بسته آزمایش های شکست نور و بررسی عدسی ها

سایت لیزرستان، سایتی پویا می‌باشد و هر ماه آزمایش‌های جدیدی اضافه خواهد شد که می‌توانید با تهیه قطعات دیگر و تکمیل ستاپ آزمایشی خود از سایت لیزرسرا، تعداد بیشتری آز آزمایش‌های سایت لیزرستان را انجام دهید. ضریب شکست هوا (خلا) برابر با یک و ضریب شکست بقیه محیط‌های شفاف مثل شیشه، آب، آب شکر و غیره بیشتر از یک است و در نتیجه سرعت نور در آن‌ها کمتر از مقدار بالا است. در این موارد فقط باید دقت داشت که برای یافتن خط عمود بر سطح عدسی، بایستی خطی از مرکز عدسی به نقطه‌ای روی سطح، که پرتو فرودی به آنجا تابیده، رسم شود. همچنین باید خاطرنشان کرد که رابطه اسنل، نشان می‌دهد که اگر پرتو نور به صورت عمودی به سطح آب بتابد، دچار شکست نخواهد شد.

کمیتی که نمایانگر این تغییر سرعت نور است و جنس محیط را برای سرعت انتشار نور مشخص می‌کند، ضریب شکست نامیده می‌شود. این رابطه نشان می‌دهد که اگر پرتو نور به صورت مایل به سطح مایع بتابد زاویه آن تغییر می‌کند و دچار شکست می‌شود. با جستجو در سایت لیزرستان می‌توانید آزمایش‌های دیگری که با این قطعات می‌توان انجام داد را نیز بیابید. بنابراین سرعت نور با عبور از یک محیط شفاف به محیط دیگر تغییر می‌کند و تابعی از ویژگی‌های دو محیط  است. پدیده شکست اساس کار برخی سیستم‌های اپتیکی مانند عدسی، منشور، متوازی السطوح، موجبر و … است. اگر نور از هوا وارد یک محیط شفاف (مانند آب) شود، به خاطر تغییر سرعت، دچار شکست می‌شود.

نمونه آزمایش‌هایی که با قطعات موجود در این بسته آموزشی می‌توانید انجام دهید:. سرعت نور در هوا بیشتر از سایر محیط‌ها و برابر با 300 هزار کیلومتر در ثانیه است. رابطه تغییر زاویه پرتو نور هنگام تابیدن به سطح آب را رابطه اسنل می نامند:. مانند شکسته شدن قاشق در لیوان آب که به طور روزمره شاهد آن بوده‌اید. سرعت نور به شرایط محیطی از جمله چگالی محیط و جنس آن بستگی دارد. رابطه اسنل برای شکست در سطوح کروی مثل سطح یک عدسی نیز صادق است. زوایای تابش و شکست نیز نسبت به همین خط اندازه گرفته می‌شود. همچنین هدف ارتباط با کلیه کسانی است که تمایل به گسترش دانش خود در این زمینه را دارند و مایل هستند که ضمن آشنایی بیشتر با مفاهیم مربوطه و شناخت اصول علمی، با ایده ها و ابتکارات و کاربردهای این علم آشنا شوند و بدینوسیله قدرت خود را برای ورود به رقابت در این عرصه را محک بزنند.

 

منبع