x تبلیغات
یکتاس

آینه - آزمایش آینه ی استوانه ای

بسته آزمایش های شکست نور و بررسی عدسی ها

سایت لیزرستان، سایتی پویا می‌باشد و هر ماه آزمایش‌های جدیدی اضافه خواهد شد که می‌توانید با تهیه قطعات دیگر و تکمیل ستاپ آزمایشی خود از سایت لیزرسرا، تعداد بیشتری آز آزمایش‌های سایت لیزرستان را انجام دهید. ضریب شکست هوا (خلا) برابر با یک و ضریب شکست بقیه محیط‌های شفاف مثل شیشه، آب، آب شکر و غیره بیشتر از یک است و در نتیجه سرعت نور در آن‌ها کمتر از مقدار بالا است. در این موارد فقط باید دقت داشت که برای یافتن خط عمود بر سطح عدسی، بایستی خطی از مرکز عدسی به نقطه‌ای روی سطح، که پرتو فرودی به آنجا تابیده، رسم شود. همچنین باید خاطرنشان کرد که رابطه اسنل، نشان می‌دهد که اگر پرتو نور به صورت عمودی به سطح آب بتابد، دچار شکست نخواهد شد.

کمیتی که نمایانگر این تغییر سرعت نور است و جنس محیط را برای سرعت انتشار نور مشخص می‌کند، ضریب شکست نامیده می‌شود. این رابطه نشان می‌دهد که اگر پرتو نور به صورت مایل به سطح مایع بتابد زاویه آن تغییر می‌کند و دچار شکست می‌شود. با جستجو در سایت لیزرستان می‌توانید آزمایش‌های دیگری که با این قطعات می‌توان انجام داد را نیز بیابید. بنابراین سرعت نور با عبور از یک محیط شفاف به محیط دیگر تغییر می‌کند و تابعی از ویژگی‌های دو محیط  است. پدیده شکست اساس کار برخی سیستم‌های اپتیکی مانند عدسی، منشور، متوازی السطوح، موجبر و … است. اگر نور از هوا وارد یک محیط شفاف (مانند آب) شود، به خاطر تغییر سرعت، دچار شکست می‌شود.

نمونه آزمایش‌هایی که با قطعات موجود در این بسته آموزشی می‌توانید انجام دهید:. سرعت نور در هوا بیشتر از سایر محیط‌ها و برابر با 300 هزار کیلومتر در ثانیه است. رابطه تغییر زاویه پرتو نور هنگام تابیدن به سطح آب را رابطه اسنل می نامند:. مانند شکسته شدن قاشق در لیوان آب که به طور روزمره شاهد آن بوده‌اید. سرعت نور به شرایط محیطی از جمله چگالی محیط و جنس آن بستگی دارد. رابطه اسنل برای شکست در سطوح کروی مثل سطح یک عدسی نیز صادق است. زوایای تابش و شکست نیز نسبت به همین خط اندازه گرفته می‌شود. همچنین هدف ارتباط با کلیه کسانی است که تمایل به گسترش دانش خود در این زمینه را دارند و مایل هستند که ضمن آشنایی بیشتر با مفاهیم مربوطه و شناخت اصول علمی، با ایده ها و ابتکارات و کاربردهای این علم آشنا شوند و بدینوسیله قدرت خود را برای ورود به رقابت در این عرصه را محک بزنند.

 

منبع

عراق - آخرین شورش داخلی پس از فتح عراق

فصلنامه مطالعات روابط بین الملل

آمریکا و متّحدانش قصد داشتند با اتّخاذ دیپلماسی گام به گام و صدور قطعنامه­های زنجیره ای (1696،1737و 1747و 1929)، بر اساس بند 41 منشور ملل­متّحد، جمهوری اسلامی ایران را در تداوم فعالیت­های صلح­آمیز هسته ای خود منزوی سازند و از طرفی با توجه به شاخصه تکثّر قومی- فرقه­ای در ایران، همسو با افزایش تهدیدهای برون مرزی، محیط درونی را نیز از طریق تحریک گروه­های قومی- فرقه­ای، صنفی و دانشجویی و استفاده ابزاری از مفهوم حمایت از حقوق بشر به تنش و ناآرامی بکشانند تا ایران را در عرصه سیاست­گذاری خارجی، به­ویژه در چهار حوزه عراق، حمایت از جنبش­های اسلامی، فرایند صلح خاورمیانه و نهادینه کردن دانش هسته­ای بومی به دیپلماسی منفعلانه وادارد که در صورت تحقّق، می­توانست جایگاه و نقش ایران را در برون داد معادلات سیاسی- امنیتی منطقه به شدت کاهش دهد، اما چنین نشد.

اما در این میان رویکرد اساسی سیاست­های دولت اوباما در عراق مقابله با خطر تروریسم و حفظ موقعیّت آمریکا در منطقه حساس خاورمیانه، حفظ تداوم جریان صدور نفت از خلیج فارس به کشورهای صنعتی و حمایت از امنیت اسرائیل و متّحدان منطقه­ای آن است که با رویکرد دولت بوش تفاوت چندانی ندارد، اما ﺗﺄ دولت اوباما بر بهبود روابط جهان عرب با دولت جدید عراق از این منظر اهمیّت دارد که این بهبود ممکن است از طریق روی کار آوردن دولت سکولار و ملی­گرا در عراق صورت گیرد و یا با گسترش ایران هراسی و ایجاد نوعی اجماع علیه ایران در منطقه از طریق برجسته­سازی قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق، گروه­های فلسطینی و لبنانی و طرح تهدیدات ناشی از فعالیت­های موشکی ایران و نقض برجام عملی شود.

اگرچه این اشغال باعث تضعیف عراق و رفع تهدید مستقیم و جدّی از امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران شد ولی تداوم حضور قدرت­های فرامنطقه­ای، بی­ثباتی داخلی در عراق، آینده مبهم شمال عراق و افزایش نقش منطقه­ای ترکیه، عربستان، قطر و سایر کشورهای منطقه و مهم­تر از تمامی این موارد تداوم سیاست پر فراز و نشیب دستگاه سیاست­گذاری خارجی ما نسبت به سایر رقبای منطقه­ای، تهدید علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را افزایش داد به طوری که با افزایش نقش منطقه­ای عربستان، ترکیه و اسرائیل و پیمان نظامی مشترک دو کشور اخیر، اسراییل این امکان را یافته است که خود را از نظر جغرافیایی به ایران نزدیک کرده و با حضور در شمال عراق به اهداف خود در مقابله با ایران نزدیک­تر شود.

 

روایت ابراهیم یزدی از نامۀ محرمانه بازرگان و آخرین دیدار با امام

سند دیگر قطعنامه پنجمین کنگره نهضت آزادی ایران در اسفند ۶۱ است که در آن تاکید شده: «به نظر نهضت آزادی، بعد از فتح خرمشهر که موفقیت ممتازی در جهت نظامی، سیاسی و اسلامی برای ایران پیدا شده و خصم خود را ناچار دیده بود راه توبه و تسلیم پیش گیرد و همسایگان حاضر شده بودند تضمین‌هایی بدهند، دولت می‌توانست به مصداق آیه کریمه «وإن جنحوا للسلم فاجنح لها وتوکل علی الله انه هو السمیع العلیم» از فرصت‌های مناسبی که برای اتخاذ و اعمال خط‌مشی‌های موثر جهت ختم موفقیت‌آمیز جنگ فراهم شده بود استفاده کرده و مطابق مصالح و منافع ملت ایران اقدام نماید. نهضت آزادی بیانیه‌ای در اول تیر ۱۳۶۴ صادر کرد که به این ادعا‌ها پاسخ داد: «از نظر دولت موقت مساله تنها این نبود که عراق درصدد حمله به ایران است بلکه مساله این بود که با توجه به ماهیت شناخته شده رژیم بعثی صدام در عراق آیا انقلاب ایران باید طوری رفتار کند که بهانه‌ای به دست آن رژیم بعثی بدهد تا حمله خود را توجیه کند یا برعکس باید تمهیداتی را به کار گرفت که مانع حمله عراق به ایران شد و یا حداقل زمان حمله را هرچه بیشتر به تعویق انداخت تا شرایط داخلی به آنچنان انسجامی برسد که بتوان در برای تهاجم نیروهای خارجی مقاومت کرد و آن را دفع نمود.

» آقای هاشمی رفسنجانی هم در یادداشتی که در شهریور ۱۳۸۹ منتشر کرده، پیشنهاد دریافت غرامت برای پایان جنگ پس از فتح خرمشهر را «یک شایعه خبیث» خوانده و نوشته: «میانجی‌ها که اکثراً کشورهای عرب منطقه بودند، وقتی منطق و استدلال قوی ایران را در مورد خروج کامل ارتش عراق از خاک ایران و محاکمه متجاوز و پرداخت غرامت در مذاکرات دیدند، با کمک بوق تبلیغاتی غرب و با هدف تضعیف روحیه مقاومت و دفاع مردم ایران، اقدام به انتشار شایعات بی‌اساس می‌کردند که یکی از خبیث‌ترین شایعات آنان پیشنهاد غرامت‌ها پس از فتح خرمشهر بود. پس از آن، گزارش این ملاقات را به دفتر سیاسی نهضت دادم، یک بیانیه هم نوشتم که نهضت منتشر کرد، تحت عنوان «آتش‌بس، مذاکره، صلح» که در آن آمده بود: «مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم، میان دو طرف متخاصم ممکن است به نتایجی از قبیل آتش‌بس، عقب‌نشینی نیروهای متجاوز و بازگشت به مرزهای بین‌المللی، ترک تخاصم، تعهدات مرضی‌الطرفین و یا یک صلح همه‌جانبه منجر شود و یا ممکن است به هیچ نتیجه‌ای هم نرسد ولی در هر حال قبول اصل مذاکره به عنوان یک ابزار سیاسی می‌تواند در جهت پیشبرد هدف‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

 

منبع

زرشک - زرشک «داروئی»

زرشک، دانه‌های سرخ سلامتی/ استفاده از زرشک به عنوان یک داروی ...

دکتر شاهی افزود: استفاده از آنتوسیانین‌های زرشک در انواع غذاها و نوشیدنی‌ها باعث جلوگیری از برخی بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری‌های قلبی- عروقی شده و علاوه بر خاصیت دفع سموم، بازدارنده آنزیم‌های گوارشی (آلفا گلوکزیداز، آلفا آمیلاز، پروتئاز، و لیپاز) است که موجب کنترل دیابت نوع دو و چاقی می‌شود؛ همچنین در بهبود سیستم ایمنی بدن، بهبود دید در شب و کاهش اختلال آلزایمر نقش دارد. به گزارش ایسنا، دکتر طیبه شاهی، عضو هیأت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: آنتوسیانین‌ها به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین گروه رنگدانه‌های محلول در آب هستند و متعلق به گروه فلاونوییدها و از ترکیبات پلی‌فنول‌ها بوده و دارای خواص آنتی اکسیدانی قابل توجهی است.

با توجه به اینکه افزایش وزن و چاقی یکی از مشکلات جامعه بوده و خود باعث ایجاد زمینه انواع بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت و کبد چرب می‌شود، استفاده از زرشک به عنوان یک داروی کاهنده وزن می‌تواند در ایران مورد توجه قرار گرفته و زمینه ایجاد ارزش افزوده و صادرات زرشک را فراهم آورد. به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر شاهی یادآور شد: یکی از راحت‌ترین مصارف زرشک استفاده از آن به عنوان شربت زرشک است و چنانچه به صورت درست و اصولی تهیه شود، دارای ویتامین‌های A  و C بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در طب ایرانی از زرشک به عنوان ضدباکتری و تب‌بر،‌ در هند از آن به عنوان مقوی،‌ اشتهاآور، برای شست‌وشو و ضدعفونی گلو، و در اروپا (برای درمان) بیماری‌های صفراوی و کبد استفاده می‌شود.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تأکید کرد: در طب کشورهای گوناگون از زرشک استفاده‌های مختلفی می‌شود. آنتوسیانین‌ها در بلوبری، گیلاس، تمشک، توت فرنگی، توت سیاه، انگورهای بنفش و قرمز بوده و زرشک یکی از منابع خوب این ترکیب است. وی خاطر نشان کرد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره زرشک باعث کاهش وزن در افراد با کبد چرب غیرالکلی می‌شود. این شربت باعث بهبود گردش خون، تنظیم فشارخون، قند خون و چربی خون می‌شود.

خواص درمانی گیاه زرشک

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، مهندس منیره نورمحمدی کارشناس گیاهان دارویی این پژوهشکده درخصوص خواص ضدباکتری این گیاه عنوان کرد در مطالعات جدید ثابت شده است زرشک به علت داشتن آلکالوئیدی   به نام بربرین، اثرات آنتی‌بیوتیکی برای باکتری‌ها دارد. این کارشناسان گیاهان دارویی در پایان موارد منع مصرف این گیاه را برشمرد و تاکید کرد زنان باردار باید برای برخی مشکلات مانند برخی موارد سقط جنین از زرشک خودداری کنند. نورمحمدی اظهار کرد کبد مسئول سم زدایی و پاک کردن مواد مضر از بدن و تولید صفرا است که برای هضم چربی حیاتی است و مصرف زرشک موجب پاکسازی کبد شده ، خون را سم زدایی می کند.

وی خاطرنشان کرد میوه زرشک در درمان ناراحتی های کلیوی و تب های عفونی استفاده می شود و جوشانده ریشه زرشک برای شستشوی زخم هایی که دیر خوب می شوند کاربرد دارد. نورمحمدی در ادامه گفت غرغره جوشانده زرشک موجب تقویت لثه ها شده و شستشوی صورت با جوشانده زرشک موجب بهبودی و رفع دانه های زیر جلدی پوست می شود. همچنین بربرین موجود در زرشک به ترشح صفرا در کبد کمک کرده و به عنوان ملین خفیف عمل می کند و فرایندهای گوارشی را بهبود می بخشد. همچنین میوه‌های آن ادرارآور و خلط‌آور است و برای خوشبو شدن دهان نیز استفاده می‌شود. وی افزود برگ‌های گیاه  زرشک  سرشار از ویتامین C است و خاصیت داروی ملین را دارد.

پوسته، ریشه و ساقه این گیاه تقویت‌کننده، ضدعفونی‌کننده، صفراآور، مدر و ملین است. همچنین سولفات موجود در این گیاه علیه سیستم‌های توموری قابل استفاده است. همچنین بیماران دیابتی هم نباید داروهای خاص خود را با زرشک ترکیب کنند.

زرشک و کاربرد آن در صنایع غذایی و دارویی

دفتر مرکزی انتشارات بوم سازه (سیویلیکا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بین خیابان کارگر و بزرگراه چمران، کوچه پروانه، پلاک ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱. تمامی خدمات پایگاه سیویلیکا ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ - کد پستی: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳.

فواید زرشک

زرشک، نهالی همیشه سبز و اغلب خاردار است که از دیرباز از برگ، ریشه، پوست و میوه آن به عنوان دارو مورد مصرف قرار می گرفته است و علاوه بر ایران، در بخشی از اروپا، آسیا، آمریکای شمالی و جنوبی و آفریقا نیز یافت می‌شود، اما بیشترین پراکندگی را در ایران دارد و بومی ایران به حساب می‌آید و کشور ما بزرگترین تولیدکننده زرشک در جهان است. قبلاً گفتیم که عصاره زرشک و ماده مؤثر «بربرین» در حفظ تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها نقش دارد و مانع از بروز فرآیند «استرس اکسیداتیو» می‌شود، در نتیجه در پیشگیری از بروز سرطان، خصوصاً سرطان‌های روده و دستگاه گوارش تأثیر چشمگیری دارد.

میوه زرشک سرشار از ویتامین C بوده و به همین در مقابله با رادیکال‌های آزاد مؤثر بوده و باعث افزایش کلاژن‌سازی در پوست شده و تولید ملانوما را در پوست کنترل کرده و به همین جهت باعث کم‌رنگ شدن لکه و آکنه‌های پوستی شده و ظاهری شفاف و یکدست به پوست می‌بخشد. به دلیل وجود آلکالوئیدی به نام «بربرین» در زرشک، دیده شده است که به دلیل پاسخ بهتر سلول‌ها به هورمون انسولین که مسئول تنظیم قند خون است، میزان قند خون کاهش یافته و بیماران دیابتی شرایط بهتر و قند خون کنترل شده را تجربه خواهند کرد. این گیاه پرخاصیت، گونه‌ های مختلفی دارد و با توجه به طعم دلپذیر و رنگ خود، جایگاه خاصی در تهیه فرآورده‌های غذایی دارد و با شناخت ماده مؤثره آن به نام «بربرین» که خاصیت دارویی دارد، در صنایع دارویی نیز نقش به‌سزایی پیدا کرده است.

امروزه از فواید زرشک؛ در مصارف گوناگونی استفاده می شود ، در صنایع غذایی و دارویی، در صنایع رنگسازی و رنگرزی و همچنین از چوب آن که جلا‌پذیر است، در صنایع زینتی مانند خاتم‌کاری و منبت‌کاری استفاده می‌شود. از طرفی دیگر، زرشک می‌ تواند با وجود «بربرین» باعث مابودسازی سلول‌ های مضر سرطانی شود، از تشکیل سلول‌های سرطانی پیشگیری می نمایید و آنزین های بسیاری را در مراحل زندگی سلول های سطانی تنظیم و مهار می کند. از مهم‌ترین ترکیبات موجود در خواص زرشک، «بربرین» است که به عنوان یک آنتی‌بیوتیک قوی باعث از بین رفتن میکروب‌ها و التهابات مختلف، خصوصاً خون و دستگاه گوارش می‌شود و اثرات بسیاری در بدن ایجاد می‌کند.

 

منبع

ژانر - مفهوم و کاربرد ژانر درسینما

با وجودی که دسته‌بندی قطعی درباره‌ی انواع ژانر کتاب وجود ندارد و بسیاری از ژانرهای کتاب با یکدیگر هم‌پوشانی دارند، اما معمولاً ژانرهای زیر را زیاد می‌‌بینیم و می‌شنویم. اگرچه اکنون بیش از سه قرن است که ژانر را به عنوان یکی از کلمات زبان انگلیسی پذیرفته‌اند، اما اصل این کلمه فرانسوی است و ریشه لاتین آن به کلمه‌ی Genus باز می‌گردد (+). رایج است که در معرفی کتاب، ژانر آن را هم مشخص می‌کنند تا خواننده در مورد خریدن یا نخریدن کتاب بهتر تصمیم بگیرد و نیز، انتظاراتش از کتاب واقع‌بینانه‌تر باشد. کلمه‌ی Gender (جنسیت) هم از همین ریشه‌ی لاتینی است و می‌توان گفت غالب واژه‌هایی که از ریشه‌ی Genus ساخته شده‌اند برای دسته‌بندی به کار می‌روند.

در مقابل، High-fantasy به داستان‌های تخیلی‌ای گفته می‌شود که اساساً‌ در جهانی غیرواقعی شکل گرفته‌اند و سهم دنیای واقعی در آن‌ها ناچیز است. صرفاً به عنوان دو نمونه، Low-fantasy به داستان‌ها و فیلم‌های تخیلی‌ای گفته می‌شود که المان‌هایی جادو و تخیل در آن‌ها وجود دارد. عاشقانه‌های تاریخی، عاشقانه‌های جنسی و عاشقانه‌های جنایی، تنها نمونه‌هایی از ژانرهای زیرمجموعه‌ی ژانر عاشقانه هستند. با این حال، برخی از ژانرها بیشتر جاافتاده‌اند و تصویر نسبتاً شفافی از آن‌ها در ذهن مردم و منتقدان شکل گرفته است. مثلاً وقتی از یک فیلم در ژانر عاشقانه حرف می‌زنیم، همه کمابیش می‌دانیم چنین فیلمی چه نوع محتوا و داستانی دارد.

هیچ نوع دسته‌بندی شفاف و مشخصی در مورد ژانرها وجود ندارد که همه‌ی صاحب‌نظران روی آن اتفاق‌نظر داشته باشند. در کنار ژانرهای سینمایی، یکی دیگر از جاهایی که مفهوم ژانر بسیار به کار می‌رود، حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی است. اما گروه دیگری ترجیح می‌دهند ژانر روانشناسی و ژانر اقتصاد را زیرمجموعه‌ی ژانر علوم اجتماعی در نظر بگیرند. به شکل مشابه، ژانر اجتماعی و ژانر اکشن و ژانر کمدی هم در فیلم‌ها شناخته‌شده‌اند و چارچوب مشخصی دارند.  مثلاً برخی ژانر روانشناسی و ژانر اقتصاد را مستقل از ژانر علوم اجتماعی و هم‌سطح آن در نظر می‌گیرند. یا به عنوان مثالی دیگر، برای ژانر فانتزی (تخیلی)‌ هم ژانرهای زیرمجموعه‌ی متعددی تعریف می‌شود.

 

▪ برای گروه تولید ، معیارهای ژانری فراهم کننده الگویی مطلوب است که عرضه سریع محصولات مرغوب را تسهیل می کند: فیلم نامه نویسان ، فیلم نامه هایشان را در رابطه با فرمول های داستانی و انواع شخصیت مرتبط با آن ژانر خاص در نظر می گیرند ، موسسات نقش یابی بهتر قادرند تا تیپ های ظاهری و مهارت های بازیگری مورد نیاز فیلم را پیش بینی کنند، عوامل زیبایی شناختی فیلم ( کارگردان ، فیلم بردار ، طراح صحنه ، آهنگ ساز و. در صنعت فیلم , نظام ژانری و ژانرها مفاهیمی انتزاعی هستند که بر اساس توافقی اعلام نشده بین سازندگان و تماشاگران بنا شده اند ژانر مجموعه ای از قواعد برای ساختار روایی و تصویری فیلم ها شکل می دهد که هم برای فیلم ساز و هم برای بیننده آشنا هستند در واقع این خود فیلم ها هستند که به طور ضمنی مفاهیم ژانری را موجودیت می بخشند.

صنایع سینمای نو پا و در حال تکامل معمولا ژانرهای فیلم ضعیفی دارند ، در حالی که فیلم های ژانر را یا صنایع سینمای کمال یافته می سازند ، مانند آنهایی که درآمریکا ، فرانسه ، آلمان و ژاپن و در زمان جنگ وجود داشتند ، یا صنایع بزرگی که در وهله اول مخاطب ملی یا منطقه ای را مد نظر دارند مانند سینمای چین و هند. واژگان ژانری سینمای اولیه معمولا از اصطلاحات ادبی و تئاتری اخذ شده بودند ( مانند « کمدی » و « رمانس » ) یا صرفا دستمایه را توصیف می کردند ( مانند « فیلم های جنگی » ) ، اما واژگان ژانری سال های بعد اغلب از تجربیات مختص سینما به دست آمده بودند ( مانند « فیلم تروکاژی » ،« فیلم انیمیشن » « فیلم خبری» ).

رشد تولید فیلم ژانر معمولا با حرکت از ایده های محتواگرایانه راجع به ژانر شروع می شود و به سوی تعاریفی مبتنی بر مایه های تکرار شونده حرکت می کند ، مانند: تکرار پیرنگ ها ، الگوهای تصویری همیشگی ، ترکیب های روایی استاندارد شده و قراردادهای پیش بینی پذیر. در حالی که ژانرهای در حوزه متون ادبی در وهله اول واکنشی بودند به پرسش های نظری یا به نیازهای عملی برای طبقه بندی ، واژگان ژانری سینمای اولیه در واقع نوعی زبان ارتباطی اختصاری رایج میان توزیع کنندگان و نمایش دهندگان فیلم ها بودند. صنعت سینمای آمریکا ژانرهای نیرومندی را به مدت بیش از نیم قرن به مخاطبان در سرتاسر جهان تحمیل کرده است ، در حالی که صنایع ملی دیگر کمابیش از لحاظ کمیت عقب تر هستند و به این اندازه مدون و قاعده مند نشده اند.

 

آموزش مفاهیم فیلم: ﻣﻔﻬﻮﻡ ﮊﺍﻧﺮ ﻓﻴﻠﻢ

ﮐﻮﭼﻪ ﻫﺎﯼ ﺑﻦ ﺑﺴﺖ، ﺍﻧﺒﺎﺭﻫﺎﯼ ﮐﻬﻨﻪ ﻭ ﻣﺘﺮﻭﮎ، ﮐﺎﻓﻪ ﻫﺎ، ﺑﺎﺭﻫﺎﯼ ﭘﺮﺩﻭﺩ ﻭ ﮐﻼﺏ ﻫﺎﯼ ﺷﺒﺎﻧﻪ، ﺍﺗﺎﻕ ﻫﺎﯼ ﺗﺎﺭﻳﮏ ﮐﻪ ﮔﺮﺩ ﻭ ﻏﺒﺎﺭ ﺩﺭ ﻫﻮﺍﯼ ﺁﻥ ﻣﻮﺝ ﻣﯽ ﺯﻧﺪ ﻭ ﺑﺎﺭﻳﮑﻪ ﻫﺎﯼ ﻧﻮﺭ ﺍﺯ ﻻﯼ ﭘﺮﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﮐﺮﮐﺮﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﻥ ﻣﯽ ﺧﺰﺩ، ﺧﻴﺎﺑﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺩﺭ ﺷﺐ، ﺁﺑﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﺎﻭﺩﺍﻥ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺟﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﺳﻔﺎﻟﺖ ﺧﻴﺴﯽ ﮐﻪ ﺳﻄﺢ ﺑﺮﺍﻕ ﺁﻥ ﻧﻮﺭﻫﺎﯼ ﺧﻴﺎﺑﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ ﺗﺎﺑﺎﻧﻨﺪ، ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺗﺼﻮﻳﺮﯼ ﻓﻴﻠﻢ ﻫﺎﯼ ﻧﻮﺁﺭﻧﺪ ﻭ ﻓﻀﺎﯼ ﺍﺻﻠﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺳﺎﺯﻧﺪ.

ﺷﻤﺎﻳﻞ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﻓﻴﻠﻢ ﻫﺎﯼ ﻧﻮﺁﺭ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺷﻤﺎﻳﻞ ﻫﺎ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻟﺒﺎﺱ ﮐﺎﺭﺍﮐﺘﺮﻫﺎ ﻭ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻭ ﻟﻮﺍﺯﻡ ﺻﺤﻨﻪ ﻓﻴﻠﻢ ﻫﺎﯼ ﻧﻮﺁﺭ ﻣﺜﻞ ﮐﺖ ﻭ ﺷﻠﻮﺍﺭ ﺗﻴﺮﻩ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﻩ، ﺑﺎﺭﺍﻧﯽ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮﯼ، ﮐﻼﻩ ﺷﺎﭘﻮ، ﻣﺴﻠﺴﻞ ﻭ ﺍﺗﻮﻣﺒﻴﻞ ﻫﺎﯼ ﻣﺸﮑﯽ ﻓﻮﺭﺩ ﻭ ﮐﺎﺩﻳﻼﮎ، ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﮊﺍﻧﺮﻫﺎﯼ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺜﻞ ﮊﺍﻧﺮ ﮔﺎﻧﮕﺴﺘﺮﯼ ﻭ ﭘﻠﻴﺴﯽ ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻓﻴﻠﻢ ﻫﺎﯼ ﻧﻮﺁﺭ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﯽ ﻣﯽ ﻳﺎﺑﻨﺪ.

 

مفهوم و کاربرد کلمه ژانر

با ناطق شدن سینما تهیه کنندگان و کارگردانان پس از تولید موفق هر فیلم سعی میکردند به فرمول و ویژگیهای خاص ساخت آن دست پیدا کنند و میکوشیدند که از آن محصول به یک ژانر و گونه جدید برسند و به منظور تکرار آن موفقیت دست به تولید فیلمی مشابه با همان خصوصیات بزنند.

با ورود صدا به دنیای سینما کلمه ژانر که در واقع از زبان فرانسه گرفته شده بود در ابتدا بدون محدودیت و بی ضابطه به فیلمها اطلاق میشد که این امر بعدها توسط توضیع کننده ها و نویسندگان سر و سامان بهتری گرفت.

3) پویایی عناصر ژانر: همانطور که ژانرها در ابتدای ظهورشان کم کم شکل یافتند ، تغییر کردن و محو شدنشان نیز تدریجی است و طبق الگوهای تاریخی مشخصی صورت میگیرد. باید دقت داشت که تهیه کنندگان و کارگردانان سینما تنها افراد موثر در شکل گیری ژانر نبودند و منتقدان و مخاطبین هم در به ماهیت رسیدن ژانرها نقش داشته اند.

 

منبع

رده - نقاط ثابت و رده بندی تبدیلهای موبیوس

دانشکده علوم ریاضی

ریز مواد: آشنایی با آماره‌ها، فرم‌های درجه دوم از متغیرهای تصادفی و توزیع‌های آن‌ها، ماتریس‌های واریان و کوواریانس، رگرسیون خطی یک متغیره و چند متغیره، برآورد پارامتر‌ها و آزمون‌های فرض برای مدل با رتبه کامل، روش‌های کمترین مربعات و حداکثر احتمال، براورد پارامتر‌ها و آزمون‌های فرض برای مدل با رتبهٔ ناکامل، سنجش کیفیت رگرسیون، مدل‌های قطعی و مقایسهٔ آن‌ها با مدل‌های تصادفی، مدل‌های رگرسیون با متغیرهای مجازی، اندرکنش در رگرسیون، تحلیل‌های واریانس یک طرفه و دو طرفه و کوواریانس، پیش بینی بر اساس رگرسیون خطی، آشنایی با روش‌های رگرسیون غیر خطی مانند رگرسیون لجیستیکی و رگرسیون پواسن آشنایی با مدل‌های خطی تعمیم یافته.

نام درس: منطق ریاضی؛ شماره درس: ۲۲۱۴۴ تعداد واحد: ۴؛ پیش نیاز: مبانی ریاضیات یا نظریه مقدماتی مجموعه‌ها  زبان منطق گزاره‌ها، نحو و معنا‌شناسی منطق گزاره‌ها، استنتاج طبیعی، قضایای صحت و تمامیت در منطق گزاره‌ها، تصمیم پذیری منطق گزاره‌ها، زبان منطق مرتبه اول، نحو و معنا‌شناسی منطق مرتبه اول، استنتاج طبیعی، قضایای صحت و تمامیت در منطق مرتبه اول، قضیه فشردگی، قضایای افزایشی و کاهشی لون‌هایم – اسکولم و کاربردهای مختلف آن، حساب و آنالیز غیر استاندارد، مفاهیم قضایای ابتدایی نظریه مدل‌ها مانند مفاهیم زیر مدل، زیر مدل مقدماتی، همریختی و یکریختی بین مدل‌ها و … معرفی کلی زبان و منطق مرتبه دوم.

ریز مواد: فضای احتمال، جبر پیشامد‌ها، مروری بر روشهای شمارش، احتمال شرطی و استقلال، متغیرهای تصادفی (واریانس و کوواریانس، گشتاور‌ها و غیره)، متغیرهای تصادفی گسسته، توزیع‌های متداول (دو جمله‌ای، هندسی، فوق هندسی، دو جمله‌ای منفی و پواسن)، دنباله‌های برنولی، فرایند پواسن، تقریب پواسن بوسیله چند جمله‌ای، متغیرهای تصادفی پیوسته، تابع چگالی احتمال، متغیرهای تصادفی پیوسته متداول، توزیع‌های چند گانه، توزیع توام، توزیع نرمال چند متغیره، توزیع شرطی، امید شرطی، تابع مولد گشتاور، مجموع متغیرهای تصادفی مستقل، نامساوی چپیچف، قانون اعداد بزرگ، قضیه حد مرکزی.

 

آموزش | دانشکده علوم ریاضی

  برنامه‌‌ریزی پیشنهادی دانشکده برای دانشجویان ورودی ۹۸ در رشته‌ی ریاضیات و کاربردها به بعد به صورت زیر است:. علاوه بر واحدهای انتخابی، برخی درسها به صورت «واحدهای اختیاری» ارائه شده‌ اند. اخذ ۱۲ واحد از یکی از جداول ۳-۱ تا ۳-۸ در میان واحدهای اختیاری، الزامی است. درسهائی که در جداول زیر آمده‌اند، درسهای انتخابی نامیده می‌شوند. همچنین اخذ ۸ واحد از دروس جدول زیر نیز برای دانشجویان الزامی است:. در این پیوند، جداول بالا به طور رسمی‌تر توضیح داده شده‌اند.  اصول برنیز ـ گودل برای کلاسها و اصول زرملو ـ فرانکل برای مجموعه‌ها، اصل خوش‌ترتیبی، اصل انتخاب، لم زرن، اردینالها و حساب آنها، قضایای بازگشت، استقرای فرامتناهی، اعداد طبیعی و سلسله‌مراتبِ فون‌نویمن، کاردینالها و توانهای آنها، هم‌پایانی و کاردینالهای منظم، کلابها و مجموعه‌های ساکن، قضایای رمزی و اردوش‌رادو،‌ قضیه‌ی سیلور، قضیه‌ی کونیگ، کاردینالهای فشرده‌ی ضعیف، کاردینالهای اندازه‌‌پذیر، مدلهای متعدی نظریه‌ی مجموعه‌ها، برابریِ V=L، فرسینگ و مدلهای ژنریک، سازگاری نظریه‌ی مجموعه‌ها.

همچنین در این درس به سوالات بنیادین علم ریاضی، مانند وجود مجموعه‌ها، سازگاری نظریه‌ی مجموعه‌ها و در پی آن سازگاری علم ریاضی و استقلال برخی قضایا از اصول نظریه‌ی مجموعه‌ها پرداخته می‌شود. همچنین با استفاده از تکنیک فُرسینگ، به ساختن مدلهائي از ریاضیات پرداخته می‌شود  که در آنها پدیده‌هائي مانند حدس پیوستار برقرار باشند.   در این درس مجموعه‌های اعداد بازشناسانده می‌شود و کاردینالها و اردینالهای نامتناهی مختلف مورد مطالعه قرار می‌گیرند. هر آنچه در درس مبانی ریاضی به صورت گذرا و احتمالاً نادقیق بیان شده است در این درس به صورت پایه‌ای بیان و اثبات می‌شود.

 درس نظریه‌ی مجموعه‌ها، به عنوان درسی تخصصی در گرایش منطق ریاضی،  در ادامه‌ی درس مبانی ریاضی قرار می‌گیرد. از این رو آشنائی با نظریه‌ی مجموعه‌ها برای دانشجویان دغدغه‌مند ریاضی، اجتناب‌ناپذیر است. آشنائی با این درس موجب گسترده شدن افق دید دانشجو نسبت به مسائل بنیادین و فلسفی ریاضی می‌شود. اصول موضوعه‌ی علم ریاضی نوین بر پایه‌ی نظریه‌ی مجموعه‌ها بنا شده است. روش‌های شمارش، اصول اساسی شمارش، اصل لانه کبوتری، شمارش دوگانه، جایگشت‌ها و ترکیب‌ها،  ضرایب دوجمله‌ای، اصل شمول و عدم شمول، روابط بازگشتی، روش‌های حل روابط بازگشتی، توابع مولد معمولی و نمایی، ماتریس‌ها، ماتریس‌ها از دیدگاه ترکیبیاتی، برخی خواص مهم ماتریس‌های صفر و یک، معرفی مفاهیم اولیه نظریه گراف و مدل‌های مبتنی بر آنها، معرفی مفهوم گراف با تأکید بر کاربردهای آن در مدل‌سازی، آشنایی با مفاهیم اصلی نظریه گراف، درجه، دنباله درجه، انواع اصلی گراف نظیر دور، مسیر، گراف‌های کامل، درخت‌ها، گراف‌های دوبخشی، گراف‌های اویلری و هامیلتونی، گراف‌های جهت‌دار و تورنمنت‌ها، تطابق‌های کامل و ماکزیمم، رنگ‌آمیزی گراف‌ها، گراف‌های مسطح، مربع‌های لاتین، طرح‌ها و هندسه‌های متناهی، تعاریف و مفاهیم اصلی با تأکید بر ارتباط این مفاهیم، ارائه مثال و کاربرد در مربع های لاتین و چند کاربرد، سیستم‌های نمایندگی متمایز (SDR)، قضیه فیلیپ هال.

 

simonroidz.ageeksblog.com

نوع - هر قسم عملیات دلالی و یا حق العمل کاری «کمیسیون» یا عاملی و همچنین تصدی به هر نوع تأسیساتی که برای انجام بعضی از امور ایجاد می شود.

عمليات خدماتي وا سطه اي وتجارت | دلالي | حق العمل كاري | عاملي | عملیات تولیدی و تجارت | عمليات توزيعي وتجارت | تاجر | حق العمل کاری | ثبت آماری | قانون تجارت

با توجه به نوع ارز ، محل عرضه و مقصد ارز و همچنین نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی در ابتدای هر روز، درصورتی که متقاضی خواستار استفاده از ارز با نرخ مبادله ای باشد ، بانک های عامل می بایست پس از کنترل اسناد و مدارک و تطبیق اطلاعات اوراق ثبت سفارش با اطلاعات مندرج در سامانه وزارت صنعت ، معدن و تجارت، به منظور دریافت کد تخصیص ارز و صدورگواهی ثبت آماری ، اطلاعات مربوطه را از طریق پرتال ارزی به اداره نظارت ارز بانک مرکزی ارسال نمایند. چنانچه خرید ارز به نرخ مبادله ای از طریق بانک های عامل که واسطه نیز هستند ، صورت می گیرد شعب بانکهای مزبور پس از طی فرآیند ذکر شده جهت دریافت کد تخصیص ارز ، به منظور خرید ارز می بایست نسبت به ارائه تقاضا طبق فرم پیوست به اداره مرکزی خود اقدام نموده و اداره مزبور پس از تجمیع مبلغ آنها با ارز مورد نیاز بانک های عامل موضوع بند فوق ،به صورت یک جا و طبق روش اعلام شده در بند 12 ، نسبت به خرید ارز از بانک مرکزی اقدام می نماید.

عاملی فروش(عاملی) : قانون تجارت ما تعریفی از عامل به دست نداده است ولی طبق عرف معمول در تجارت می توانیم عامل را به شرح زیر تعریف کنیم : عامل کسی است که معاملات تجاری را به دستور و با شرایطی که صاحب کالا تعیین می کند انجام و یا اقدامات جنبی کالای تجاری را برای او انجام و در عوض اجرتی به صورت درصد از سود دریافت می دارد ممکن است در عاملی سرمایه متعلق به عامل باشد یا صاحب کالا. در صورتی که خرید ارز به نرخ مبادله ای از طریق بانک های عامل صورت می گیرد ، بانک های مزبور می بایست جهت دریافت کد تخصیص ارز ، اطلاعات مربوطه را از طریق پرتال ارزی به اداره نظارت ارز بانک مرکزی ارسال نموده و پس از دریافت کد مزبور ، معادل ریالی ارز مورد درخواست را (به نرخ روز خرید ارز) به حساب یکی از بانک های واسطه واریز نمایند.

به طوری که ماده ی 357 قانون تجارت حاکی است حق العمل کار، برخلاف دلال، خود شخصاً طرف معامله قرار می گیرد و ظاهراً معامله را به نام خود انجام می دهد ولی حاصل آن اعم از سود یا زیان عاید آمر می گردد و حتی ممکن است طرف دیگر معامله خبر نداشته باشد که فروشنده ی کالا مالک واقعی کالا نیست و فقط نقش واسطه را دارد. اگر چه عاملی از نظر محدودیت هایی که عامل برای فروش کالا مقیّد به آنهاست شبیه به نمایندگی تجارتی است ولی باید یادآوری کرد که عاملی با نمایندگی تجارتی از این نظر فرق دارد که نماینده ی تجارتی کارمند تاجر است و از او حقوق دریافت می کند ، از طرف دیگر اکثراً نمایندگی تجارتی به صورت مطلق و نامحدود است.

 

انواع معاملات تجارتی

به عبارت دیگر در مورد اعمال تجارتی نوع اول موضوع معاملات باید تجارتی باشد تا شخصی که اقدام به آن می کند تاجر محسوب گردد، اما در مورد اعمال تجارتی نوع دوم شخصی که اقدام به معامله میکند باید تاجر باشد تا معاملات او تجارتی محسوب گردد، در غیر این صورت این گونه معاملات تجارتی محسوب نمی گردد. موسسه حقوقی ثبت نوول در این مقاله تلاش و کوشش نموده است تا درباره ی انواع معاملات تجارتی مطالبی را ارائه نماید مقاله را بخوانید و چنانچه با هر سوال و موردی مواجه شدید می توانید با مشاوران و کارشناسان ما تماس حاصل نموده و از راهنمایی های آن ها بهره مند شوید. علاوه بر معاملات تجارتی ذاتی معاملات دیگری هست که ذاتأ تجاری نیستند ولی به اعتبار تاجر بودن طرفین معامله و یا یکی از متعاملين، تجارتی شناخته شده و تابع قوانین تجاری می باشند.

اعمال تجارتی تبعی، به معاملاتی اطلاق می شود که خود آنها اصولا و ذاتا تجارتی نیستند ولی اگر تاجر آنها را انجام دهد ، به اعتبار و به تبع تاجر بودن شخص، تجارتی محسوب می گردند. اعمال تجارتی ذاتی یا اصلی عبارت است از معاملاتی که به خودی خود و صرف نظر از اینکه چه کسی آن را انجام می دهد تجارتی محسوب می شود. قانون تجارت در ماده دوم به تبعیت از قانون تجارت فرانسه معاملات تجارتی را به ۱۰ قسمت تقسیم نموده، به شرح زیر:. معاملاتی که به اعتبار تاجر بودن یکی از طرفین، تجارتی محسوب می شود و آنها را معاملات تجارتی تبعی می گویند. – معاملاتی که ذاتا تجارتی هستند و در صورتی که شخصی شغل او منحصر به یکی ازآنها باشد تاجر شناخته میشود.

برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر درباره رتبه بندی شرکت فوری و سریع می توانید به مقاله آن مراجعه کنید. در جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ی مراحل ادغام شرکت های تجارتی می توانید به مقاله آن مراجعه کنید. این قبیل معاملات را معاملات تجارتی تبعی می نامند و در ماده 3 قانون تجارت به ۴ قسمت تقسیم شده است:. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

سامانه جامع مصوبات شورای شهر تهران

ماده 41 - هر گاه يكي از تعهدكنندگان سهم غير نقدي اختيار كند يا مزاياي خاصي براي خود مطالبه نمايد مجمع عمومي در جلسه اول كه منعقد‌ميشود امر بتقويم سهم غير نقدي نموده يا موجبات مزاياي مطالبه شده را تحت نظر ميگيرد تصويب قطعي تقويم يا موجبات مزايا بعمل نمي‌آيد و‌تشكيل شركت واقع نمي‌شود مگر در جلسه ديگر مجمع عمومي كه بر حسب دعوت جديد منعقد خواهد شد و براي اينكه در جلسه دوم تقويم يا‌موجبات مزايا تصويب شود بايد لااقل پنج روز قبل از انعقاد جلسه راپرتي در اين خصوص طبع و بين تمام تعهدكنندگان توزيع شده باشد تصويب امور ‌مذكور بايد باكثريت دو ثلث تعهدكنندگان حاضر باشد و جلسه مجمع عمومي قانوني نخواهد بود مگر اينكه عدداً نصف كل شركائي كه خريد سهام‌نقدي را تعهد كرده‌اند حاضر بوده و نصف كل سرمايه نقدي را دارا باشند كساني كه داراي سهم غير نقدي هستند يا مزاياي خاصي براي خود مطالبه ‌كرده‌اند در موقعيكه سهم غير نقدي يا مزاياي آنها موضوع رأي است حق رأي ندارند آن قسمت از سرمايه غير نقدي كه موضوع مذاكره و رأي است در‌جزو سرمايه شركت محسوب نخواهد شد اگر در جلسه دوم مجمع عمومي نصف تعهدكنندگان سهام نقدي و نصف سرمايه نقدي حاضر نشده مجمع بطور موقت تصميم خواهد گرفت و مطابق قسمت اخير ماده (45) رفتار ميشود.

ماده 62 - مجمع عمومي ساليانه يك يا چند مفتش (‌كميسر) معين ميكند - مفتشين مزبور كه ممكن است از غير شركاء نيز انتخاب شوند مأموريت ‌خواهند داشت كه در موضوع اوضاع عمومي شركت و همچنين در باب بيلان (‌خلاصه جمع و خرج) و صورت‌حسابهائيكه مديرها تقديم ميكنند ‌راپرتي بمجمع عمومي سال آينده بدهند - تصميماتي كه بدون اين راپرت راجع بتصديق بيلان و صورت‌حسابهاي مديران اخذ ميشود معتبر‌نخواهد بود - در صورتيكه مجمع عمومي مفتشين مذكور را معين نكرده باشد يا يك يا چند نفر از مفتشيني كه معين شده‌اند نتوانند راپرت بدهند يا از‌دادن راپرت امتناع نمايند رئيس محكمه بدايت مركز اصلي شركت بتقاضاي هر ذيحقي و پس از احضار مديران شركت مفتشين را انتخاب و يا بجاي ‌آنهايي كه نتوانسته‌اند يا امتناع كرده‌اند مفتشين جديدي معين ميكند.

 

gemstones-of-west-asia27159.rimmablog.com

باد - انواع روشهای مقابله با باد و پیشروی باد رفتها

برای تعیین جهت باد از چه چیزی استفاده می شود

مطابق با تصاویر موجود بادسنج پره ای یا بادسنج فنجانی یا بادسنج چرخان برای اندازه گیری سرعت هوای اتمسفر کاربرد دارد و عملکرد آن با برخورد جریان هوا به پره ها و چرخش ژنراتور الکتریکی که به سنسور سرعت باد متصل است و ایجاد یک جریان الکتریکی و پردازش جریان توسط دستگاه که در پایان منجر به اندازه گیری سرعت باد می شود. در این بادسنج دو پرتو نور که عمود بر هم هستند را در نظر گرفته (می توانید با یک آینه نقره اندود که کمی از نور را جذب کرده و باقی را بازتاب میدهد زاویه قائمه میان این دو پرتو ایجاد کنید) و با گذر باد از میان این نورها بر اساس سرعت تغییر زاویه نور، زمان عبور، سرعت باد اندازه گیری می شود.

جریان هوا یا باد در حال وزش به فنجانی سنسور سرعت باد برخورد کرده و باعث چرخش پره ها شده که سرعت چرخش با سرعت حرکت هوا متناسب می باشد و سنسور جهت باد از نظر شکل ظاهری به صورت بادنما است که با تغییر زاویه سنسور مقدار جهت باد اندازه گیری می شود. باد سنج ها به وسیله سنسور دوار میتوانند میزان سرعت هوا ی در حال حرکت را اندازه گیری کند ، تیغه پره ها آزادانه می چرخند تا هوا به جریان در آید و همچنان که هوا از میان پره ها می گذرد تیغه ها به همان سرعت درحرکت در میایند و سرعت را نمایش میدهند. در زیر دو نمونه از سنسور سرعت باد و سنسور جهت باد ساخت کمپانی اسمارت بین قرار دارد که از طریق پنل اسمارت بین که شامل نمایشگر و کارت حافظه برای ذخیره و لاگ داده ها (دیتالاگر سرعت باد و دیتالاگر جهت باد می باشد) نمایش داده شده است.

نمونه هایی از این بادسنج های پرتابل قابلیت ذخیره داده ها را نیز دارا می باشند و اندازه گیری فلو هوا یا جریان حجمی یا cfm و نیز اندازه گیری دمای باد با استفاده از سنسورهایی که در این نوع بادسنج ها تعبیه شده امکان پذیر می باشد. آب وهوای هر منطقه به وسیله عوامل مختلفی مثل تغییرات دما، مقدار بارندگی،ارتفاع محل باد ها ودوری و نزدیکی به دریا و از همه مهمتر عرض جغرافیایی مشخص می شود که می توان همه عوامل بالا را در دو عامل دما و رطوبت خلاصه کرد. در نتیجه کره زمین به هوای سرد نیروی بیش تری وارد می کند تا به هوای گرم، به این جهت همیشه وقتی دو توده هوای گرم وسرد در کنار هم قرار گیرند،توده سرد سعی می کند، جای توده گرم را بگیرد وتوده گرم را به سمت بالا هدایت کند.

 

 

spencerauoib.blue-blogs.com

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد