علوم رایانه - دانشمندان علوم رایانه
چرا شما باید مثل دانشمند کامپیوتر فکر کنید، نه مثل یک برنامهنویس
آیا فکر میکنید یک روز شرکت تصمیم به راهاندازی یک دستگاه تلفن همراه مثل آیفون کرده و روز بعد شروع به ساختن آن میکند؟ نه، وقتی از شما میخواهیم مثل یک دانشمند کامپیوتر فکر کنید، میخواهیم که کار خود را برنامهریزی کنید. حالا یک برنامهنویس بلافاصله به حل مسئله فکر میکند، اما دانشمند کامپیوتر میتواند به صورت عمیق در مورد اینکه چرا کد قبلی شکست خورد را بررسی کند و نحوه اجتناب از شکست در آینده را به خوبی پیدا کند. به طور مشابه، دانش علوم رایانه به شما کمک میکند چیزها را به طور کلی درک کنید، مثل ساختار چشم، در حالی که برنامهنویسی یک ابزار خاص است، مثل پرداختن به یک مشکل خاص چشم.
"برنامهنویسی" یک اصطلاح عمومی میباشد که برای فردی که با نرمافزار، برنامهها و دیگر راهحلهای تکنولوژیکی کار میکند مورد استفاده قرار میگیرد. اگر کد کار نکرد چطور؟ آیا تحقیق را دوباره شروع میکنید یا بلافاصله یک کد جایگزین را امتحان میکنید؟ دانشمند کامپیوتر از دیدگاه وسیعتر به مسائل نگاه میکند. یک برنامهنویس ممکن است زمانی که مشکلی حل میشود آن را رها کند، اما دانشمند کامپیوتر به دنبال روشهای جدید برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات خواهد بود. ابتدا دلایلی که باعث عدم موفقیت کد شده است را تحلیل میکند و سپس به توسعه راهحلهای متعددی که احتمال میدهد کار مورد نظر را انجام دهد میپردازد.
فکر کردن مثل یک دانشمند کامپیوتری افقهای شما را گسترش میدهد، به شما کمک میکند تا یک رویکرد فعالانه را توسعه دهید، و کارایی خود را افزایش دهید. برنامهنویسی یک ابزار خاص و پیوسته برای انجام یک کار است، در حالی که علوم کامپیوتر رویکردی موثر برای حل مشکلات و اجتناب از آنها در آینده است. این مقاله تفاوت بین برنامهنویس و دانشمند کامپیوتر را بررسی میکند و اهمیت تفکر مانند دانشمند علوم کامپیوتر را به صورت منطقی توجیه میکند. یک برنامهنویس یا کدنویس مسائل خاصی را حل کرده یا با راهحلهای تکنولوژیکی، با توسعه و پیادهسازی کدها، ویژگیهایی را اضافه میکند.
علوم رایانه به چند دسته تقسیم می شود
کتاب:علوم رایانه رده:علوم رایانه طرح کلی علوم رایانه ویکیپدیا:ویکیپروژه علوم رایانه ویکیانبار نبوفناوری Ou li e of ech ology Ou li e of applied scie ce زمینههاکشاورزی و منابع طبیعی علوم و مهندسی شیلات شیلات شیمی خوراک تغذیه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشاورزی فناوری خوراک محدودیت استفاده از فناوری ژنتیک مهندسی خوراک مهندسی کشاورزی میکروبیولوژی خوراک پزشکی بیوانفورماتیک بیومکاترونیک پزشکی نانو تحقیقات پزشکی داروشناسی زیستفناوری شیمیانفورماتیک علم بهداشت علوم اعصاب فناوری اعصاب فناوری پزشکی فناوری تناسلی مهندسی بافت مهندسی پزشکی مهندسی زیستی مهندسی ژنتیک ساختمانها وسازهها مهندسی آتشنشانی سازه (ساختمان) فناوری خانگی مهندسی ایمنی مهندسی بهداشتی مهندسی تأسیسات ساختمان مهندسی ساخت مهندسی سازه مهندسی صوت مهندسی عمران مهندسی نما فناوری آموزشی آموزش الکترونیکی پردیس مجازی فناوری آموزشی نرمافزار آموزشی انرژی فناوری انرژی پاک فناوری هستهای مهندسی نفت مهندسی هستهای محیط زیست اکوتک انرژی تجدیدپذیر طراحی بومشناختی طراحی پایدار فناوری پاک فناوری زغالسنگ پاک فناوری نانو سبز معماری سبز معماری منظر مهندسی بومشناسی مهندسی پایدار مهندسی محیط زیست صنعت انفورماتیک بازرگانی بهرهوری تحقیق و توسعه خودکارسازی زیستفناوری سودهشناسی فلزشناسی مدیریت مهندسی مهندسی سازمان مهندسی صنایع مهندسی مالی مهندسی معدن فناوری اطلاعات و ارتباطات علوم رایانه فناوری اطلاعات فناوری بصری فناوری موسیقی مهندسی صدا و سیما مهندسی فرکانس رادیویی مهندسی کامپیوتر مهندسی مخابرات مهندسی نرمافزار مهندسی هستیشناسی هوش مصنوعی نظامی جنگ الکترونیک فناوری پنهانکاری مخابرات نظامی مهندسی تعمیرات نظامی مهندسی جنگ ترابری فناوری فضایی معماری کشتی مهندسی ترابری مهندسی ترافیک مهندسی خودرو مهندسی هوافضا سایر علوم کاربردی سرماشناسی الکترواپتیک الکترونیک زمینشناسی مهندسی علوم مهندسی هیدرولیک دانش مواد فناوری میکرو فناوری نانو سایر زمینههای مهندسی مهندسی صوت زیستشیمیایی سرامیک مهندسی شیمی مهندسی پلیمر مهندسی کنترل مهندسی برق مهندسی الکترونیک سرگرمی مهندسی ژئوتکنیک (مکانیک خاک و پی) هیدرولیک مهندسی مکانیک مهندسی مکاترونیک مهندسی اپتیک و لیزر پروتئین کوانتوم مهندسی رباتیک انیماترونیک مهندسی سامانهها اجزا زیرساخت اختراع Timeli e دانش ماشین توانمندی ابزار ابزارک تاریخ فناوری P ehis o ic ech ology انقلاب نوسنگی A cie ech ology Medieval ech ology Re aissa ce ech ology انقلاب صنعتی انقلاب صنعتی دوم Je Age انقلاب دیجیتال عصر اطلاعات انقلاب صنعتی چهارم Theo ies وایدهها App op ia e ech ology C i ique of ech ology انتشار نوآوری نوآوری تحول آفرین Dual-use ech ology Epheme aliza io E hics of ech ology بالافن Hype cycle I evi abili y hesis فناوری پست Ma u e ech ology فلسفه فناوری S a egy of Tech ology ترابشریت Tech o-p og essivism Tech ocapi alism Tech oce ism فنسالاری Tech oc i icism Tech oe ic Tech oe hics Tech ological cha ge فناوری همگرا جبرگرایی فناورانه Tech ological escala io Tech ological evolu io Tech ological fix نظام نوآوری فناورانه Tech ological mome um Tech ological a io alism Tech ological a io ali y Tech ological evival تکینگی فناوری Tech ological som ambulism Tech ological u opia ism چرخه حیات تکنولوژی مدل پذیرش تکنولوژی Tech ology adop io lifecycle Tech oma cy Tech o ealism ترابشریت سایر فناوریهای نوپدید Lis Fic io al ech ology Tech opaga ism High- ech ology busi ess dis ic s مقیاس کارداشف Lis of ech ologies سیاست گذاری علم و فناوری Tech ology dy amics رده:علم و فناوری بر پایه کشور Tech ology alig me Tech ology assessme Tech ology b oke i g رده:شرکتهای فناوری Tech ology demo s a io Tech ology educa io رده:کالجها و دانشگاههای فنی Tech ology eva gelis Tech ology fusio Tech ology gove a ce Tech ology i eg a io روزنامهنگاری فناوری مدیریت تکنولوژی فناوری تیمار سیاست فناوری Tech ology shock استراتژی تکنولوژی Tech ology a d socie y انتقال فناوری Tech oself Book رده:فناوری Commo s درگاه:فناوری Wikiquo es نبومهندسی نرمافزارحوزههاتحلیل نیازمندیها • تحلیل سامانهها • طراحی نرمافزار • برنامهنویسی • روشهای صوری • وارسی مدل • تست نرمافزار • توسعه نرمافزار • گسترش نرمافزار • نگهداری نرمافزارمفاهیممدلسازی داده • معماری سازمانی • مشخصات کاربردی • زبان مدلسازی • پارادایم برنامهنویسی • نرمافزار • معماری نرمافزار • فرایند توسعه نرمافزار • فرایند تولید نرمافزار • کیفیت نرمافزار • تضمین کیفیت نرمافزار • Sof wa e a chaeology • تحلیل ساختمندگرایشاتمدل چابک • مدل طراحی جنبهگرا • شیءگرایی • آنتولوژی • سرویسگرایی • چرخه حیات توسعه سیستمهامدلهامدلهای توسعهمدل چابک • آریوپی • اسکرام • مدل مارپیچی • مدل آبشاری • برنامهسازی مفرط • مدل وی • مدل تکراری و افزایشی • پیشنمونهمدلهای دیگرAu omo ive SPICE • مدل بلوغ قابلیت یکپارچه • مدل داده • مدل تابع • مدل اطلاعات • فرامدل • مدل شیءگرایی • مدلسازی سیستمها • مدل نمازبانهای مدل سازیIDEF • زبان مدلسازی یکپارچهمهندساننرمافزار سرشناس ویکتور باسیلی کنت بک گریدی بوچ فردریک بروکز Ba y Boehm وارد کانینگهام تام دی ماکرو ادسخر دیکسترا مارتین فولر تونی هور واتس هامفری مایکل ای.
انتخاب بر اساس قابلیت اجرایی محصولات: اولویت حضور در این لیست با افرادی بود که نوآوریهایشان به طور مستقیم زندگی قشر بزرگی از مردم را بهبود داده است و بیشتر ایدهها و محصولاتی که توسط افراد حاضر در این لیست به وجود آمدهاند، توسط درصد بالایی از مردم دنیا مورد استفاده قرار میگیرند. از زمان تاسیس گوگل در سال ۱۹۹۸، این شرکت جوایز بیشماری را به دست آورده است و نام خود پیج از طرف مجمع جهانی اقتصاد در لیست "رهبرانی برای آینده جهان" قرار گرفته و همچنین وی موفق به کسب جایزه "یکی از مهیجترین نوآوریهای دنیا" از طرف مجله فناوری MIT شده است. وی به عنوان یک نجیبزاده در دنیای تجارت، سرمایهگذار و مسئول تاسیس شرکتهایی مانند SpaceX، تسلا موتورز و SolarCity شهرت دارد و همچنین به واسطه سیستم حملونقل فوق پرسرعت آینده خود به نام هایپرلوپ (که اکنون در مرحله تئوری است) شناخته میشود.
سه سال پس از این طراحی و در سال ۱۹۷۸ ویلسون به گسترش زبان برنامهنویسی بیسیک آکورن اتم پرداخت که این پروژه بلند پروازانه آموزشی باعث شد که شرکت آنها از طرف BBC به عنوان یک "کسبوکار برتر" مورد تقدیر قرار بگیرد. خلق زبان جاوا اسکریپ به تنهایی میتواند افتخار بزرگی برای این تکنولوژیست و برنامهنویس محسوب شود، اما به غیر از این برندن ایچ بنیانگذار بنیاد و پروژه موزیلا (که به نام فایرفاکس شهرت دارد) نیز است. زمانی که برین مشغول تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه استنفورد بود، به همراه دوست خود، لری پیج، چند کامپیوتر ارزانقیمت را تهیه کرده و در اطاق خوابگاه خود مشغول کار بر روی سیستم دادهکاوی برین شدند.
این سیستم تحول عظیمی در عرضه اقتصادی به وجود آورده و کاربران میتوانند توسط آن به پرداخت صورتحسابهای خود، جمعآوری هزینهها، مدیریت خرید و بسیاری دیگر از کارهای روزمره خود بپردازند. علاوه بر فعالیت به عنوان برنامهنویس جاوا اسکریپت، وی به عنوان نویسنده، برنامهنویس و وبلاگ نویس در شرکت موزیلا فعالیت نموده و اکنون در بخش توسعه نرمافزاری آکادمی Khan ایفای نقش میکند. وی در سال ۱۹۸۳ از کار خود به عنوان برنامهنویس چندبرنامگی در بخش سیستمهای کامپوتری هیولت پاکارد کنارهگیری کرد تا به شرکت آمیگا کامپیوتر، استارتآپی کوچک در سیلیکونولی، بپیوندد.
معرفی شغل پژوهشگر علوم کامپیوتر
بسیاری از صاحبان شغل پژوهشگر علوم رایانه روی آزمایشات فرضیه ای، ایجاد و اجرای آزمایشات برای سنجش عملیاتی راه حل های جدید و سپس تجزیه و تحلیل و گزارش نتایج آن آزمایشات کار می کنند و همچنین یافته های خود را در مجلات دانشگاهی منتشر کرده و یا آنها را در یک کنفرانس ارائه می دهند. علوم کامپیوتر مطالعه نحوه پرداز، ذخیره و ارتباط داده ها و دستورالعمل ها توسط دستگاه های محاسباتی است و شامل طراحی نرم افزار و پرداختن به سوالات اساسی علمی در مورد ماهیت محاسبات است، البته جنبه های زیادی از سخت افزار و معماری سیستم های رایانه ای بزرگ را نیز در بر می گیرد. برخی از کارفرمایان فناوری اطلاعات از فارغ التحصیلان هر رشته ای نیرو جذب می کنند، اما برخی دیگر که به دنبال انجام کارهای تخصصی یا فنی هستند، به دنبال مدارک علوم کامپیوتر مانند فناوری اطلاعات، مهندسی نرم افزار، مهندسی سخت افزار و دیگر رشته های مرتبط هستند.
ممکن است شما تصور کنید که در شغل پژوهشگر علوم رایانه، مهارت های فنی شامل فناوری های دیجیتال مهمترین مهارت است، اما مهارت های تحلیلی و درک خوب از روش های علمی به همان اندازه بسیار مهم بوده که به طور طبیعی شامل استعداد ریاضیات و تفکر منطقی است. این محققان غالباً با دانشمندان در زمینه مشکلات پیچیده ای که به قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارند، یا ایجاد زبان های محاسباتی جدید، توسعه الگوریتم ها و ابزارهایی برای کارآمدتر کردن سیستم های فناوری دیجیتال فعالیت دارند. با این حال، مهارتهایی مانند تفکر انتقادی و مهارتهای ارتباطی برای درک بهتر نتایج آزمایشات علوم رایانه و انتقال آنها به دیگران به نحوی که دانشمندان غیر کامپیوتر قادر به درک آن باشند، مورد نیاز و اساسی است.
مدارک علوم کامپیوتر بسیار مورد توجه هستند و با استخدام در موقعیت های شغلی از همان ابتدا حقوق نسبتا خوبی برای آنها در نظر گرفته می شود و فرد می تواند در طول مسیر حرفه ای شغل پژوهشگر علوم رایانه پیشرفت کند. صاحبان شغل پژوهشگر علوم رایانه مغز و هسته اصلی را در تلفن های هوشمند ایجاد می کنند، آنها هواپیماها را از سقوط باز می دارند، به پزشکان کمک می کنند تا عمل جراحی بهتری انجام دهند و خیلی از موارد دیگر. هوش مصنوعی، تشخیص گفتار و کنترل حرکات به سرعت در حال تکامل هستند که با کار تیم های کوچکی از محققان آغاز شد و اکنون به طور فزاینده ای در محصولاتی مختلف به بازار عرضه می شود.
رشته علوم کامپیوتر : گرایش ها، بازار کار، درآمد، دانشگاه های برتر
دانشگاه خوارزمی – تهران (محل تحصیل واحد کرج)، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه قم، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تبریز، دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران)، دانشگاه کوثر (ویژه خواهران) – بجنورد، دانشگاه کاشان، دانشگاه کردستان – سنندج (محل تحصیل دانشکده علوم پایه فنی و مهندسی بیجار)، دانشگاه بجنورد، دانشگاه دامغان، دانشگاه رازی – کرمانشاه، دانشگاه سلمان فارسی – کازرون، دانشگاه سمنان، دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان، دانشگاه شاهد – تهران، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه شهید باهنر – کرمان، دانشگاه شهید چمران – اهواز، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان – تبریز، دانشگاه صنعتی بیرجند، دانشگاه صنعتی سیرجان، دانشگاه صنعتی کرمانشاه، دانشگاه علم و فنّاوری مازندران – بهشهر، دانشگاه فسا، دانشگاه گلستان – گرگان.
باید بگویم بله در گذشته این رشته به نسبت مهندسی کامپیوتر ناشناخته تر بوده و فرصت های شغلی خیلی زیادی نداشته، اما با گسترش جامعه شناخت نسبت به این رشته بیشتر شده و جتی اگر افراد نتوانند در زمینه تخصصی خود مانند تحلیلگر سیستم، پایگاه داده و … کار کنند، فرصت های شغلی بهتری که در ادامه معرفی می کنیم را میتوانند داشته باشند. براساس انتشار دفترچه کارشناسی ارشد سال 1400، این مجموعه دارای 2 رشته علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک است که علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد دارای 7 گرایش محاسبات علمی، الگوریتم و نظریه محاسبات، نظریه سیستم ها، محاسبات نرم و هوش مصنوعی، منطق و روش های صوری، داده کاوی، علوم تصمیم و دانش است.
اگر این افراد به فکر استخدام نباشند در همان دوران تحصیل می توانند با کسب مهارت های لازم در زمینه های شغلی توسعه دهنده نرم افزار، مدیر پایگاه داده، تحلیل گرد سیستم های کامپیوتری، مدیر پروژه های نرم افزاری، توسعه دهنده وب مشغول به کار شوند و درآمد قابل توجهی داشته باشند. با توجه به اینکه با روز به روز شاهد وابسته شدن زندگیمان با رایانه ها هستیم، میتوان گفت آینده شغلی این متخصصین تا سال 2028، رشد 32 درصدی داشت که این میزان رشد بسیار خوب است و تحصیل در این رشته به ویژه در حوزه هوش مصنوعی بسیار ارزشمند است. فارغ التحصیلانی که دارای مدرک کارشناسی هستند، فرصت های شغلی مشابه مهندسین نرم افزار دارند، اما فارغ التحصیلانی که دارای مدراک بالاتر بیشتر دارای فرصت های شغلی مدیریتی گروه ها هستند و در زمینه حل مسائل تئوریک کار می کنند.
شکست اخلاقی دانشمندان علوم رایانه
روگاوی: به نظر من، وقتی که میخواهید در دانشگاهی عمومی، هیئت علمی استخدام کنید، منطقی خواهد بود اگر از دیدگاه اجتماعی آنها و نظرشان دربارۀ مسئولیت اجتماعی دانشمندان سؤال کنید؛ اما باید مراقب باشید که این کار به نوعی آزمون سیاسی تبدیل نشود و دنبال این نباشید که دیدگاههای سیاسی داوطلبان با دیدگاه خود شما مطابقت داشته باشند. پرداختن جدی به روزنامهنگاری تحقیقاتی، ناممکن خواهد بود اگر صدهاهزار تحلیلگر بتوانند با ابزار جستوجوی سادهای مثل گوگل به اطلاعاتی از این دست، دسترسی داشته باشند: هر تماسی که روزنامهنگار برقرار میکند و ویژگیهای آن تماس: مدتزمان آن، تعداد تکرار و….
ایدئولوژیهای زیادی وجود دارند که کاملاً با دانشمندبودن یا هیئت علمی بودن سازگارند؛ اما ایدئولوژیای که از دید من با دانشمندبودن سازگار نیست و واقعیت ندارد، این است که بگوییم: «کار من هیچ تأثیری ندارد و من هیچ مسئولیتی ندارم. همچنین باور نداشت که چنین شخصی واقعاً وجود داشته باشد و بتواند در رشتۀ خود موفق باشد؛ چون صرفاً با اتکا به «بنیاد ملی علوم امریکا» [بنیادی که کارش تأمین مالی و پشتیبانی از مطالعات علمی است] به منابع کافی دسترسی نخواهید داشت. فکر نمیکنم هیچیک از این حرفها منطقی باشد؛ از صحبت دربارۀ تضاد حریم خصوصی با امنیت گرفته تا اثربخشی منع دسترسی مردم به ابزارهای مؤثر حفظ حریم خصوصی و اینکه این کار بهطریقی به جنگ با تروریسم کمک خواهد کرد.
آتلانتیک —دانشمندان علوم رایانه و متخصصان رمزنگاری((افراد ماهر در تحلیل کدها و رمزگشایی از رمزنگاشتهای یارانهای)) از موقعیت برتری برخوردارند و معمولاً آثار آنها در بین دانشگاهیان اعتبار ویژهای دارد. شاید بخواهید برخی افراد، مثلاً ریاضیدانان را از این قاعده مستثنا کنید؛ ولی ما در عصر فناوری زندگی میکنیم و کاری که دانشمندان و سایر متخصصان فناوری میکنند، ماهیت دنیای ما را دگرگون میسازد. روگاوی: اساتید دانشگاه میتوانند دربارۀ تأمین وجوه موردنیاز خود تصمیمگیری کنند؛ اما بهندرت پیش میآید که عضو هیئت علمی دانشگاهی مثلاً بگوید که «من منابع مالی وزارت دفاع را نمیپذیرم.
سه دانشمند دیجیتال ایران را بشناسید
این استاد برتر ایرانی مقطع کارشناسی خود را در رشته ریاضی کاربردی، کارشناسیارشد را در رشته ریاضی محض و مقطع دکتری را نیز در همین رشته دنبال کرد و از سال 82 تاکنون در جایگاههای مختلفی چون رئیس مجتمع علوم یزد، معاونت پژوهش و فناوری، عضو کارگروه بررسی توانایی علمی اعضای هیاتعلمی پردیس علوم یزد و ریاست کمیسیون تخصصی علوم پایه مشغول به فعالیت بوده است. محققان این طرح، در تلاش برای فعال کردن مکانیسمهای مولکولی مبنیبر تغییرات عروق مغزی بعد از بروز سکته مغزی، نمایههای فضایی و زمانی نشت سد خونی مغزی، آنژیوژنز، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF)، گیرندههای مرتبط و آنژیوپویتینها و گیرندهها را بعد از سکته مغزی در موشها اندازهگیری کردند.
در ردهبندی جهانی guide2research که بین دانشمندان حوزه علوم کامپیوتر و الکترونیک صورت گرفته، نام سه دانشمند و استاد برتر ایرانی هم بین سایر دانشمندان نامآور جهان به چشم میخورد که این میتواند افتخار بزرگی برای کشور ما به شمار رود. او درحال حاضر در دانشگاه تهران بهعنوان مدیر قطب علمی کنترل و پردازش هوشمند فعالیت میکند و در طول سالها سمتهای مختلفی را چون عضویت کمیته مهندسی پزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عضویت انجمن مهندسان برق و الکترونیک و. مقاله «مجموعههای نرمافزاری ترکیبی با مجموعههای فازی و مجموعههای راف: یک روند آزمایشی» با درجه استناد 503 بالاترین استناد را بین مقالههای این دانشمند ایرانی از آن خود کرده است.
پراستنادترین مقاله ارائهشده از سوی این دانشمند ایرانی، به سال 2010 با درجه استناد 557 برمیگردد که تحتعنوان «ماتریس عملیاتی جدید برای حل معادلات دیفرانسیل کسری» در ISI منتشر شده است. یکی از مهمترین معیارهایی که برای درجهبندی مقالات ارسالی به ISI مورد استفاده قرار میگیرد، «استناد» یا Citiation است که بهعنوان اصلیترین ابزار در کتابسنجی به کار میرود. درواقع، از استناد برای ایجاد پیوند بین اندیشههای جدید و قبلی استفاده میشود و این تا حدی اهمیت دارد که پایین بودن و حتی نداشتن استناد، مقاله را کماعتبار و حتی بیاعتبار میکند.
این استاد دانشگاه، مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه شیراز و کارشناسیارشد را نیز از دانشگاه تربیتمدرس اخذ کرد و برای ادامهتحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه آدلاید استرالیا پذیرفته شد.