تاثیرات صبحانه کامل بر فعالیت مغزی دانش آموزان

 صبحانه هایی که در آن فقط از کربوهیدرات هایی مانند شیرینی و نان تست استفاده می شود، فقط به مدت دو تا سه ساعت انرژی لازم را در بدن دانش آموزان تامین می کند و این در حالی است که صبحانه های کامل شامل مقادیر یکسانی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات ها، ساعت ها سطح قند خون را پایین نگه می دارد.  تاثیر مصرف صبحانه روی بهبود عملکرد دانش آموزان در مدرسه با جنسیت کودکان ارتباط مستقیم دارد به طوری که تحقیقات اثبات کرده دخترها در مقایسه با پسرها بعد از خوردن ترکیب پروتئین ها و کربوهیدرات ها به جای کربوهیدرات تنها، عملکرد مغزی بهتری از خود نشان می دهند. با حضور صبحگاهی شمار زیادی از دانش آموزان در مدارس، بحث صبحانه اهمیت ویژه ای پیدا می کند اما در این میان اطلاعاتی که از مدارس گرفته شده، نشان می دهد بسیاری از بچه ها بدون خوردن صبحانه روانه مدرسه می شوند که همین مساله روی روند تحصیلی آنها اثراتی منفی می گذارد.

 صبحانه به طور کلی مهم ترین وعده غذایی محسوب می شود و نه تنها مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول روز را از قبیل پروتئین ها، فیبر، کلسیم و کربوهیدرات تامین می کند، بلکه عملکرد درسی دانش آموزان را نیز تا حد بسیار بالایی بهبود می بخشد.  این مطالعات نشان می دهد کودکانی که پیش از رفتن به مدرسه صبحانه می خورند، نسبت به دانش آموزانی که صبحانه نخورده راهی مدرسه می شوند، در درس ریاضیات موفق تر بوده و نمرات بالاتری کسب می کنند و کمتر از بقیه در کلاس ها غیبت می کنند.  دانش آموزانی که صبحانه متعادل و دارای قند پایین مصرف می کنند در مدرسه تمرکز بیشتری دارند و نسبت به حل مسائل دشوار در مقابل کودکانی که صبحانه ای مملو از کربوهیدرات مصرف کرده اند، عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

 بسیاری از والدین بخصوص مادرها مدام از صبحانه نخوردن فرزند دانش آموز خود شکایت می کنند، ولی محققان معتقدند با ایجاد برخی راهکارهای ساده و به کار بردن خلاقیت می توانید فرزندتان را به صبحانه خوردن تشویق کنید. معمولا غذاهای سرشار از غلات مملو از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است و انواع موادی که حاوی غلات کامل هستند، غنی از ویتامین های خانواده B از قبیل تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین بوده و انرژی زا هستند.  به عبارتی، نخوردن صبحانه هیچ کمکی به کاهش وزن نکرده و برخلاف تصور بسیاری از افراد، پرخوری را در طول روز افزایش و کیفیت تغذیه ای کودکان را کاهش داده و باعث بالا رفتن نمایه توده بدنی می شود.

 

تغذیه مناسب در فصل امتحانات

مصرف این گونه مواد، سبب بالا رفتن ناگهانی قند خون می شود که با بالا رفتن سطح انسولین، متعاقب آن افت قند خون و خستگی و بی حوصلگی و سردرد را در پی خواهد داشت که برای دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات و همچنین داوطبان کنکور مصرف آن ها توصیه نمی شود و به جای آن مواد حاوی فیبر مانند خرما به عنوان منبعی مناسب تأمین قند خون ،توصیه می شود. در مجموع باید خاطر نشان کرد که رعایت اصول تغذیه زمان و مکان خاصی ندارد و پیوستگی آن منجر به بهبود عملکرد تمام اعضا از جمله سیستم مغز و حافظه می شود لذا بهتر است افراد برای همیشه از یک الگوی صحیح تغذیه ای پیروی کنند تا با ارتقا سطح سلامتی، زندگی شاداب تری را نیز داشته باشند و در مواقع خاص ناچار به تغییر عادات نادرست خود نباشند.

این افراد باید توجه داشته باشند که گرچه مصرف این مواد در کوتاه مدت سطح هوشیاری را بیشتر و خواب آلودگی را کم تر می کند اما مصرف مدوام و دراز مدت کافئین اثر معکوسی دارد ،یعنی بعد از مدتی نه تنها از اضطراب و استرس فرد کم نمی کند که باعث افزایش تحریک پذیری می شود و به مرور از میزان تمرکز فرد می کاهد. برای همین توصیه اکید به دانش آموزان و کنکوری ها برای پیشگیری از ایجاد این گونه مشکلات در این ایام این است که پیاده روی را در برنامه روزانه خود جای دهند و علاوه بر این روزانه به مقدار مناسب یعنی بین پنج تا هشت لیوان آب بنوشند و از میوه و سبزیجات حاوی فیبر در طول روز استفاده کنند.

متأسفانه داوطلبان کنکور و خانواده های آنها با این تصور غلط در دوران مطالعه رو به پرخوری می آورند که این امر در کنار بی تحرکی این دوران اضافه وزن و چاقی را برای آنها به ارمغان خواهد آورد که می تواند برای ایشان دردسرساز شود. به همین خاطر توصیه آخر این است که «پیشگیری از بروز چاقی بسیار راحت تر و عملی تر از درمان است و بهتر است افراد در این ایام از تغذیه مناسب و متعادلی برخوردار باشند تا بعد از برگزاری کنکور نیازی به رفع کاهش وزن نداشته باشند. پس این تفکر غلط را از ذهن خود دور کنید که شکلات تلخ فاقد کالری است یا حتی کالری کم تری دارد زیرا اگر نگاهی به جدول کالری ها بیاندازید ،متوجه می شوید این شکلات ها نسبت به شکلات های دیگر کالری چندان کم تری ندارند.

 

تغذیه مناسب زمان امتحانات

به دلیل این كه اكثر مدارس، ساعت های درسی را در روزهای نزدیك به امتحان با برگزاری كلاس های تقویتی افزایش می دهند، از این رو حتماً نیاز است تا برای زنگ تفریح، مخصوصاً ساعت های پایانی، خوراكی های مغذی به بچه ها داده شود ولی این خوراكی ها نباید اشتهای كودكان را برای ناهار از بین ببرند. توجه كنید؛ از آنجایی كه اوج ساعت های مفید درس خواندن و مرور مطالب برای امتحان روز بعد، بین ساعت 5 عصر تا 9 شب است، بنابراین در این فاصله، هر یك ساعت تا یك ساعت و نیم، یك بار خوراكی مفیدی به فرزندتان بدهید. هیجان را كنار بگذارید( اگرچه سخت است، ولی سعی كنید)، خوب بخوابید، به قدر كافی تغذیه كنید، از خوردن تنقلات غیرمفید و احتمالاً بیماری زا بپرهیزید و به یاد داشته باشید كه با توكل به خدا موفق خواهید شد.

خرید خوراكی های مفیدی چون انواع آجیل های خام، انواع میوه( مخصوصاً آنهایی را كه فرزندتان بیشتر دوست دارد)، شیر با طعم های مختلف( اگر در منزل شیر با میوه ها مخلوط شود بهتر است) و… را فراموش نكنید. اگر چه پزشكان، عقیده به حذف شام از برنامه غذایی خانواده ( مخصوصاً برای خانواده هایی كه استعداد چاقی دارند) دارند، اما در زمان امتحان، كمی باید این رژیم تغییر كند. تخم مرغ، منبع كاملی از پروتئین و سایر مواد مورد نیاز بدن است و به هر شكل كه مصرف شود( آب پز، نیمرو، پخته) مفید است و تا مدتی طولانی كودكان را سیر نگه می دارد. به طور كلی صبحانه ای مفید و مغذی است كه در عین كم حجم بودن، غنی بوده و حداقل 2 تا 3 ساعت كودك را سیر نگه دارد و مهم تر این كه انرژی موردنیاز او را تأمین كند.

طفره رفتن از خوردن صبحانه، مخصوصاً به دلیل اضطراب ناشی از امتحان، یكی از مشكلات شما، والدین است اما با تهیه صبحانه ای اشتها برانگیز موفق خواهید شد. غذاهای سبزی دار، مثل انواع خورشت( كرفس، قورمه سبزی، نعنا، جعفری و…) خوراك مرغ به همراه هویج، كلم و… غذاهای مفید و عالی برای كودكان هستند. بنابراین بهترین خوراكی های زنگ های تفریح، انواع میوه، ساندویچ های بسیار كوچك( به غیر از سوسیس و كالباس) و تنقلاتی مثل انواع آجیل خام است. ” مغز” به عنوان فرمانده بدن، هر چند ساعت یك بار نیاز به تجدید قوا دارد و این زمانی مهم تر جلوه می كند كه از مغز كار بیشتری طلب كنیم.

 

پیشنهادهایی برای صبحانه تا شام در ایام امتحانات | ایران آنلاین

به دلیل این که اکثر مدارس، ساعت های درسی را در روزهای نزدیک به امتحان با برگزاری کلاس های تقویتی افزایش می دهند، از این رو حتماً نیاز است تا برای زنگ تفریح، مخصوصاً ساعت های پایانی، خوراکی های مغذی به بچه ها داده شود ولی این خوراکی ها نباید اشتهای کودکان را برای ناهار از بین ببرند. * توجه کنید؛ از آنجایی که اوج ساعت های مفید درس خواندن و مرور مطالب برای امتحان روز بعد، بین ساعت ۵ عصر تا ۹ شب است، بنابراین در این فاصله، هر یک ساعت تا یک ساعت و نیم، یک بار خوراکی مفیدی به فرزندتان بدهید. * خرید خوراکی های مفیدی چون انواع آجیل های خام، انواع میوه (مخصوصاً آن هایی را که فرزندتان بیشتر دوست دارد)، شیر با طعم های مختلف (اگر در منزل شیر با میوه ها مخلوط شود بهتر است) و.

* تخم مرغ، منبع کاملی از پروتئین و سایر مواد مورد نیاز بدن است و به هر شکل که مصرف شود (آب پز، نیمرو، پخته) مفید است و تا مدتی طولانی کودکان را سیر نگه می دارد. * به طور کلی صبحانه ای مفید و مغذی است که در عین کم حجم بودن، غنی بوده و حداقل 2 تا 3 ساعت کودک را سیر نگه دارد و مهم تر این که انرژی موردنیاز او را تأمین کند. طفره رفتن از خوردن صبحانه، مخصوصاً به دلیل اضطراب ناشی از امتحان، یکی از مشکلات شما، والدین است اما با تهیه صبحانه ای اشتها برانگیز موفق خواهید شد. ایران آنلاین / از آنجایی که فاصله بین شام تا صبحانه بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت متغیر است، بنابراین صبحانه برای کودکان مخصوصاً دانش آموزان بسیار مهم است.

بنابراین بهترین خوراکی های زنگ های تفریح، انواع میوه، ساندویچ های بسیار کوچک (به غیر از سوسیس و کالباس) و تنقلاتی مثل انواع آجیل خام است. مواد غذایی که می توانید با آن ها صبحانه ای کامل و اشتها آور فراهم کنید، شامل: * نان روغنی یکی از نان های خوشمزه و انرژی زا است. این غذاها، حجم معده را افزایش داده و احساس سنگینی و خواب آلودگی ایجاد می کنند و در روزهای امتحان اصلاً توصیه نمی شوند. * نان و پنیر و گردو، کره و عسل، کیک ساده عصرانه به همراه چای، شیر با آبمیوه (ترجیحاً در منزل تهیه شود) عصرانه مفیدی است. * اگر فرزند شما بعضی غذاها را دوست ندارد، اما برای او مفید است، سعی کنید آن غذا را با چاشنی های مفید، خوشمزه کنید.

 

منبع