با هم مخلوط کنید. پنیر خامه ای و وانیل را اضافه کنید و هم بزنید و کنار بگذارید. به جای توت فرنگی می توانید میوه دلخواه تان را استفاده کنید.

از موس می توانید برای تزئین وافل یا پنکیک نیز استفاده کنید.

مواد لازم موس توت فرنگی - دسر - دینگولند

توت فرنگی ها را داخل مخلوط کن بریزید تا خوب له شوند، شکر و آب لیمو را اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید تا به شکل پوره دربیاید. خامه را در ظرف دیگری خوب هم بزنید تا فرم بگیرد ، سپس به توت فرنگی اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. مواد آماده شده را در ظرف های مورد نظر بریزید و در فریزر قرار دهید تا خودش را ببندد. پودر ژلاتین را در مقدار کمی آب بریزید و روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا آب شود. پوره توت فرنگی را از صافی عبور دهید و پودر ژلاتین حل شده را به آن اضافه نمایید. بعد از آماده شدن دسر روی آن را با برش هایی از توت فرنگی تزیین کرده و میل کنید.

طرز تهیه موس توت فرنگی

در مرحله بعدی یک چهارم پیمانه از خامه را به همراه دو قاشق غذا خوری پودر قند با هم ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید، سپس مخلوط ژلاتین را اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا ژلاتین ذوب شود، شکلات ذوب شده را نیز اضافه کرده و دوباره هم بزنید تا ترکیب یکدستی بدست آید، در آخر به میزان سه چهارم از پوره توت فرنگی را نیز به مخلوط اضافه کنید و سپس آن را کنار بگذارید. توت فرنگی از جمله میوه های خوشمزه و محبوب در فصل تابستان می باشد و نیز شکلات نیز طرفدارن زیادی در بین افراد مختلف به خصوص بچه ها دارد، از این رو تهیه دسر موس توت فرنگی و شکلات پیشنهاد جذابی است که در ادامه قصد داریم روش تهیه آن را در اختیارتان قرار دهیم، بنابراین تا پایان این بخش همراه ما شوید.

یک قاشق باقی مانده از آبلیمو رابر روی توت فرنگی های برش زده شده بریزید و آن را به موس اضافه کنید و مجددا موس را به مدت یک ساعت دیگر در یخچال بگذارید، در هنگام سرو موس توت فرنگی، می توانید آن را با باقی پوره ها و برش های توت فرنگی تزیین کرده و این دسر خوشمزه را نوش جان کنید. باقی خامه را هم بزنید تا فرم بگیرد و مقدار یک سوم آن را به مخلوط شکلات بیفزایید و این ترکیب را به وسیله لیسک پلاستیکی به آرامی هم بزنید، اکنون موس شما آماده شده و باید آن را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید. نصف توت فرنگی ها را بعد از شست و شو و آبکشی به شکل پوره در بیاورید، سپس از صافی رد کنید و بعد از افزودن یک قاشق آبلیمو به پوره توت فرنگی ها، آن را کنار بگذارید.

در این مطلب دستور تهیه موس توت فرنگی خوشمزه و متفاوت را آموزش دادیم، امیدواریم این دسر خوشمزه را تهیه و در مهمانی ها و یا دور همی هایتان از آن استفاده کنید. موس یکی از انواع دسرهای خوشمزه فرانسوی است، که در بین رده های سنی طرفداران خاص خود را دارد، در این مطلب با طرز تهیه موس توت فرنگی همراه ما باشید. در داخل ظرفی گود یا کاسه، در حدود یک چهارم پیمانه آب خنک بریزید و بعد از افزودن پودر ژلاتین به آن, بگذارید به مدت ۵ دقیقه به همان حالت بماند. باقی توت فرنگی ها را برش بزنید و شکلات را نیز به روش بن ماری ذوب کنید و آن را هم بزنید تا نرم و یکدست شود. اما اگر پای آن به میان بیاید، دسری فوق العاده ساده، اما لاکچری تهیه خواهید کرد.

 

منبع