فواید دارویی اسفناج

اسفناج مقدار زیادی آهن، کلسیم، سدیم،  پتاسیم، ید، مس، منیزیم  ، لسیتین  ، کلروفیل ، کاروتن ، اسید اگزالیک و اسید ارسنیک دارد و به علت داشتن منیزیم، جلوی پیشرفت سرطان  را می گیرد. پلاگر یک نوع بیماری است که به علت کمبود ویتامین B3 در بدن به وجود می آید و نشانه های آن شامل: ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و بوجود آمدن لکه های قرمز روی بدن است. 31) قوت غذایی اسفناج از سایر سبزی ها بیشتر است، مشروط بر اینکه آب آن را دور نریزید و از ساقه های نازک و نورسته ی آن در سالاد استفاده کنید. 15) تحقیقات دانشمندان نشان داده است که اسفناج در پیشگیری از سرطان روده بزرگ،  معده،  پروستات،  ‌حنجره و رحم موثر است.

اسفناج، گیاهی است یک ساله، دارای ساقه ای راست، به ارتفاع نیم متر که برگ های آن پهن و نرم مثلثی شکل به رنگ سبز می باشد.  اسفناج، تعداد گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد، بنابراین بهترین دارو برای افراد مبتلا به کم خونی است. 13) اگر آش اسفناج را با آب لیمو و سماق یا آب غوره بخورید، سردردهای ناشی از اختلال کیسه صفرا را برطرف می کند. ضمنا افرادی که سرد مزاج هستند، باید اسفناج را با ادویه های گرم نظیر فلفل، دارچین، زنجبیل و هل میل نمایند. اسفناج از نظر داشتن ویتامین B3   بسیار غنی است، بنابراین داروی مهمی برای برطرف کردن بیماری پلاگر است.  اسفناج از نظر داشتن ویتامین B3 بسیار غنی است، بنابراین داروی مهمی برای برطرف کردن بیماری پلاگر است.

برگ اسفناج از نظر طب قدیم ایران کمی سرد است و برخی عقیده دارند که متعادل است، یعنی نه سرد است و نه گرم. اسفناج بعلت داشتن اگزالات، برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل  و سنگ های کلیه  و مثانه مناسب نیست. 12) آش اسفناج با گشنیز ، برای سردردهایی که ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارش است، مفید می باشد. 24) سابقا نوعی شربت از اسفناج تهیه می شد که در معالجه خونریزی ها و کم خونی از آن استفاده می کردند. 14) خوردن اسفناج از سرطان جلوگیری می کند، مخصوصا در افرادی که به مصرف الکل و سیگار عادت دارند. اسفناج  گیاه بومی ایران است و از اوایل قرن اول میلادی کم کم به نقاط دیگر دنیا راه یافت.

 

اسفناج SPINACH

همچنین از آن برای چاقی، حافظه، مهارت های ذهنی (عملکرد شناختی)، خستگی، سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر مصرف می کنند. میزان مصرف مناسب اسفناج به عنوان دارو، به عوامل متعددی از جمله سن مصرف کننده، وضعیت سلامتی و موارد دیگر، بستگی دارد. مصرف خوراکی: هنگامی که اسفناج به عنوان غذا مورد استفاده قرار می گیرد برای اغلب مردم بی خطر است. همچنین وقتی در مصارف بیشتری چون مقادیر دارویی مورد استفاده قرار بگیرد تقریبا بی خطر می باشد. یادآور می شود که استفاده از محصولات گیاهی، همیشه بی خطر نبوده و مقدار مصرف آن حائز اهمیت است. لذا بهتر است بروشور محصولات، مورد مطالعه قرارگرفته و قبل از مصرف با پزشک مشورت شود.

به منظور ارزیابی میزان اثربخشی اسفناج در موارد فوق شواهد بیشتری مورد نیاز است. اسفناج گیاهی است که از برگ های آن برای تغذیه و ساخت دارو استفاده می شود.

در صورتی که شما اسفناج را در مقادیر دارویی مصرف میکنید و از داروهای دیابت نیز استفاده می‌کنید، قند خون خود را به دقت پایش کنید. برخی پزشکان ابراز نگرانی میکنند که مصرف اسفناج همراه با داروهای دیابت، می‌تواند سطح قند خون را خیلی پایین بیندازد. برخی پزشکان ابراز نگرانی می‌کنند که این موضوع ممکن است با کنترل قند خون طی عمل و بعد از آن تداخل داشته باشد. آلرژی: افرادی که به برخی کپک‌ها یا لاتکس حساسیت دارند، می‌توانند به اسفناج واکنش حساسیتی نشان بدهند. نیترات موجود در اسفناج گاهی می‌تواند باعث یک اختلال خونی (مت‌هموگلوبینمی) در نوزادان کوچک شود.

بارداری و شیردهی: مصرف اسفناج در مقادیر غذایی طی دوران بارداری و شیردهی احتمالا بی‌خطر است. بنابراین حداقل 2 هفته قبل از جراحی از پیش تعیین شده، مصرف اسفناج در مقادیر دارویی را قطع کنید. این کریستال‌ها حل نمی‌شوند و می‌توانند بیماری‌های کلیه را بدتر کنند. بیماری‌های کلیه: اسفناج ممکن است باعث تشکیل کریستال‌های سخت در کلیه شود. برای اکثر افراد اسفناج در صورت مصرف غذایی احتمالا بی‌خطر است. با این وجود ایمنی آن در مقادیر بزرگتر دارویی شناخته شده نیست. کودکان: دادن اسفناج به نوزادان زیر 4 ماه احتمالا خطرناک است. به عنوان دارو اسفناج برای درمان مشکلات دستگاه گوارش (معده و روده) و خستگی استفاده می‌شود.

برخی افراد از آن برای تقویت رشد در کودکان و بهبود از بیماری استفاده می‌کنند. همچنین به عنوان یک خون‌ساز و محرک اشتها استفاده می‌شود. تهران - شهرک غرب - بلوار دادمان - خیابان ارغوان غربی - سروناز یک - پلاک 18.

29) اگر کسی مبتلا به حبس البول یعنی بند آمدن ادرار است می تواند با مخلوط نصف فنجان آب اسفناج این ناراحتی را درمان کند. 15)تحقیقات دانشمندان نشان داده است که اسفناج در پیشگیری سرطان روده بزرگ ، معده ، پروستات ،‌حنجره و رحم موثر است. 13)اگر آش اسفناج را با آب لیمو و سماق و یا آب غوره بخورید سردردهای ناشی از اختلال کیسه صفرا را برطرف می کند. 12)آش اسفناج با گشنیز برای سردردهایی که ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است مفید می باشد. 24) سابقا نوعی شربت از اسفناج تهیه شد که در معالجه خونریزیها و کم خونی از آن استفاده می کردند. 14) خوردن اسفناج از سرطان جلوگیری می کند مخصوصا در افرادی که در مصرف الکل و سیگار دست دارند.

28) اسفناج چون دارای کلروفیل است عضلات روده را تحریک کرده و تخلیه مدفوع را آسان می کند. 11) برای رفع سرفه های خشک برگ اسفناج را با جو پوست کنده و روغن بادام بپزید و بخورید. 8) اسفناج بدلیل داشتن ماده ای بنام اسپیناسین هضم غذا را تسریع می کند. 21)اسفناج پخته برای رفع بیماری آسم و گرفتگی صدا بسیار موثر است. با همان مقدر روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کرده و به و بدهید. 1) برگ اسفناج منبع غنی ویتامین A ، B3 ، C و آهن و پتاسیم می باشد.

خواص اسفناج و فواید درمانی متحیر کننده آن

اسفناج و ذیگر سبزیجات سبز رنگ حاوی کلروفیل می باشند که در پیش گیری از اثرات سرطان زای امین هیتروسیلیک ایجاد شده در فرآیند کباب کردن غذاها در دمای بالا مفید می باشد. اسفناج حاوی آنتی اکسیدان قوی به نام آلفا لیپویک اسید است که سطوح گلوکز را کاهش می دهد و از ایجاد تغییرات در رابطه با استرس در بیماران دیابتی پیش گیری می کند. امیدواریم پس از اطلاع از خواص اسفناج و فواید درمانی بی نظیر آن با گنجاندن اسفناج در برنامه غذایی هفتگی بتوانید از این سبزی پر خاصیت نهایت استفاده را ببرید. خواص درمانی اسفناج شامل کنترل گلوکز خون در افراد دیابتی، کاهش خطر ابتلا به سرطان ها، کاهش فشار خون، بهبود سلامت استخوان ها، کاهش خطر ابتلا به آسم می باشد.

مصرف میزان کافی ویتامین k برای سلامتی مهم است زیرا باعث افزایش جذب کلسیم و پروتئین می شود و ممکن است مقدار کلسیم خارج شده از طریق ادرار را کاهش دهد. سبزیجات با برگ های تیره مثل اسفناج برای پوست، مو، سلامت استخوان ها مفید می باشند و منبع غنی از پروتئین، آهن ویتامین ها و مواد معدنی می باشند. بدلیل وجود مقدار زیاد پتاسیم در اسفناج مصرف این گیاه به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می گردد تا اثرات سدیم در بدن خنثی گردند. این گیاه حاوی مقادیر زیادی آب و فیبر می باشد که هر دو در پیشگیری از یبوست موثر می باشند و باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش می شود. اسفناج و دیگر سبزیجات با برگ های پهن سبز مقدار زیادی ویتامین C دارند که برای ساخت و حفظ کلوژن لازم و ضروری می باشند.

کمبود آهن یکی از دلایل ریزش مو می باشد که با مصرف کافی غذاهای حاوی آهن همانند اسفناج می توان از آن پیشگیری کرد. گیاهی یکساله که دارای ساقه ای راست با ارتفاع نیم متر می باشد که برگ هایی پهن و نرم به شکل مثلث و سبز تیره دارد. اسفناج حاوی مقادیر زیادی ویتامین A می باشد که برای تولید سبوم برای رطوبت موها لازم و ضروری می باشد. در کاهش وزن نیز موثر خواهد بود و به دلیل دارا بودن ماده ای به نام اسپیناسین هضم غذا را آسان می کند. افراد سرد مزاج بهتر است اسفناج را همراه با زنجبیل و هل که ادویه های گرم می باشند مصرف کنند. این گیاه به علت داشتن اگزالات برای بیماری های ورم مفاصل، سنگ کلیه و مثانه مناسب نمی باشد.

 

معجزه اسفناج در سلامتی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر فرزانه نباتی عضو هیات علمی این پژوهشکده، با اشاره به این که اسفناج دارای خاصیت غذایی بالایی بوده و غنی از ترکیبات آنتی اکسیدان گفت: این گیاه حاوی انواع ویتامین های A,C, E,B و املاح منگنز، منیزیوم، مس، آهن، کلسیم، پتاسیم، روی، فسفر، سلنیم، اسیدهای چرب و امگا 3 می باشد و اخیرا ترکیبات جدیدی به نام روبیس کولین در اسفناج گزارش شده است که منبع فولیک اسید یا ویتامین B9 می باشند. وی با اشاره به این که اسفناج حاوی مقدار زیادی اگزالات می باشد گفت: اسفناج به همراه آهن، تولید اگزالات آهن نموده و باعث جلوگیری از جذب آهن در بدن می شود و حتی در مطالعاتی نشان داده شده است که مقدار زیاد اگزالات ،آهن بدن را کاهش می دهد.

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در ادامه افزود: آهن به دو صورت وارد بدن می شود، آهن قابل جذب و آهن غیر قابل جذب و در صورتی که منابع آهن همراه ویتامین C و یا فیبر و الیاف گیاهی مصرف شوند جذب آن افزایش می یابد. دکترنباتی تاکید کرد: اسفناج نباید به کودکان زیر چهار ماه داده شود همچنین نگهداری طولانی مدت آن چه به صورت تازه و چه به صورت پخته شده باعث تبدیل نیترات های موجود در آن به نیتریت شده که مضر می باشد. این اگزالات با کلسیم موجود در اسفناج نیز تولید اگزالات کلسیم کرده باعث کاهش جذب کلسیم می شود و علیرغم بالا بودن درصد کلسیم این گیاه بدن حدود 5 درصد آن را می تواند جذب کند.

دکتر نباتی اظهار کرد: انجمن کشاورزی آمریکا نشان داده است که در 180 گرم اسفناج پخته 43/6 میلی گرم آهن وجود دارد درحالی که یک همبرگر آماده حداکثر حاوی 42/4 میلی گرم آهن است. همچنین میزان اگزالات زیاد می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. اما نکته حائز اهمیت این است که ارزش غذایی آهن به جذب آن است.

اسفناج داروی بیماری های نا علاج

خواص آنتی اکسیدانی این سبزی در پیشگیری از سرطان های روده بزرگ، معده، پروستات،‌ حنجره و رحم موثر بوده و با استفاده از خواص ضد سرطانی این سبزی می توانید بدنتان را در برابر انواع سرطان ها واکسینه نمایید. اسفناج داراي مقادير خوبي از آمينو اسيد آرژنين است كه مي تواند غده هيپوفيز را براي ترشح هورمون رشد تحريك كند و هم چنین با تنظیم فعالیت غده تیروئید در درمان بیماری گواتر مفید محسوب می شود. ضماد اسفناج جهت رفع درد و ناراحتی های گزیدگی حشرات و ضماد اسفناج برای درد مفاصل حاد و رفع بسته شدن مجرای ادرار و همچنین سر باز کردن دمل و کورک نیز موثر است. این سبزی با دارا بودن فیبر فراوان از ابتلا به یبوست جلوگیری نموده و از این طریق سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش و فرایند عمل دفع مواد زائد از بدن می شود.

برای درمان شاش بند می توانید هنگامی که درد شروع شد نصف فنجان آب اسفناج تازه را با همان مقدار روغن بادام شیرین و یا روغن زیتون مخلوط کرده و میل نمایید. این ویتامین با کمک به ساخت ترکیبی پروتئینی به نام استئوکلسین در حفظ تراکم و مقاومت استخوان‌ ها موثر بوده و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می کند. اسفناج خام یا پخته کدام بهتر است ؟مسلما خواص اسفناج خام بیشتر از اسفناج پخته می باشد بنابراین در صورت پختن اسفناج از شیوه بخار پز استفاده کنید. وجود مقادیر فراوانی از ویتامین کا و مواد معدنی نظیر منیزیم و کلسیم در این سبزی آن را به یک سبزی بی نظیر برای استحکام استخوان ها تبدیل کرده است.

آنتی اکسیدان های موجود در این سبزی در تامین مواد مورد نیاز برای گلبول های سفید و در نتیجه مبارزه و مقابله با عفونت ها ضروری و حیاتی می باشد. برای برطرف کردن لک صورت آب اسفناج را با سفیدآب مخلوط کرده و بر روی لک های صورتتان بمالید تا از خواص اسفناج برای پوست صورت خود بهره مند شوید. این سبزی در معالجه سرماخوردگی نیز کاربرد فراوانی داشته و می تواند سرفه های خشک را التیام  بخشیده و هر گونه گرفتگی صدا را برطرف نماید. اسفناج یکی از سبزیجات بسیار پر خاصیت است که دارای ساقه ای راست به ارتفاع نیم متر و برگ هایی پهن و نرم مثلثی شکل به رنگ سبز می باشد. بنابراین با مصرف اسفناج می توانید از استخوان های خود محافظت نموده و در شکستگی ها به جوش خوردن سریع استخوان ها کمک بسیاری نمایید.

 

منبع