چگونه یخچال سرما تولید می کند؟

در این راستا کتاب به من بگو چرا و چگونه، نوشته ی آرکادی لئوکوم و ترجمه سعید درودی از انتشارات بهزاد، منتشر شده در 1391 با شابک 8-57-5959-964 به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار گرفته است. چرا؟ علت این است که هر یک از این دو مایع (یعنی آب یا الکل) حرارت دست شما را به خودشان جذب می کنند و همزمان با این کار، خودشان هم بخار می شوند و به صورت گاز به هوا می روند. به همین جهت، یخچال و تمامی دستگاه های خنک کننده، هنرشان فقط این است که می توانند حرارت اجسام را از آنها بگیرند و آنگاه آن جسم ها خود به خود خنک می شوند!. مقاله علمی و آموزشی «چگونه یخچال سرما تولید می کند؟»، نتیجه ی تحقیق و پژوهش، گردآوری و نگارش هیئت تحریریه علمی پورتال یو سی (شما می توانید) می باشد.

ولی در ساختمان یخچال، علاوه بر آمونیاک، از انیدرید سولفورو و کلرورمتیل (و به ویژه از فرئون) هم به عنوان سردکننده استفاده شده است. فارادی گاز آمونیاک را آنقدر متراکم کرد و در هم فشرد تا اینکه گاز آمونیاک به صورت مایع در آمد و به این ترتیب، حرارتش را از دست داد. امروزه ما نیز با بعضی از مواد آشنا هستیم؛ مانند نیترات پتاسیم و نیترات آمونیم که وقتی در آب حل می شوند، حرارتش را از بین می برند. گاز گرم شده بار دیگر وارد کمپرسور می شود و دوباره همان سه مرحله ی قبلی را تکرار می کند و این ماجرا دائماً تکرار می شود. فارادی در مرحله بعدی، مایعی را که بدست آورده بود، بار دیگر به گاز تبدیل کرد و این بار متوجه شد که دوباره سرد شده است.

در زمان های باستان، مردم مصر و هندوستان نمک هایی را می شناختند که وقتی در آب حل می شدند، «سرما» ایجاد می کردند. سرانجام در سال 1823 میلادی، مایکل فارادی (دانشمند انگلیسی) شیوه ی جدیدی را برای انجام عمل تبخیر عرضه کرد. نتیجه ای که از این آزمایش بدست می آید این است که عمل سردسازی در دو مرحله انجام می پذیرد:. چند نفر از دانشمندان سعی کردند تا با استفاده از اصل تبخیر، دستگاه های سردکننده بسازند. اگر مقداری آب یا الکل را در کف دست تان بریزید، مشاهده می کنید که احساس خنکی می نمایید. پس دیدید چگونه گاز با تغییر شکل دادن، یخچال خانه شما را به فعالیت وا می دارد. اکنون در داخل یخچال منزل شما نیز عیناً همین جریان صورت می پذیرد.

 

چرا وقتی الکل روی دستمان میریزیم احساس خنکی میکنیم

وارد نشده: میریزیم ‏| باید شامل این عبارت باشد: میریزیم جستجوهای مربوط به چرا وقتی الکل روی دستمان میریزیم احساس خنکی میکنیم علت تبخیر سریع الکل چرا سطح بیرونی نوشابه سرد در هوای گرم عرق میکند بخار شدن الکل چه نوع تغییری است دماسنج های معیار را نام ببرید. com › چگونه-در-بدن-احساس-سرما-می-کنیم؟ ۳ آذر ۱۳۹۵ - بنابراین، وقتی درون استخر آب سرد می پرید، به این دلیل احساس سرمای شدید دارید که دمای پوست به سرعت کاهش پیدا می کند. اﺳﺘﻔﺎده از ﺣﺲ ﻻﻣﺴﻪ ﺑﺮاي ﺗﺸﺨﻴﺺ دﻣﺎ دﻗﻴﻖ ﻧﻴﺴﺖ و ﻛﺎﻣﻼ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺧﻄﺎ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل اﮔﺮ ﻣﺎ ﻳﻚ دﺳﺘﻤﺎن را در آب.

ﻃﺮف دﻳﮕﺮ ورﻗﻪ ﻫﺎي ﭼﻮب ﭘﻨﺒﻪ اي ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻮم ﻳﺎ ﭘﺎراﻓﻴﻦ ﺑﻪ ورق ﻫﺎ ﭼﺴﺒﺎﻧﺪه ﺷﺪه اﻧﺪ ، وﻗﺘﻲ ﺑﺨﺎري را روﺷﻦ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ ، ﺧﻮاﻫﻴ. حالا كه اين ها را خوب آموختيد برايتان شيوه ي سرد سازي يخچال را گام به گام بيان مي كنيم: 1 - قلب يخچال تلمبه آن است كه به نام كمپرسور خوانده مي شود. com › lacohol-affects ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - در حقیقت الکل درجه حرارت بدن را پائین می آورد، زیرا شتاب حرکت خون به سطح پوست، وسیله ای برای خنک کردن بدن است. چشم ما می‌تواند در مورد چیزهای آشکار کور باشد، پس ما اعداد اشتباهی دریافت می‌کنیم و در عین حال می‌توانیم از کور بودن خود درباره آن.

ir › FileRepository › Article › Attach PDF ﺧﻴﺮ ﮔﺮﻣﺎ اﻧﺮژي ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪه از ﺟﺴﻢ ﮔﺮم ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺳﺮد اﺳﺖ وﻟﻲ دﻣﺎي ﻳﻚ ﺟﺴﻢ در. ir › sites › default › files › lbooks PDF چرا بیشتر پل ها به صورت بخش هایی مجزا ساخته می شوند که فاصلهٔ کمی بین آنها وجود دارد؟. com › accordion-b › level-2 › 13-maghalat › 40-yakhchal اكنون مقداري آب يا الكل در كف دست خود بريزيد، مي بينيد كه احساس خنكي مي كنيد. ﮔﺮم ﻗﺮار دﻫﻴﻢ ، ﺟﻴﻮه ﻳﺎ اﻟﻜﻞ درون ﻣﺨﺰن آﻧﻬﺎ ﻣﻨﺒﺴﻂ ﻣﻲ ﺷﻮد و از ﻟﻮﻟﻪ ﻣﻮﻳﻴﻦ داﺧﻞ دﻣﺎﺳﻨﺞ ﺑﺎﻻ ﻣﻲ رود. ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - بـعضی انـواع شراب را با افزودن الکل تقویت می‌کنند بطوریکه محتوی الکل آن به حـدود ۲۰ درصـد می‌رسد.

 

سه ماده نام ببرید که در دمای معمولی ذوب می شوند

الف ) آهن                       ب ) یخ                               ج ) روغن                           د ) شمع. الف ) ذوب                      ب ) تبخیر                             ج ) میعان                         د ) انجماد.

الف ) میعان                      ب) انجماد                       ج ) ذوب                             د) تبخیر. الف ) گرما              ب) گاز                      ج) سرما                         د ) بخار آب.  اگر مایعی به اندازه کافی سرد شود جنبش و فاصله مولکول ها کم و ربایش مولکول ها افزایش می یابد تا جایی که مولکول ها دیگر نمی توانند آزادانه حرکت کنند در این صورت مایع به جامد تبدیل می شود به این تغییر حالت انجماد می گویند.

الف) تبخیر و ذوب             ب) انجماد و ذوب                    ج ) ذوب و انجماد                د ) انجماد و تبخیر. الف – گرم کنیم                  ب – سرد کنیم                      ج- هم بزنیم              د - هیچکدام. الف ) تبخیر                     ب) ذوب                               ج) انجماد                         د ) میعان.

 

موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران

در گذشته در استان‌های گرم جنوب کشورمان هم شاخ و برگ‌های مرطوب را در مسیر بادی قرار می‌دادند که از پنجره‌ها وارد خانه می‌شد و با این کار بدون مصرف کردن برق، کولر آبی می‌ساختند. در بدنه کوزه‎های سفالی حفره‌های ریزی وجود دارد که آب از میان آنها به سطح خارجی کوزه نفوذ می‌کند و با گرفتن گرما از آبِ درون کوزه تبخیر می‌شود. در کولرهای آبی، آب روی تراشه‌های چوب (پوشال‌) جاری می‌شود و از روی این تراشه‌های ریز تبخیر می‌شود تا هوایی که از میان آنها جریان دارد خنک شود. انسان‌ها از گذشته‌های دور به‌تجربه با گرماگیر بودنِ تبخیر آشنا شده بودند و برای رفاه بیشتر در زندگی از آن استفاده می‌کردند.

خنک‌کننده‌های تبخیری از گرماگیر بودنِ تبخیر برای ایجاد سرما کمک می‌گیرند و کاربردهای مختلفی مثل کولرهای آبی دارند. به همین دلیل وقتی کولر آبی روشن است معمولاً باید لای در یا پنجره را کمی باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد. این هوای خنک وارد خانه می‌شود و هوای داخل خانه را از پنجره‌ها به بیرون می‌راند. دمای آب داخل این کوزه‌ها در همه فصل‌های سال مطبوع و مناسبِ آن فصل است. از کوزه‌های سفالی هنوز هم در بسیاری از مناطق استفاده می‌شود. مثلاً آب را در کوزه‌های سفالی نگه می‌داشتند تا خنک بماند. آیا تبخیر به تنهایی برای خنک شدن کافی است؟ اگر اینطور باشد، چرا اگر در تابستان که عرق می‌کنید بادی نوزد، چندان احساس خنک شدن نمی‌کنید؟ وقتی آب از جسمی تبخیر می‌شود، هوای اطرافِ آن مرطوب می‌شود و این رطوبت ادامه‌ی تبخیر را کُند می‌کند، زیرا وقتی مقدار زیادی بخار آب در هوا وجود داشته باشد، هوا دیگر جایی برای بخار آبِ بیشتر ندارد، اما اگر یک پنکه یا بادبزن بخار آب را دور کند، تبخیر با سرعت زیاد ادامه می‌یابد و بدن خنک می‌شود.

در روزهای گرمِ تابستان که بدنمان شروع به عرق کردن می‌کند حس خوبی نداریم، اما در واقع عرق کردن به خنک شدنِ بدنمان کمک می‌کند و اگر عرق نکنیم ممکن است با بالا رفتن بیش از اندازه‌ی دمای بدن، اتفاقات بسیار بدتری بیافتد. در آزمایشی که انجام دادید سشوار هم آبِ دستمال مرطوب را تبخیر می‌کند و هم بخار آبِ حاصل از تبخیر را از اطرافِ شکلات دور می‌کند تا تبخیر با سرعت ادامه پیدا کند و شکلات ذوب نشود. تبخیر چیست و چطور دما را پایین می‌آورد؟ تبدیل شدنِ مایع به گاز را تبخیر می‌نامند (در این آزمایش بخار آب که تشکیل می‌شود یک گاز است). تبخیر فرایندی گرماگیر است، یعنی آبِ مایع باید از اطرافش گرما (انرژی) جذب کند تا مولکول‌های آن از هم دور شوند و به گاز تبدیل شود.

 

منبع