بیوگرافی هما روستا ، بازیگر محبوب ایرانی

هما روستا درباره بازگشتش به ایران چنین گفته بود: «بعد از فارغ‌التحصیلی به آلمان بازگشتم، خانواده‌ام بعد از فوت پدر در برلین زندگی می‌کردند و قرار بود من هم در برلین کارم را شروع کنم ولی چون لهجه داشتم، می‌خواستند مرا به شهر دیگری بفرستند تا ضمن یکی دو سالی کار کردن، لهجه‌ام بهتر شود؛ اما من تصمیم گرفتم تا به ایران بازگردم. هما روستا دهه ۱۳۷۰ را با بازی در فیلم ممتاز مسافران  کارِ بهرام بیضایی (۱۳۷۰) آغاز نمود و در ۱۳۷۱ در فیلم از کرخه تا راین   ابراهیم حاتمی‌کیا  به ایفای نقش پرداخت و بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گردید.

سال ۱۳۶۸ در فیلم تمام وسوسه‌های زمین  به کارگردانی حمید سمندریان  ظاهر شد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گردید. در سال ۱۳۶۶ در فیلم پرنده کوچک خوشبختی   پوران درخشنده  بازی کرد و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در همان سال گردید. سال ۱۳۵۱، هما روستا که در دانشکده هنرهای دراماتیک مشغول تدریس بود، نمایش باغ وحش شیشه‌ای تنسی ویلیامز را با بازی دانشجویان آن دانشکده کارگردانی نمود. در ۱۳۶۹، جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فرهنگی و هنری روستا به خاطر بازی در فیلم ملک خاتون  به کارگردانی حسن محمدزاده دریافت نمود.

در ۱۳۸۳ نمایش زمستان ، نوشته امید سهرابی را روی صحنه برد و در ۱۳۸۴ نیز نمایش سانتاکروز  ماکس فریش را با ترجمه‌ای از خودش کارگردانی کرد. از جمله کسانی که با روستا در این نمایش همکاری داشتند می‌توان از امید جوهری، بدری بدیعی، مهشید افشارپناه و ناصر آقایی نام برد. پس از انقلاب در سال ۱۳۶۵، هما روستا در فیلم گزارش یک قتل  به کارگردانی محمدعلی نجفی ایفای نقش نمود. هما روستا در ۴ مهر ۱۳۹۴ خورشیدی در بیمارستانی در شهر لس آنجلس آمریکا بر اثر سرطان سینه درگذشت. در ۱۳۷۴ به خاطر بازی در تله تآتر شعبده‌باز  جایزه بهترین بازیگر را از جشنواره سیما کسب نمود.

 

بیوگرافی هما روستا + عکس

جوایز سال نتیجه رده جشنواره بخاطر فیلم ۱۳۶۶ نامزدشده لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر پرنده کوچک خوشبختی ۱۳۶۸ نامزدشده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تمام وسوسه‌های زمین ۱۳۶۹ برنده جایزه بهترین بازیگر زن «جشنواره هنری ادبی روستا» ملک خاتون ۱۳۷۱ نامزدشده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از کرخه تا راین ۱۳۷۴ برنده جایزه بهترین بازیگر زن «جشنواره سیما» تله‌تئاتر «شعبده‌باز» ۱۳۷۸ نامزدشده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن سومین جشن بزرگ سینمای ایران.

هما روستا برای بازی در فیلم ملک خاتون برنده جایزه بهترین بازیگر زن از «جشنواره هنری ادبی روستا» شد، برای بازی در «تله‌تآتر شعبده‌باز» برنده جایزه بهترین بازیگر زن از «جشنواره سیما» شد، و برای بازی در فیلم‌های تمام وسوسه‌های زمین و از کرخه تا راین نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و برای پرنده کوچک خوشبختی نامزد دریافت لوح زرین جشنواره فیلم فجر شد، و برای بازی در لژیون نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از سومین جشن خانه سینما شد. ۱۳۸۶ – رفیق بد ۱۳۸۰ – لژیون ۱۳۷۵ – زن امروز ۱۳۷۲ – کودکانی از آب و گل ۱۳۷۱ – دو همسفر (اصغر هاشمی) ۱۳۷۱ – از کرخه تا راین (ابراهیم حاتمی‌کیا) ۱۳۷۰ – مسافران (بهرام بیضایی) ۱۳۶۹ – تیغ آفتاب ۱۳۶۹ – ملک خاتون ۱۳۶۸ – تمام وسوسه‌های زمین (حمید سمندریان) ۱۳۶۶ – پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده) ۱۳۶۵ – گزارش یک قتل (محمدعلی نجفی) ۱۳۵۰ – دیوار شیشه‌ای (ساموئل خاچیکیان).

«بعد از فارغ‌التحصیلی به آلمان بازگشتم، خانواده‌ام بعد از فوت پدر در برلین زندگی می‌کردند و قرار بود من هم در برلین کارم را شروع کنم ولی چون لهجه داشتم، می‌خواستند مرا به شهر دیگری بفرستند تا ضمن یکی دو سالی کار کردن، لهجه‌ام بهتر شود؛ اما من تصمیم گرفتم تا به ایران بازگردم. هما روستا دهه ۱۳۷۰ را با بازی در فیلم ممتاز «مسافران» بهرام بیضایی (۱۳۷۰) آغاز نمود و در ۱۳۷۱ در فیلم «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی‌کیا به ایفای نقش پرداخت و بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گردید. آنتیگون در نیویورک (۱۳۸۶) سانتاکروز (کارگردانی نوشته ماکس فریش ۱۳۸۴) زمستان (نوشته امید سهرابی ۱۳۸۳) مرغ دریائی مرده‌های بی کفن و دفن گنجینه طلا و سرباز لاف زن دائی وانیا ببر گراز دندان باغ‌وحش شیشه‌ای (۱۳۵۱) بازی استریندبرگ بازپرس ازدواج آقای میسیسیپی.

 

زندگی خصوصی هما روستا + تصاویر

استاد در دام ازدواج افتاد در این موضوع که دانشجو ها خیلی دوست دارند با استادشان ازدواج کنند تردیدی نیست، به همین خاطر در آن دوران سایر بچه ها دوست داشتند کاری بکنند که من و حمید با هم ازدواج کنیم، برای همین پیش من همیشه تعریف او را می کردند و می گفتند استاد بهترین مرد دنیاست، خوش تیپ و مهربان و اصلا حرف ندارد. در واقع کارهایی که در بخارست تجربه کرده بودم اینجا هم انجام می دادم، به ویژه دانشجو ها تجربه اجرا مقابل تماشاگر را نداشتند، مگر اینکه کارگردانی، آن ها را برای بازی روی صحنه تئاترهای رسمی انتخاب می کرد و برای اولین بار بود که این اتفاق در دانشکده هنرهای دراماتیک و برای تئاترهای دانشجویی می افتاد.

بچه های هنر هم می دانید که خیلی شیطان هستند، خلاصه یواش یواش زبان رومانیایی را آموختم و ترم هم به پایان رسید، امتحان دادم که اجرای یک مونولوگ بود؛ خیلی خوب اجرا کردم و استادم دیگران را هم دعوت کرده بود تا کار مرا ببینند چون من تنها ایرانی بودم که آن ها در طول زندگیشان دیده بودند. بعد از فارغ التحصیلی به آلمان بازگشتم، خانواده ام بعد از فوت پدر در برلین زندگی می کردند و قرار بود من هم در برلین کارم را شروع کنم ولی چون لهجه داشتم، می خواستند مرا به شهر دیگری بفرستند تا ضمن یکی دو سالی کار کردن، لهجه ام بهتر شود اما من تصمیم گرفتم تا به ایران بازگردم. با سینما خداحافظی کردم به موازات کار تئا تر دوست داشتم که تجربه کار تصویر را هم داشته باشم اما متاسفانه سینما خواسته من را برآورده نکرد و همین موضوع باعث شد که دیگر به سمت سینما نروم، ترجیح می دهم به تئا تر بپردازم.

فارسی بلد نبودم وقتی به ایران آمدم برقراری ارتباط برایم سخت بود چون فارسی را خوب بلد نبودم، اگر کسی خیلی تند و غلیظ صحبت می کرد، اصلا حرف هایش را نمی فهمیدم و باید با من شمرده و آهسته حرف می زدند. البته این موضوع به آن معنا نیست که من کارهایی که در سینما انجام دادم نظیر مسافران و از کرخه تا راین را دوست نداشته باشم اما خب متاسفانه مسیری که در ادامه باید طی می کردم توقعات من را برآورده نکرد. برای اینکه فرصتم از دست نرود، نزد رئیس دانشکده رفتم و از او خواستم همزمان با شرکت در کلاس های زبان، در کلاس های تئا تر هم شرکت کنم و گفتم اگر ترم اول از پس امتحان ها برنیامدم، مرا رفوزه کنید.

 

بیوگرافی هما روستا

روستا در رومانی یکی از کشور های اروپای شرقی در تئاتر تحصیل کرده ، در مورد ندانستن زبان آن کشور این طور میگوید که بایستی برای مدت یکسال زبان آنها را میخواندم ، و برای همین از استادم خواستم مرا رد کرده تا بتوانم یک سال دیگر تمرین کنم ، استادم گفت اگر ترم اول نتوانی امتحاناتت را خوب بدهی بایستی یکسال دیگر این دوره را بگذرانی ، این شد که به تدریج زبان رومانیایی را فراگرفته و به موازات آن اجرا هم داشته است. وی به دلیل فوت پدرش سال 49 به ایران برمیگردد ، پدر او همیشه از او میخواسته پس از تکمیل تحصیلاتش به ایران برگردد خانواده ی روستا پس از درگذشت پدر به برلین رفته و آنجا زندگی میکنند ، هما روستا در برلین کارش را شروع میکند ولی چون لهجه داشته از برلین او را به شهر دیگری میفرستند تا لهجه اش خوب شود و او به همین دلیل به ایران برمیگردد و می گوید فقط میتوانم علت برگشتن به ایران را حس کشش درونی به دطنم عنوان کنم.

در مورد بازی در سینما عقیده داشته که در کنار تئاتر به بازی در سینما هم بپردازد ، اما سینما او را راضی نکرده و سبب می شود که دیگر به سراغ آن نرود ، به عقیده ی روستا چارچوب و قوانین بازی در سینما بسیار تغییر کرده است ، او آثار چشمگیری مانند : از کرخه در راین و مسافران در پرونده کاری خود داشته و در آن زمان میگوید با توجه به سنی که دارم ، نقش هایی که در سینما پیشنهاد می شود برایم جذاب نیستند. هما روستا سالیان طولانی خارج از ایران زندگی کرده که باعث می شود که بعد از بازگشت نتواند فارسی را به خوبی صحبت کند ، به همین دلیل رئیس دانشکده هنر های دراماتیک آقای دکتر فروغ به او میگوید که تو با لهجه ای که داری نمی توانی تئاتر بازی کنی و به او پیشنهاد شرکت در کلاس های بازیگری میدهد و به این ترتیب وارد کلاس های حمید سمندریان میشود.

سال 1394هما روستا به دلیل سرطان سینه در بیمارستانی در لس آنجلس امریکا بستری شده بود که نهایتا در تاریخ 4 مهر 1394 مصادف با روز تولدش دار فانی را وداع گفت و پیکرش برای خاکسپاری به ایران منتقل شد و در تاریخ 13 مهر در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد. او از حمید سمندریان، همواره به نیکی یادکرده و از وی به عنوان استاد ، همسر و رفیق نام میبرد می گوید برای 40 سال هنگام صبح پس از بیدار شدن از خواب میگفته حمید جان قهوه میل داری ؟ و با این سابقه ی زندگی بسیار سخت است که بتوان جای او را پر کرد. ( بیوگرافی هما روستا ) نام نام خانوادگیهما روستاتاریخ تولد۴ مهر ۱۳۲۳تاریخ فوت۴ مهر ۱۳۹۴محل تولدتهرانمدرک تحصیلیفوق لیسانس از دانشگاه بخارستوضعیت تاهلمتاهلهمسرحمید سمندریانفرزندکاوهبیوگرافی هما روستاکودکی هما روستاازدواج.

 

منبع