معرفی و دانلود کتاب نقش معنای زندگی در رهایی از احساس تنهایی

احساس تنهایی، احساسی درونی و حالتی است که ممکن است با واقعیت دنیای بیرون یکی نباشد بلکه مسبب آن ارزیابی فرد از روابط اجتماعی خود و مقایسه وضعیت فعلی‌اش با وضعیت مطلوب و آرمانی خویش است و این مقایسه و نحوه ادراک باعث بروز تنهایی و انزوا شده و در نتیجه انسان رفتارهایی نظیر اجتناب از تماس با دیگران را از خود نشان می‌دهد. کتاب «نقش معنای زندگی در رهایی از احساس تنهایی» در 9 فصل به واکاوی موضوع تنهایی و این که این احساس از کجا نشات می‌گیرد، چرا در جوامع امروزی شیوع بالایی پیدا کرده و عواقب این احساسات چیست می‌پردازد و در این بین اندیشه و دیدگاه‌های تعدادی از فیلسوفان و اندیشمندان بزرگ دنیا در باب این موضوع نیز ضمیمه کتاب شده است.

تنها شرط مهم برای تنها بودن این است که کسی کنار فرد نباشد اما احساس تنهایی زمانی است که وی از تنهایی رنج ببرد و بخواهد با افراد ارتباط اجتماعی داشته باشد ولی توانایی ایجاد آن را نداشته باشد، در این صورت ممکن است زمانی که فرد تنها است احساس تنهایی کند و حتی ممکن است زمانی که تنها هم نیست باز احساس تنهایی بکند. کتاب نقش معنای زندگی در رهایی از احساس تنهایی به قلم رقیه حاجی رستملو راهنمایی تاثیرگذار برای شناخت معنا و مفهوم زندگی و نقش داشتن آن در تنهایی انسان است و به شما در رهایی از احساس انزوا و تنهایی کمک می‌کند. از آن جایی که نظام ارزشی هر جامعه متفاوت است و شناخت مبانی ارزشی، محوری‌ترین اعتقادات فرد را تشکیل می‌دهد، لذا ضرورت انکار ناپذیر جست و جو و واکاوی معنای زندگی بیش از پیش خود را در جوامع نشان می‌دهد.

با اینکه این امکان وجود دارد که افراد با آدمیان زیادی تماس دائمی و منظم داشته باشند ولی در عین حال از لحاظ عاطفی، احساس تنهایی بکنند، لیکن غلبه بر احساس تنهایی بدون تماس منظم با دیگران کار دشواری است. این احساس، تجربه‌ای ناخوشایند در زندگی محسوب می‌شود که در آن فرد فکر می‌کند متمایز از دیگران است و با طیف گسترده‌ای از آسیب‌های روان‌شناختی از جمله اضطراب، عصبانیت، افسردگی و. از طرفی ویژگی‌های شخصیتی مانند کم‌رویی، مهارت‌های اجتماعی بد، انتظارات اشتباه در مورد روابط اجتماعی و نارضایتی فرد از روابط اجتماعی‌اش می‌تواند باعث بروز احساس تنهایی شود.

 

13 راهکار برای غلبه بر احساس تنهایی + خطرات تنهایی + تست

پس اگر هزاران دوست داشته باشید و به هنگام تنهایی و احساس نیاز هیچکدام از آن‌ها کنار شما نباشند بیشتر احساس ناراحتی می‌کنید تا اینکه دوستان اندک اما خوبی داشته باشید که به هنگام تنهایی کنار شما هستند و در لحظات سخت شما را یاری کنند. اجتماعی باشید: برخی افراد فقط با اعضای خانواده احساس نزدیکی می‌کنند این درحالیست که دوستان حتی کسی که چند روز پیش با او آشنا شده‌‌‌اید و هنوز به او اطمینان کامل ندارید هم می‌تواند شما را از احساس تنهایی نجات دهد. خدمات اجتماعی و عام المنفعه انجام دهید: این فعالیت‌ها علاوه بر اینکه فرصت بسیار خوبی برای ملاقات با افراد و ایجاد دوستی ها و تعاملات اجتماعی جدید است، به دلیل همدلی و احسان به افراد ضعیف احساس خوبی به شما می‌دهد.

بپذیرید که تنهایی نشانه این است که چیزی باید تغییر کند: انتظار نداشته باشید که همه چیز یک شبه تغییر کند، اما می توانید قدم‌هایی را بردارید که به شما کمک می کند احساس تنهایی خود را از بین ببرید. از تنهایی لذت ببرید: قبل از اینکه از همراهی با افراد دیگر لذت ببرید باید یاد بگیرید که در تنهایی وقت بگذرانید، خوشحال باشید و احساس راحتی کنید؛ چراکه تنهایی حالت ذهنی و اغلب باوری نادرست است. در واقع به دنبال کسی هستیم که بیشتر از همراهی، بتوانیم کنار او وقت بگذارنیم، با او صحبت کنیم و مهم‌تر از همه، از احساساتمان برای او بگوییم و همیشه کنار هم شاد باشیم. عوامل شخصیتی نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشند: به طور مثال افراد درون‌گرا به دلیل ارتباطات اجتماعی کمتر ممکن است احساس انزوا و تنهایی کنند.

تنهایی را بپذیرید: برای رهایی از احساس تنهایی باید در ابتدا این احساس را بپذیرید و باور داشته باشید که این احساس، دائمی نیست و هر مشکلی راه حلی دارد. رابطه های فعلی را تقویت کنید: ایجاد ارتباطات جدید مهم است، اما بهبود روابط موجود نیز می‌تواند راهی عالی برای مبارزه با تنهایی باشد. البته توصیه می‌کنیم با افرادی در تماس باشید که واقعاً ارزش بودن در زندگی شما دارند و با آن‌ها احساس نزدیکی و راحتی بیش‌تری دارید. شما باید افراد پر انرژی، شاد و خوشحالی را کنار خود داشته باشید که شما را از ته قلب دوست دارند و می‌خواهند همه چیز را با شما شریک شوند.

 

10 راه برای رهایی از احساس تنهایی

در کل جهان آدم های خوب ،بد ، سفید ،سیاه و خاکستری بسیارند و خیلی ها به ما علاقه دارند و از وجودمان لذت می برند اما در نهایت موقعی که به اطراف نگاه می کنیم باید بدانیم که تنهاییم و مسئول عملکرد خودمان. بعضی از ما انقدر از خودمان طلبکاریم و به خودمان سخت می گیریم که انگار با موجود خبیثی طرف هستیم که جز با درد و عذاب به راه نمی آید!! کمی به خودتان راحت بگیرید و دست از آزار خودتان بردارید. مادران و پدرانی که با وجود فرزندان زیاد و حضور آنها در منزل تنها هستند و البته انسان هایی که به تنهایی بار زندگی خودشان را به دوش می کشند و گاهی حس تنهایی آزارشان می دهد. اینکه در این لحظه با وجود انسان بودن و اینکه به ذات موجودی اجتماعی آفریده شده اید اما احساس تنهایی می کنید انتخاب شخصی خودتان و شیوه زندگی تان است.

بهترین دوست، همراه و دلسوز ما خداوند بخشنده و یکتایی است که هیچ احتیاجی به ما ندارد اما از حضور و توجه ما به خودش بهترین استقبال را به عمل می آورد. بعد راه های برقراری ارتباط با آنها را بررسی کنید بهترین راهکار یافتن نقاط مشترک و علایق مشابه تان است از این طریق می توانید یک رابطه را شروع کنید. همه ما برای خودمان رازهایی داریم که بهترین کار حفظ آن در قلب خودمان است اما از علایق،سلایق و دوست داشتنی هایتان را برای دیگران بگویید. به اصطلاح خودمان از موقعیت اجتماعی، ثروت و محبوبیتش استفاده کنند برای پیدا کردن هم نشین به این افراد تکیه نکنید که پشیمان خواهید شد.

سعی کنید در قلبتان برای همه جایی باز کنید و بدون اینکه احساس ترحم کنید و یا بخواهید جلب توجه کنید به همه مهربانی کنید. بعضی از افراد هستند که به دنبال دوست، همراه و هم صحبت نیستند بلکه بیشتر دنبال کسی هستند که از او سوء استفاده کنند. ► پذیرندگان پایانه‌های فروش بانک توسعه صادرات جایزه می گیرند کرکره طلا پایین کشیده شد ◄. درهای دلتان را به روی مردم باز کنید به روی عابران پیاده ، همسایه ها، هم محلی ها ،همکاران و اعضای خانواده تان. کارهای یکنواخت و خسته کننده روزانه ، یک جا نشینی و دوری از معاشرت با دیگران مهم ترین عوامل تنهایی ما هستند. این درحالیست که بسیاری از افرادی که حتی در خانواده های پرجمعیت زندگی می کنند هم دچار حس تنهایی می شوند.

 

برای رهایی از احساس تنهایی این کارها را انجام دهید

صحبت کردن درباره‌ی احساسات دردناک همچنین می‌تواند به عزیزان شما کمک کند تا احساساتی را که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند به اشتراک بگذارند و این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید راهبردهای مقابله را با هم کشف کنید. یافتن جریان خود به معنای رسیدن به نقطه‌ای است که احساسات و عواطف حواس‌پرتی(مانند تنهایی) به‌طور موقت محو می‌شوند و به شما این امکان را می‌دهد که کاملا روی هنر، موسیقی یا هر چیز دیگری تمرکز کنید. اما اگر تا به حال به آوردن یک حیوان خانگی به زندگی خود فکر کرده‌اید، لازم است بگوییم که تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که داشتن حیوان خانگی می‌تواند سلامت روحی و جسمی را بهبود ببخشد.

زمان تنهایی همچنین می‌تواند درهایی را به روی ذهن‌آگاهی بیشتر باز کند که آگاهی عاطفی را تقویت خواهد کرد و درک متقابل را در همه‌ی روابط شما، از جمله رابطه‌ای که با خودتان دارید، آسان‌تر کند. انجام فعالیت‌های هنری به شما کمک می‌کند تا احساسات را بدون به زبان آوردن کلمات بیان کنید و وقتی برای به اشتراک گذاشتن آن‌ها با صدای بلند تلاش می‌کنید، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. هر کاری که می‌کنید، برای یافتن راه‌هایی در راستای استفاده‌ی حداکثری از زمان تنهایی‌تان می‌تواند به شما کمک کند که تنهایی را دوست داشته باشید و از آن به نفع خود استفاده کنید. در ادامه‌ی این مطلب از دیجی‌کالا مگ همراه ما باشید، به شما ۱۱ کاری را که وقتی احساس تنهایی می‌کنید، می‌توانید انجام دهید تا از فرسودگی ناشی از آن بکاهید، به شما خواهیم گفت.

اگرچه حیوان خانگی عموما گربه‌ها و سگ‌ها را به ذهن می‌آورد اما بسیاری از مردم متوجه شده‌اند که پرندگان، ماهی‌ها و سایر حیوانات کوچک نیز حیوانات خانگی دلنشینی خواهند بود. «آبراهام مزلو» روانشناس انسان‌گرا، این نیاز را به‌قدری مهم تلقی کرده است که عشق و تعلق را در کنار نیازهایی مانند غذا و سرپناه، در گروه نیازهای اولیه‌ی انسان گنجانده است. انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید، از یوگا گرفته تا بازی‌های ویدیویی و شیرینی پزی، می‌توانند به شما کمک کنند تا آرامش درونی را در میان لحظه‌های آشفته‌ی خود پیدا کنید. همه‌ی افراد در بازه‌های زمانی مختلفی در زندگی خود ممکن است احساس تنهایی را تجربه کرده باشند و همه‌گیری ویروس کرونا هم به این احساس، بیش از پیش دامن زده است.

 

منبع