طرز تهیه خوراک دال عدس خوزستانی

خوراک دال عدس خوزستانی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار خوزستانی است که شباهت زیادی به عدسی دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خوراک دال عدس خوزستانی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید. در این مرحله پس از اینکه دال عدس و سیب زمینی به طور کامل پختند، ترکیب سیر، پیاز و رب گوجه فرنگی را به همراه آب نارنج و نمک به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم مواد به طور کامل بپزند و آب درون قابلمه کشیده شود. پس از اینکه خوراک کاملا غلیظ شد، آنرا با گوشتکوب یا بلندر به طور کامل پوره می کنیم و اجازه می دهیم کمی روی حرارت بماند تا به روغن بیفتد، سپس درون ظرف دلخواه می کشیم و به همراه آب لیمو ترش و نان سرو می کنیم.

برای تهیه خوراک دال عدس به روش خوزستانی ابتدا دال عدس یا همان عدس های قرمز را درون یک کاسه آب می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت چند ساعت خیس بخورند تا نفخ شان به طور کامل برطرف شود. حالا سیب زمینی را هم به قابلمه حاوی دال عدس اضافه کرده، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و اجازه می دهیم مواد بپزند. در ادامه رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم تا به طور کامل سرخ شده و طعم خامی اش گرفته شود. در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و پیاز را به همراه کمی روغن به تابه اضافه می کنیم. پیاز را کمی تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود، سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم.

در این مرحله دال عدس را آبکشی می کنیم، سپس به همراه ۳ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. حالا پیاز و ادویه ها را کمی تفت داده ، سپس سیر را درون تابه رنده کرده و کمی تفت می دهیم. در ادامه سیب زمینی ها را پوست گرفته و به خوبی می شوییم، سپس به صورت نگینی خرد می کنیم. در ادامه پیازها را به صورت نگینی یا خلالی نازک و یکدست خرد می کنیم.

طرز تهیه خوراک دال عدس

در این مرحله سیر را پوست می گیریم، سپس با رنده ریز رنده می کنیم یا می گوبیم و به پیاز ها اضافه می کنیم تا تفت بخورد و بوی سیر بلند شود. در این مرحله یک تابه دیگر را روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم، سپس کمی صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود. در این مرحله یک قابلمه مناسب بر می داریم و کمی روغن درون آن می ریزیم، سپس روی حرارت ملایم می گذاریم تا روغن به خوبی داغ شود. در این مرحله چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم، سپس درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم دال عدس به طور  کامل بپزد. برای تهیه خوراک دال عدس خوشمزه و مجلسی ابتدا عدس را پاک کرده و می شوییم و حدود ۴ تا ۵ ساعت خیس می کنیم تا نفخش برطرف شود.

سپس مقداری نمک، فلفل قرمز و زردچوبه هم اضافه می کنیم و به حدی تفت می دهیم تا عطر و بوی ادویه ها نیز خارج شود. با وجود ویتامین های مختلف، مصرف عدس در برنامه غذایی خانواده ها و بالاخص کودکان و نوجوانان توصیه می شود. یکی از انواع این عدس ها، عدس قرمز یا دال عدس است که نسبت به عدس معمولی، خیلی ریز است و سریع پخته می شود. عدس یکی از حبوبات بسیار مفید و مقوی می باشد که به خاطر پخت سریع و نفخ کم آن، طرفداران زیادی دارد. در این مرحله سیب زمینی ها را با کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت می دهیم تا سیب زمینی تقریبا سرخ شود. پس از اینکه سیب زمینی ها به خوبی سرخ شدند، آنها را به دال عدس در حال پخت اضافه می کنیم.

در ادامه دال عدس های خیس خورده را به خوبی می شوییم، سپس به قابلمه اضافه می کنیم. این خوراک، یک غذای اصیل جنوبی است که در کشورهای هند و پاکستان نیز طبخ می شود. این خوراک را می توان به عنوان خورش در کنار برنج یا به تنهایی با نان سرو کرد. وقتی عدس و سیب زمینی پخته شد و خوراک غلیظ شد، دال عدس جنوبی ما آماده است. پیاز را اضافه کرده و هم می زنیم تا تفت بخورد و پیاز ها سبک و طلایی شود. سپس از صافی عبور می کنیم تا یکدست شود و پوست و هسته آن خارج شود. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت می دهیم تا رنگ باز کند. در این مرحله درب قابلمه را مجددا می بندیم تا کامل پخته شود.

طرز تهیه خورش دال عدس هندی خانگی خوشمزه بدون گوشت و روغن

خورش دال عدس یکی از انواع خورشت های خوشمزه و لذیذ است که بسیار آسان تهیه می شود و به دلیل مقادیر بالای پروتئین که دارد برای گیاهخواران، افراد وگن و کودکان بسیار مفید می باشد. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بجوشد تا خوب پخته شود، گرام ماسلا را اضافه کنید و بگذارید 5 دقیقه ی دیگر هم بپزد تا جا بیفتد. ما در این مقاله از سایت کوکا آموزش درست کردن خورش دال عدس هندی خوشمزه رژیمی و مجلسی بدون گوشت را ارائه کرده ایم. حالا گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، گشنیز خرد شده، دال عدس و آب سبزیجات را اضافه کنید و بگذارید تا آب به جوش آید. نمک، فلفل قرمز، زردچوبه، زنجبیل و زیره را به آن ها اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید.

در یک قابلمه، پیاز ها و سیر را بدون روغن کمی تفت دهید تا نرم شوند. خورش دال عدس آماده است، می توانید آن را با پلو یا نان سرو کنید. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد. © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا توسط سایت های دیگر بدون کسب اجازه قبلی ممنوع می باشد. استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است. مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند.

دال عدس و این همه خاصیت؟

علاوه بر دوران بارداری, توصیه می شود که در دوران شیر دهی نیز از دال عدس استفاده شود تا زیرا خواص دال عدس باعث افزایش شیر شده و تغذیه نوزاد تامین می گردد. چربی موجود در حبوبات از نوع غیر اشباع است که ضرری برای سلامتی نداشته و از طرفی خوردن آن نیز برای افراد با اضافه وزن بالا مشکلی ایجاد نمی کند. به سالمندان یا افرادی که دچار مشکل آرتروز هستند توصیه می شود حتما از دال عدس به عنوان یک داروی خوراکی مفید استفاده کنند. همچنین قبل از فعالیت های ورزشی, کار و یا کوه نوردی می توانید دال عدس میل کنید تا انرژی زیادی را در بدنتان ذخیره شود. در دوران بارداری به دلیل کمبود آهن ممکن است زنان دچار کم خونی حاد و عوارض ناشی از آن شوند و سلامت جنین به خطر بیفتد.

بنابراین می توان از آن به عنوان صبحانه مفید برای تامین انرژی کافی فعالیت های روزانه استفاده کرد. برای اینکار کافیست مقداری از دال عدس پخته شده را چند مرتبه در طی روز تا بهبودی کامل قرقره کنید. لذا افرادی که نفخ و یا ناراحتی های گوارشی دارند در مصرف دال عدس جانب احتیاط را رعایت کنند. فیبر و منیزیم موجود در دال عدس در حفظ سلامتی قلب و  پیشگیری از ناراحتی های قلبی موثر است. خوردن دال عدس به کاهش تشنگی, حرارت کبد و همچنین به پیشگیری از مشکلات صفراوی کمک می کند. خواص دال عدس همانند خواص عدس و خواص ماش موجب تقویت قدرت بینایی و افزایش نور چشم می شود. آهن موجود در دال عدس در رفع کم خونی موثر بوده و باعث افزایش شیر در مادران شیرده می شود.

برای جلوگیری از تنبلی چشم و یا سایر ناراحتی های چشمی می توان از دال عدس استفاده کرد. فیبر موجود در دال عدس باعث کاهش کلسترول بد خون می شود و از یبوست نیز جلوگیری می کند. همچنین بیماری های گوارشی نظیر التهاب و سندرم روده نیز با کمک دال عدس درمان می شود.   بنابراین توصیه می شود که دال عدس را در برنامه های غذایی زنان باردار گنجانده شود. کارکرد روده و معده با دال عدس بهتر شده و به عنوان یک تحریک کننده اشتها عمل می کند. همچنین حاوی اسید آمینه های مختلف, آهن, کلسیم, فسفر, پروتئین و مقدار کمی چربی است. لازم به ذکر است که در پایان گفته شود استفاده افراطی از حبوبات باعث نفخ می گردد.

 

دال عدس چیست ؛ طرز تهیه دال عدس ساده و خوشمزه برای وعده

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است. پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد. امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است. مصرف عدس و دال عدس موجب فعالیت کلیه، تقویت عضله قلب، تقویت خون، عضلات و رشد و نمو کودکان و فعالیت یاخته ها (سلول ها)ی مغز و هوش و حافظه را افزایش می دهد.

با وجود این، به سادگی با گنجاندن عدس قرمز به رژیم غذایی‌تان می‌توانید به طور طبیعی و بدون عوارض جانبی مضر وزن‌تان را کاهش دهید. خواص عدس قرمز یا دال عدس برای پوست‌تان بسیار زیاد است و می‌تواند از بروز مشکلاتی نظیر پیری زودرس و آکنه (جوش) پیشگیری کنید. خواص عدس قرمز یا دال عدس برای پوست‌تان بسیار زیاد است و می‌تواند از بروز مشکلاتی نظیر پیری زودرس و آکنه (جوش) پیشگیری کنید. خواص عدس قرمز یا دال عدس برای پوست‌تان بسیار زیاد است و می‌تواند از بروز مشکلاتی نظیر پیری زودرس و آکنه (جوش) پیشگیری کنید. این نوع عدس در تمام نقاط این کشور کشت می‌شود و به خاطر فواید فراوان‌اش برای سلامتی در تهیه‌ی غذاهای بسیار به کار می‌رود.

این نوع عدس در تمام نقاط این کشور کشت می‌شود و به خاطر فواید فراوان‌اش برای سلامتی در تهیه‌ی غذاهای بسیار به کار می‌رود. زیرا عدس قرمز حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که می‌توانند از آسیب‌های سلولی و بافتی که به پیری زودرس منجر می‌شوند،. #روش_مالیدنی: به اندازه ی یک فندق داروی جامع را با یک قاشق مرباخوری عسل مخلوط کرده روی زخم بمالید و یک شبانه روز بماند. در رژیم غذایی، یک متخصص تغذیه تجویز یک کاسه دال و یا یک کاسه کلم برای یک غذای سبک و همراه با غذاهای دیگر توصیه میکند. (آب جوش) مخلوط کرده و میل کنید ) این ترکیب بطور معجزه آسایی زخم، تاول، سوختگی و هرنوع ناراحتی دیگه ای رو درمان میکنه.

 

دال عدس (غذای تند جنوبی)

به جرات می تونم بگم سوپ دال عدس یکی از خوشمزه ترین پیش غذاهای روی کره زمین به حساب میاد! حالا دیگه تصور کنید خورشتش چی می تونه باشه! معمولا جنوبی ها این غذا رو با برنج یا گمنه (بلغور دم کشیده) می خورند. 7- حدود بیست دقیقه بعد، وقتی دال عدس ها پختند و غلظت آب خورش به اندازه مناسب رسید سیب زمینی و تمر هندی حل شده را نیز اضافه کنید. خرید آنلاین لوازم قنادی + ارسال رایگان +5 درصد تخفیف، آخرین فرصت خرید در جشواره پاییز ایران کوک شاپ. 5- بعد از آنکه رب به اندازه کافی سرخ شد دال عدس های شسته شده را نیز به محتویات قابلمه اضافه کنید. سپس درب قابلمه را بسته و حدود نیم ساعت زمان بدهید تا سیب زمینی پخته و غذا کاملا جا بیفتد.

– اگر دوست دارید خورش ترشی بیشتری داشته باشد در پایان مقداری آبغوره داخل آن بریزید. سپس زردچوبه، فلفل قرمز، ادویه کاری، فلفل سیاه و رب را نیز به سیر و پیاز اضافه کنید. این غذا توی جنوب خیلی طرفدار داره و دست بر قضا خیلی هم ساده و آسون پخته می شود. مطمئنم که همتون می دونید اما جهت اطمینان بگم که دال عدس به همون عدس قرمز میگن. – اگر علاقه ای به طعم های ترش ندارید می توانید داخل دال عدس تمرهندی نریزید. وقتی خورش شروع به قل زدن کرد، درب قابلمه را گذاشته و شعله را کم کنید. – برای پخت یک دال عدس کاملا رژیمی می توانید سیب زمینی را حذف کنید. 6- تمر هندی را در نصف فنجان آب گرم به خوبی حل کرده و از صافی رد کنید.

4- وقتی سیر و پیاز به اندازه کافی سرخ شدند شعله گاز را پایین بکشید. 3- وقتی پیازها مقداری تفت خوردند سیر را نیز به قابلمه اضافه کنید. – می توانید یک قاشق از رب گوجه را با سس فلفل تند جایگزین کنید. غذایی خوشمزه و کاملا گیاهی که برای افراد وگان از هر نظر مناسبه. – می توانید سیب زمینی را جدگانه پخته و در خورش رنده کنید. سپس پیازهای نگینی شده را نیز به روغن اضافه کرده و تفت دهید. 9- خورش عدس قرمز تقریبا غلیظ است و در پایان آب چندانی ندارد. مراقب باشید شعله گاز زیاد نباشد چون ممکن است غذا سر برود. © 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

 

طرز تهیه دال عدس و نکاتی برای طبخ بهتر

در طرز تهیه دال عدس ابتدا سینه مرغ را به اندازه تکه های خیلی کوچک برش دهید و قابلمه ای مناسب بردارید و یک لیوان آب درون آن بریزید و در روی شعله گاز با حرارت زیاد بگذارید و تکه های مرغ را که از قبل برش داده اید درون آب بیندازید بعد از این که آب به دمای جوش رسید زیر شعله گاز را کم کنید و مقداری دارچین درون قابلمه بریزید تا مرغ طعم مطبوعی بگیرد. دال عدس غذایی مقوی و خوشمزه است که اغلب آن را تند درست می کنند، حال می توانید آن را به عنوان یک پیش غذای مقوی سرو کنید و لذت ببرید، مواد ذکر شده در این دستور آشپزی مناسب برای ۴ نفر می باشد و می توان آن را به عنوان افطاری و یا سحری در ماه مبارک رمضان نیز تهیه و سرو نمود.

پیاز : ۲ عدد متوسط آب لیمو : به میزان لازم سیر : ۱۵ حبه رب گوجه فرنگی : ۳ قاشق غذا خوری سینه مرغ : ۱ عدد سیب زمینی : ۲ عدد عدس قرمز : ۴ لیوان نمک : به میزان لازم فلفل : به میزان لازم زرد چوبه : یک قاشق چای خوری ادویه کاری : یک قاشق چای خوری روغن : ۲ قاشق غذاخوری. در آخرین مرحله از طرز تهیه دال عدس، مواد بالا را به ترکیب عدس و سیب زمینی که در ابتدا پخته اید، اضافه کنید، حال اجازه دهید غذای شما مقداری بجوشد و بعد از اینکه آب آن کشیده شد، آماده سرو شده و می توانید نوش جان کنید. سپس در قابلمه دیگری سیب زمینی ها را به چهار قسمت برش دهید و با مقداری آب بر روی گاز قرار دهید تا به خوبی پخته شوند بعد از پخته شدن سیب زمینی  آن ها را از قابلمه خارج کنید و بکوبید تا له شوند.

در همین حین پیاز های خرد شده را در کمی روغن سرخ کنید و سیر کوبیده شده را به آن بیفزایید، هنگامی که بوی سیر بلند شد، گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید و بعد نمک، فلفل و زردچوبه را بیفزایید. دال عدس یکی از اصیل ترین انواع غذای ایرانی می باشد هر کسی می تواند به راحتی آن را در منزل تهیه نماید کافیست طبق طرز تهیه دال عدس که در ادامه در اختیارتان قرار می دهیم پیش بروید. برای تهیه دال عدس به این روش، عدس را بعد از پاک کردن در آب خیس کنید و بعد از حدود ۱۰ دقیقه به همراه سیب زمینی خرد شده و ۲ تا ۳ لیوان آب روی حرارت بگذارید تا به خوبی بپزد. در مرحله بعدی طرز تهیه دال عدس پیاز ها را بصورت نگینی خرد کنید و درون قابلمه ای مناسب مقداری روغن بریزید و روی شعله گاز قرار دهید و پیاز ها را به روغن اضافه کنید.

 

منبع