آغاز و پایان قرون وسطی در اروپا

در مجموع پادشاهان و پاپ در بیشتر مواقع با یکدیگر اختلاف داشتند؛ به این ‌صورت که پادشاه در تلاش بود تا با تعیین کردن مسئولان کلیسا، فعالیت‌ آنها را زیر نظر بگیرد و کلیسا نیز در مقابل، بر شهرها و ارتش سلطه داشت و اغلب سعی می‌کرد بر عملکرد دولت نیز نظارت داشته باشد.  در اروپای قرون وسطی نظام فئودالی حاکم بود؛ به این معنی که پادشاه، قطعه زمین‌های بزرگی که به آن‌ها تیول می‌گفتند را به اسقف‌ها و اشراف‌زادگان اعطا می‌کرد و دهقانان  یا همان سِرف‌ها که زمینی از خود نداشتند، بر روی این زمین‌ها کار می‌کردند. بسیاری از محققان ترجیح می‌دهند از عبارت قرون وسطی برای توصیف این دوره استفاده کنند؛ زیرا معتقدند که سده‌های میانی ممکن است به اشتباه این منظور را به مخاطب برساند که دوره‌ای بی‌اهمیت بوده و میان دو دوره‌ی مهم‌تر تاریخی قرار داشته است.

تا مدت‌ها به سده‌های میانی به عنوان حد فاصل سقوط امپراطوری روم و رنسانس نگاه می‌شد اما محققان امروزی دریافته‌اند که این دوره نیز به اندازه‌ی دوره‌های دیگر تاریخ، پویایی و پیچیدگی داشته است و نباید ساده از کنار آن گذشت. از نظر آنها مردم در سده‌های میانی، پیشرفت‌های اجداد و نیاکان خود را به هدر داده بودند و بنا به گفته‌ی تاریخدان انگلیسی قرن ۱۸ یعنی ادوارد گیبِن، به جای آن خود را در بی‌تمدنی، وحشیگری و ادیان گیر انداختند. ادبیات: شروع این دوره با داستان‌های حماسی، ساگا، تصنیف یا همان افسانه‌سرایی‌های مردم بی‌سواد همراه بود اما پیشرفت چشمگیری داشت و با شاهکارهای ادبی هنرمندانی همچون جفری چاوسر و دانته به پایان رسید.

البته کلیسا مایل بود که این کار انجام شود و در قرن ۱۲ میلادی نیز اعلام کرد که ازدواج یک آیین رسمی است اما در عمل، صرفاً رضایت طرفین برای ازدواج ضروری بود و در بهترین حالت، شاهد نیز حضور پیدا می‌کرد. درنتیجه از نظر این هنرمندان و متفکران دوره‌ی بعد از عصر باستان و سقوط امپراطوری روم هیچ دستاورد علمی‌ نداشت، هیچ اثر هنری با ارزشی تولید نکرد و هیچ رهبر بزرگی را به دنیا تحویل نداده بود. اختراعات مربوط به کشاورزی مانند دستگاه شخم‌زنی و کاشت متناوب سه ردیفه، کشاورزی را بسیار کارآمدتر و پربازده‌تر کرده بود، درنتیجه برای انجام کار به تعداد کارگران کمتری احتیاج بود.

 

بانک مقالات فارسی

در طول یک پیکار نمایشی، شوالیه‌ها باید بی‌چون وچرا از مقررات خاصی پیروی می‌کردند و شوالیه‌ها باید از شمشیرهای کند استفاده می‌کردند و در صورتی که شوالیه‌ای کلاه خود را از دست می‌داد، نباید مورد حمله قرار می‌گرفت. ‌ به دلیل آنکه چهره شوالیه‌ها در زیر کلاه خود آهنی پنهان بود، بسیاری از شوالیه‌های شرکت کننده در پیکارهای نمایشی، نقش یا نشان مخصوص به خود را بر ردایی که روی زره خود می‌پوشیدند، می‌دوختند. ۲۹ ماه می مصادف است با پایان قرون وسطی چرا که در این روز در سال ۱۴۵۳ میلادی با سقوط قسطنطنیه به دست سلطان محمد دوم ملقب به سلطان محمد فاتح بزرگترین پادشاه عثمانی تاریخ قرون وسطی بسته شد.

‌ آخرین بخش از قلمرو مسلمانان اسپانیایی گرانادا یا همان قرناطه اسلامی به سال ۱۴۹۲ به حکمرانان مسیحی آن دیار، فردیناند فرمانروای آراگون و ایزابلا فرمانروای کاستیل، تسلیم می‌شود. ‌ در اینجا به برخی رویدادها و ویژگی‌های اروپای قرون وسطی اشاره می‌کنیم:‌ تا قرن ۱۳ میلادی، قلعه‌های متعلق به شوالیه‌ها بیش ازهر چیز دیگری در پهنه اروپا خود نمایی می‌کرد. ‌ در اروپای قرون وسطی، کاری که مردم انجام می‌دادند، غذایی که می‌خوردند، لباسی که می‌پوشیدند و محلی که در آن زندگی می‌کردند، همگی بستگی به جایگاه اجتماعی آنها داشت. ‌ ‌۱۲۳۶ فردیناند سوم، فرمانروای مسیحی کاستیل واقع در شمال اسپانیا، شهر کوردوبا یا همان قرطبه اسلامی در جنوب اسپانیا را از جنگ مسلمانان اسپانیا بیرون می‌آورد.

‌ یک لرد انگلیسی به نام سیمون دومونت فوت در سال ۱۲۶۵، نمایندگان شهرها و همچنین لردها، روحانیون و شوالیه‌ها را به حضور یافتن در مجلس قانون گذاری فرا می‌خواند. معمولاً قرون وسطی را از پایان امپراتوری رم در قرن پنجم میلادی تا سقوط قسطنطنیه توسط دولت عثمانی و پایان امپراتوری رم شرقی (یا بیزانس) در ۱۴۵۳در نظر می‌گیرند. سرانجام، معمولاً در سن ۲۱ سالگی، «زره دار» طی تشریفات خاصی پس از اینکه با پهنای تیغه شمشیر به آرامی بر شانه‌هایش می‌زدند، به مقام «شوالیه» ارتقاء می‌یافت. تعلیمات شوالیه گری ‌ پسر یک نجیب زاده، تعلیمات شوالیه گری را در سن هفت سالگی با رفتن به قلعه شوالیه‌ای دیگر به عنوان «نو آموز»، آغاز می‌کرد.

 

مقاله در مورد اروپا – اروپا در قرون وسطی – اروپا در عصر ادیان بزرگ

آلبانی آلمان آندورا اتریش ارمنستان اسپانیا استونی اسلواکی اسلوونی اوکراین ایتالیا ایسلند بریتانیا بلاروس بلژیک بلغارستان بوسنی و هرزگوین پرتغال تاریخ اتحادیه اروپا ترکیه جمهوری اتریش آلمانی جمهوری ایرلند جمهوری چک دانمارک روسیه رومانی سان مارینو سوئد سوئیس شورای دولت موناکو صربستان فرانسه فنلاند فهرست کشورهای مستقل و سرزمین‌های وابسته در اروپا قبرس قزاقستان کرواسی کشورک‌های اروپایی کشورهای پساشوروی کشورهای حوزه دریای بالتیک گرجستان لتونی لوکزامبورگ لهستان لیتوانی مالت مجارستان مقدونیه شمالی مولداوی موناکو نروژ واتیکان هلند یونان. در دوران آشوب بزرگ، که امپراتوری مورد تهدید حمله بربرها و امپراطوری قدرتمند ایرانیان قرار داشت، همه امپراتور ها بدنبال یک خدای قدرتمند برای کمک به دفع بلا از روم، بودند امپراتور دیوکلتیانوس (۲۴۵ ـ ۳۱۳ میلادی).

در اواخر قرن پانزدهم میلادی، آخرین بخش از قلمرو مسلمانان اسپانیایی گرانادا یا همان شهر قرناطه در اندلس، به حکمرانان مسیحی آن دیار، فردیناند فرمانروای آراگون و ایزابلا فرمانروای کاستیل، تسلیم می‌‌گردد. نیکولاس کوپرینک ستاره شناس لهستانی، کتاب «گردش افلاک آسمانی» را منتشر می‌‌کند، او دراین کتاب عقاید جدید خود را مبنی بر گردش سیارات به دور خورشید، بر خلاف نظریه گردش سیارات به دور زمین، مطرح می‌‌کند. اروپا در قرون وستا – اروپا در عصر ادیان بزرگ – اروپا در جنگ جهانی اول – اروپا در جنک جهانی دوم – اروپای فئودالی – اروپا در قرن ۱۶ و ۱۷ – انقلاب فرانسه – جنگ انگلیس و فرانسه -رنسانس.

مذهب مسیحیت در بین طبقه پایین جامعه بسیار طرفدار پیدا کرد، زیرا آنها عقیده داشتند خداوند همه انسانها را با هم برابر می داند، و حتی بردگان و آزاد شدگان و زنان نیز همگی از حقوق مساوی برخوردار هستند. در سا ۳۱۲، کنستانتین در حالی که به طرف روم می رفت تا آنرا از رقیب پس بگیرد، اعلام کرد که علامت مسیحیت را روی خورشید دیده است و حمله «شما با این علامت پیروز خواهید شد»، را به لاتین روی آن خوانده است. در این سال حضرت عیسی مسیح «ع) از سوی متعصبین یهود فریسیان که وجود مبارک وی و تعالیم نجاتبخش ایشان را تهدیدی علیه خود می پنداشتند، مورد محاکمه قرار گرفته و بنا به عقیده مسیحیان، مصلوب گردید.

 

منبع