رشته مهندسی کشاورزی : بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

دانشگاه زنجان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه سمنان – پردیس دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه علوم طبیعی گرگان- دانشکده کشاورزی، دانشگاه گیلان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه مازندران- دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز – دانشکده کشاورزی، دانشگاه ارومیه – دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا همدان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه اراک- دانشکده کشاورزی، دانشگاه لرستان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه محقق اردبیلی- دانشکده کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی مغان، دانشگاه صنعتی اصفهان – دانشکده مهندسی کشاورزی، دانشگاه ایلام – دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج، دانشگاه رازی کرمانشاه – دانشکده کشاورزی.

استاتیک‌، مقاومت‌ مصالح‌، هیدرولیک‌، نقشه‌برداری‌، طراحی‌ سیستم‌های‌ آبیاری‌، اصول‌ زهکشی‌، هیدرولوژی‌ آب‌های‌ سطحی‌، آب‌های‌ زیرزمینی‌، مهندسی‌ زهکشی‌، پمپاژ و ایستگاه‌های‌ پمپاژ، تأمین‌ آب‌ شرب‌ روستاها، مصالح‌ و روش‌های‌ ساختمانی‌، هیدرولیک‌ انهار، طراحی‌ ساختمان‌های‌ انتقال‌ آب‌، حفاظت‌ آب‌ و خاک‌، اقتصاد مهندسی‌. ریاضیات‌ عمومی‌، فیزیک‌ عمومی‌، شیمی‌ عمومی‌، آمار و احتمالات‌، برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر، هواشناسی‌، آبیاری‌ عمومی‌، اقتصاد کشاورزی‌، خاک‌شناسی‌ عمومی‌، زراعت‌ عمومی، مسّاحی‌ و نقشه‌برداری‌، باغبانی‌ عمومی‌، عملیات‌ کشاورزی‌، زراعت‌ غلات‌، آشنایی‌ با کامپیوتر.

با توجه به کم آبی و تعداد جذب نیرو کم در ارگان های دولتی و خصوصی، دولت از مهندسینی که به عنوان کارآفرین در این حوزه فعالیت می کنند و سعی در استفاده کمتر از مقدار آب با استفاده از روش های نوین، تولید محصولات مختلف کشاورزی تا کمی حمایت می کنند تا چرخه این صنعت بچرخد. امروزه خیلی از عملیات کشاورزی مثل شخم زدن، کاشت، آبیاری زمین و … با استفاده از ماشین آلات کشاورزی انجام می شوند و دانشجویان این گرایش باید در کنار دروس رشته کشاورزی، دروس رشته مکانیک و برق هم مطالعه کنند تا با ساختار تجهیزات کشاورزی هم آشنا باشند. بازاریابی‌ محصولات‌ کشاورزی‌، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان‌، اقتصاد ریاضی‌، اقتصادسنجی‌، مدیریت‌ مزرعه‌، اقتصاد منابع‌ طبیعی‌، تهیه‌ و ارزیابی‌ طرح‌های‌ کشاورزی‌، روش‌ تحقیق‌، اقتصاد توسعه‌ و سیاست‌ کشاورزی‌، حسابداری‌، اقتصاد تولید.

 

معرفی رشته مهندسی کشاورزی

رشته مهندسی کشاورزی در مقطع کارشناسی دارای ۳ گرایش اقتصاد کشاورزی ، آبیاری ، ماشینهای کشاورزی میباشد که به معرفی آنها میپردازیم :. مهندسی اقتصاد کشاورزی قوانین کلان اقتصاد را در بخش کشاورزی پیاده می‌کند تا بتوان از امکانات و منابع موجود بهترین استفاده را کرد. ۳۰ واحد دروس اصلی کشاورزی و ۵۴ واحد دروس تخصصی نظری، عملی و کارهای صحرایی مهارتهای لازم برای انجام دادن امور فوق را کسب می‌کنند. تاریخ اسلام – متون اسلامی و آموزش زبان عربی (تفسیر موضوعی) – زبان فارسی – زبان خارجی- تربیت بدنی (۱) – تربیت بدنی (۲). مهندسی رودخانه – مهندسی آب و فاضلاب – مدیریت منابع آب – ارزیابی سیستم های آبیاری و زهکشی – متره و برآورد پروژه های آبی –.

مربوط به کاربرد، نگهداری، تعمیر و ترویج ماشینهای کشاورزی ، برنامه‌ریزی منطقه‌ای ، مکانیزاسیون کشاورزی، مجری و ارزیاب. محصولات کشاورزی به دلیل مواردی همچون آب و هوا و نیز خاک و … پیوستگی تولید ندارند و در بسیاری از انواع محصولات نمیتوان. در کل محاسبه ماشینهای مورد نیاز برای یک مزرعه، نگهداری و رسیدگی به تعمیرات و برنامه‌ریزی برای زمان و نحوه کار ماشینهای. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ماشینهای کشاورزی می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد در گرایشهای مکانیک ماشینهای کشاورزی،. طراحی سازه های آبی (۲) – هیدرولوژی مهندسی – رابطه آب و خاک و گیاه – خاک های شور و سدیمی – پمپ ها و ایستگاه های پمپاژی –.

معارف اسلامی (۱) – معارف اسلامی (۲) – اخلاق و تربیت اسلامی (آئین زندگی) – انقلاب اسلامی ایران و ریشه های آن –. کانالها و یا لوله های انتقال آب از چشمه تا زمین را بررسی میکنند تا تامین منابع کشاورزی از نظر آب مشکلی نداشته باشد. دانشجوی این گرایش در مقطع لیسانس درباره کاربرد انواع ماشین آلات کشاورزی در مزارع و مدیریت و طراحی کارهایی مانند. همچنین خارج سازی آب های اضافی از درون زمین و اطراف گیاه نیز یکی از زمینه های مطالعات دانشجویان این رشته میباشد. با توجه به این امر رشته مهندسی کشاورزی پدید آمد تا فراهم آورنده دانش علمی در کنار کاری لذت بخش و روحیه ای باشد.

 

معرفی رشته مهندسی کشاورزی

برای مثال امروزه مهندسین آبیاری ایرانی با ابداع شیوه‌ی آبیاری قطره‌ ثقلی توانسته‌اند به اهداف باارزشی از جمله صرفه‌جویی 70 درصدی، ازدیاد محصول در واحد سطح، عدم نیاز به پمپ و نیروی الکتریسیته، عدم نیاز به مدیریت متبحر و گران قیمت‌، عدم گرفتگی قطره‌چکان‌ها، لازم نبودن سرمایه اولیه زیاد، ‌آموزش سریع و چند روزه به زارعان و در نهایت افزایش درآمد کشاورزان و سرمایه‌گذران در این بخش اشاره کرد که همه این موارد، در دراز مدت در صورت عمومیت یافتن آن در سطح مزارع کشور، سبب خواهد شد تا بتدریج از واردات مواد غذایی بی‌نیاز شده و از مهاجرت روستائیان به شهرها به طرز مطلوبی جلوگیری شود.

از سوی دیگر در آبیاری سنتی با استفاده از رودخانه‌ها و ریزش‌های جوی، صرف نظر از فرو رفتن آب در زیر زمین که منجر به اتلاف بخش بزرگی از آب می‌شود، موجبات رویش علف هرز و پراکندگی بذر در باغ یا مزرعه را فراهم می‌سازد و بالاخره در این روش بسیاری از کشاورزان بیش از حد نیاز، گیاهان را آبیاری می‌کنند و حتی به میزان 3 برابر نیاز واقعی گیاه به مزرعه آب هدایت می‌شود و چون آب یکی از عمده اقلام هزینه می‌باشد، قیمت تمام شده تولیدات کشاورزی نیز با مصرف آب اضافی، به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. به عنوان مثال اگر بخواهد یک ماشین دروگر گندم را طراحی کند باید بداند که گندم در زمان برداشت چه خصوصیاتی دارد؟ تراکم کاشت آن چگونه است و چه انتظاراتی از ماشین دروگر می‌رود و بعد از برداشت چه عملیاتی باید بر روی گندم انجام گیرد؟‌ جنس خاک چیست؟ شیب زمین چند درصد است؟ مزرعه وسیع است یا اینکه قطعه کوچکی است؟ و سوالاتی از این دست که پاسخ به همه آن‌ها نیاز به یک دید کلی از کشاورزی دارد و این دید کلی را دانشجو با خواندن دروس پایه و اصلی کشاورزی کسب می‌کند.

دروس اختصاصی دو رشته‌ی اقتصاد گرایش اقتصاد کشاورزی و رشته‌‌‌ مهندسی کشاورزی یکی است اما دانشجویان رشته‌ی اقتصاد گرایش اقتصاد کشاورزی پایه‌ی رشته تحصیلی‌شان بر علم اقتصاد استوار است و دانشجویان رشته‌ی مهندسی اقتصاد کشاورزی پایه‌ی دروسشان بر دانش کشاورزی استوار شده است و بدون شک یک دانشجوی اقتصاد کشاورزی به دلیل عدم آشنایی با دانش کشاورزی و عوامل طبیعی از قبیل آب، خاک و هوا نمی‌تواند در این رشته کارایی لازم را داشته باشد. طول دوره 4 سال است و دورس شامل 20 واحد دروس عمومی، 23 واحد دروس علوم پایه، 49 واحد دروس اصلی کشاورزی است که پس از آن‌ها واحدهای اختصاصی اصول مربوط به اقتصاد خرد و کلان دانشجویان، نظام‌ها و اندیشه‌های اقتصادی اسلامی، اصول اقتصادی و کاربرد آن در کشاورزی و منابع طبیعی ریاضیات و آمار کاربردی در اقتصاد، مدیریت، بازاریابی، ‌حسابداری و تعاون، مبانی علوم اجتماعی و تحلیل سیستم‌ها در 43 واحد تعلیم داده می‌شود.

 

معرفی رشته مهندسی کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی!!!

البته‌ این‌ به‌ آن‌ معنا نیست‌ که‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ هیچ‌ موقعیت‌ کاری‌ ندارند بلکه‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ در صورت‌ توانمندی‌ می‌تواند در شرکت‌های‌ خصوصی‌ طرح‌های‌ اقتصادی‌ و کشاورزی‌ ارائه‌ دهد یا در جهاد کشاورزی‌ به‌ برنامه‌ریزی‌ کوتاه‌ مدت‌، میان‌ مدت‌ و بلند مدت‌ برای‌ واحدهای‌ کشاورزی‌ مثل‌ مزارع‌، مرغداری‌ها و کارخانه‌های‌ صنایع‌ غذایی‌ بپردازد یا در مورد علل‌ موفقیت‌ و عدم‌ موفقیت‌ واحدهای‌ مختلف‌ کشاورزی‌ و نحوه‌ سرمایه‌گذاری‌ در زمینه‌ محصولات‌ کشاورزی‌ تحقیق‌ کند. درباره تفاوت دو رشته اقتصاد گرایش اقتصاد کشاورزی و مهندسی کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی باید گفت که هر چند دروس اختصاصی هر دو رشته یکی است، اما دانشجویان رشته اقتصاد گرایش اقتصاد کشاورزی پایه رشته تحصیلی‌شان بر علم اقتصاد استوار است و دانشجویان رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی پایه دروسشان بر دانش کشاورزی استوار شده است به عبارت دیگر دانشجوی اقتصاد کشاورزی با دانش کشاورزی و عوامل طبیعی از قبیل آب، خاک و هوا آشنایی لازم را ندارد.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل : دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ آب‌، اقتصاد کشاورزی‌ و ماشین‌های‌ کشاورزی‌: ریاضیات‌ عمومی‌ ، فیزیک‌ عمومی‌ ، شیمی‌ عمومی‌ ، آمار و احتمالات‌ ، برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر، هواشناسی‌، آبیاری‌ عمومی‌ ، اقتصاد کشاورزی‌ ، خاک‌شناسی‌ عمومی‌ ، زراعت‌ عمومی، مسّاحی‌ و نقشه‌برداری‌ ، باغبانی‌ عمومی‌ ، عملیات‌ کشاورزی‌، زراعت‌ غلات‌ ، آشنایی‌ با کامپیوتر. توانایی‌های‌ لازم : دانشجویی‌ که‌ به‌ کشاورزی‌ علاقه‌ دارد و از کار و فعالیت‌ در مزارع‌ و دامداری‌ها لذت‌ می‌برد، می‌تواند در این‌ رشته‌ پیشرفت‌ کند چون‌ یک‌ فارغ‌التحصیل‌ مهندسی‌ اقتصاد کشاورزی‌ نمی‌تواند از محیط‌های‌ روستایی‌ و قطب‌های‌ تولید کشاورزی‌ فاصله‌ بگیرد و در پشت‌ میز، محاسبات‌ اقتصادی‌ خود را انجام‌ دهد.

 

منبع