x تبلیغات
یکتاس

دانشکده پزشکی - دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

معاونت آموزشی دانشکده پزشکی شیراز

  حداکثر مجاز تحصیل در دوره دکتری عمومی پزشکی 10 سال می باشد که 5 سال آن مربوط به مراحل اول و دوم (مقطع علوم پایه و فیزیوپاتولوژی) و 5 سال باقی مانده به مراحل سوم و چهارم (کارآموزی و کارورزی) اختصاص دارد. دانشجویان دوره دکتری پزشکی در طول دوران تحصیل خود، در صورت داشتن شرایطی به شرح زیر و موافقت دانشگاه مربوط، میتواند به رشته دیگری در همان گروه آموزشی تغییر رشته دهد : . در موارد زیر انتقال دانشجو به محل سکونت دائم خانواده او خارج از شرایط مذکور (ادامه تحصیل متقاضی در دانشگاه مبداء از نظر مقررات آموزشی و انضباطی بلامانع باشد) انجام می شود. شرط شرکت در امتحان جامع علوم پایه،‌ قبولی در کلیه درس های مرحله اول (دروس اختصاصی و عمومی علوم پایه) و کسب میانگین کل 12 از این مرحله است.

طول مدت تحصیل در دوره علوم پایه 5 ترم معادل 2 سال و نیم است که در پایان این مقطع از کلیه دانشجویان امتحان جامع علوم پایه بعمل می آید. شهادت، فوت و یا معلول شدن سرپرست خانواده دانشجو، در صورتی که وی با تشخیص مراجع قانونی به عنوان کفیل خانواده شناخته شود. نمره آزمون ورودی متقاضی از نمره آزمون آخرین فرد پذیرفته شده همان سال رشتة سهمیه مربوط در دانشگاه مقصد کمتر نباشد. انتقال به معنی تغییر محل تحصیل دانشجو از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر در همان رشته و همان مقطع تحصیلی است. معلولیت موثر دانشجو به نحوی که به تشخیص شورای عالی پزشکی به طور مستقل قادر به ادامه زندگی نباشد.

با این حال در شرایطی دانشجو می تواند با2 واحد درسی( فقط عمومی) در امتحان جامع علوم پایه شرکت کند. انتقال دانشجو با توافق دانشگاههای مبدا و مقصد منوط به داشتن شرایط زیر می باشد : .

مدیریت امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ir                                                                                        . مکاتبات خارجی:                                       foreignoff@sums.                        مدیر کل:                             registrar@sums.       آدرس پستی : خیابان زند -دانشکده پزشکی - ساختمان مدیریت امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز.

اداره پذیرش و ثبت نام:                               regoffice@sums. صدور و ارسال مدارک تحصیلی به صورت غیر حضوری:                           saba. تلفن :     32346950  ،  32346951 ، 32346952  ،  32346953 ، 32341259  ،  32341344 ، 32359318. فاکس : 32332224 شماره های  voip  :       7221 ، 7222 ، 7223 ، 7224. نمایش موقعیت جغرافیایی مدیریت امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

با گذری اجمالی بر تاریخ پزشکی ایران زمین، به خوبی میتوان دریافت که فارس از دیرباز مهد تربیت پزشکان برجسته ای بوده است که سهم بسزایی در ارتقاء این حرفه مقدس داشته اند، که از جمله می توان ابوماهر شیرازی، ابوالمجدبیضاوی، ابوالعلاشیرازی، قطب الدین شیرازی، بیدل شیرازی و. پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، دانشکده پزشکی شیراز رویه نوینی را در ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و درمان اتخاذ نموده است و در طی این سالها توانسته است با تربیت نیروهای متخصص متعهد نیازها و کمبودهای سابق خود در زمینه های درمانی، بهداشتی، آموزشی و پژوهشی مرتفع سازد. این پیشینه گرانبها که همچون جواهری پرتلالو بر تارک حوزه علم استان فارس می درخشد، رسالت مسئولین، کارگزاران، پرسنل و شما دانشجویان گرانقدر را دو چندان می سازد تا به همتی مضاعف این جایگاه رفیع را حفظ و در جهت اعتلای آن کمال کوشش را بنماییم.

در مهرماه 1327، هنگامیکه کلنگ ساختمان دانشکده پزشکی شیراز زمین زده شد، کمتر کسی فکر می کرد که این دانشکده در سالیان آینده نه تنها یکی از بنام ترین دانشکده های پزشکی ایران بلکه به عنوان یکی از قطب های علوم پزشکی به شهرتی برون مرزی دست یابد. دانش آموختگان این دانشکده همواره توانسته اند پستهای کلیدی نه تنها در مناصب علمی-دانشگاهی، بلکه در حوزه های مدیریتی و سیاستگزاریهای کلان سلامت، درمان و آموزش پزشکی را از آن خود نمایند که به حق مایه مباهات است. دانشکده پزشکی شیراز به عنوان طلایه دار علم و فرهنگ و ادب همواره کوشیده تا با ارائه خدمات علمی و آموزشی به موازات به تعالی رساندن روح بلند انسانی در کالبد دانشجویان رسالت خود را به نحو احسن به انجام رساند.

در طی سالیان متمادی کلیه مسئولین وقت، هیات علمی محترم و کارکنان دلسوز و توانمند این دانشکده برای دست یازیدن دانشجویان عزیز به قله های رفیع علم و معرفت کمر همت بسته اند. با تلاش و همت بزرگ مردان و زنان این خطه علم پرور در سالیان گذشته دانشکده پزشکی شیراز به عنوان قطب ایمونولوژی، پیوند و آموزش الکترونیکی پزشکی ایران مطرح گردیده است. امید آنکه این همدلی و همفکری ما را به بنمایه علم و اخلاق در این رشته مقدس نه تنها در ایران بلکه در خارج از مرزهای کشور عزیزمان گرداند. به نام خدا یرفع اللَّه الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات ( مجادله 11).

 

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ir                                                                                        . مکاتبات خارجی:                                       foreignoff@sums.                        مدیر کل:                             registrar@sums.       آدرس پستی : خیابان زند -دانشکده پزشکی - ساختمان مدیریت امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز.

اداره پذیرش و ثبت نام:                               regoffice@sums. صدور و ارسال مدارک تحصیلی به صورت غیر حضوری:                           saba. تلفن :     32346950  ،  32346951 ، 32346952  ،  32346953 ، 32341259  ،  32341344 ، 32359318. فاکس : 32332224 شماره های  voip  :       7221 ، 7222 ، 7223 ، 7224. نمایش موقعیت جغرافیایی مدیریت امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز.

منبع

مکانیسم دفاعی - مکانیسم دفاعی روان پریشی

مکانیسم دفاعی بازگشت : برگشتن به دوره‌های رشدی پایین‌تر برای تحمل اضطراب

زیگموند فروید بنیان‌گذار رویکرد روانکاوی، در ابتدا واپس‌روی را به عنوان مکانیسمی دفاعی برای مقابله با اضطراب دانست که در طی آن، فرد به الگوهای رفتاری کودکی‌اش برمی‌گردد تا از طریق این رفتارها بتواند بر اضطراب فعلی، غلبه کند؛ چرا که بازگشت به آن رفتارها باعث احساس امنیت و درنتیجه اضطراب کمتری در فرد می‌شود. مثلاً فردی که در مراحل اولیه رشد، تثبیت شده باشد، هر زمان که با اخبار ناخوشایندی روبرو شود، گریه یا اخم می‌کند؛ یعنی به رفتارهایی برمی‌گردد که در کودکی در روبرویی با شرایط ناخوشایند، آن‌ها را به کار می‌برده است. این رفتارها می‌توانند به وضوح منشأ روانشناختی داشته باشند (مثل افسردگی اساسی و اختلالات تجزیه‌ای) یا مربوط به اختلالاتی باشند که منشآ آن‌ها بیشتر زیستی در نظر گرفته می‌شوند (مانند دلیریوم و دمانس).

بعضی از نشانه‌هایی که در اختلالات روانی دیده می‌شوند می‌توانند نشان‌دهنده واپس‌روی باشند؛ یعنی نشانه‌ی رفتارهایی هستند که فرد در سنین پایین‌تر آن را نشان می‌داده و متناسب با سن فعلی او نیست. آنا فروید در ابتدا مکانیسم دفاعی بازگشت را یکی از مکانیسم‌های دفاعی دانست و به طور مشابه بیان کرد که افراد رفتارهایشان را با توجه به مرحله روانی جنسی ای نشان می‌دهند که در آن تثبیت شده‌اند. کاتاتونیا یکی از اختلالات روان‌پریشی است که در آن نشانه‌هایی مانند منفی‌گرایی (لجبازی و مقاومت در برابر حرکت) و تقلید از رفتار و گفتار دیگران می‌تواند نشانه‌هایی از واپس‌روی باشد.

از جمله این علائم می‌توان به افکار و رفتارهای درهم گسیخته آن‌ها، مثلاً خنده‌های افراطی، فقدان انگیزه، ناسازگاری، رفتارهای انحرافی جنسی مثل خودارضایی جلوی دیگران و … اشاره کرد. درنتیجه، شرایط محیطی بدون ساختار می‌تواند به راحتی آن‌ها را به هم بریزد و باعث آشکار شدن رفتارهای بچگانه از جمله ابراز رفتارهای تکانشی و خشم، خودزنی و حساسیت به طرد در آن‌ها شود. در این راستا می‌توان به علائمی مانند سردرگمی، پرخاشگری، پریشانی، مشکل در جهت‌یابی و ناتوانی در رعایت مسائل بهداشتی و نظافت شخصی مثل عدم کنترل ادرار و مدفوع اشاره کرد. زیگموند فروید در نظریه شخصیت خودش سه مفهوم رشد بازداری‌شده، تثبیت یا باقی ماندن در یک مرحله رشدی، و مکانیسم دفاعی بازگشت را سه عنصر اصلی در ایجاد روان‌رنجوری دانست.

 

دفاع‌های روانی دسته‌بندی شده طبق دیدگاه جورج وایلانت

در رویکرد روانکاوی، مکانیزم دفاعی یک فرایند روانشناختی است که به صورت ناخودآگاه اتفاق می‌افتد و کارکرد آن این است که اضطراب ناشی از محرک‌های تهدید کننده‌ای که قابل پذیرش نیستند را کاهش دهد. این دسته از دفاع‌ها، پریشانی و استرسی که ناشی از افراد یا واقعیت تهدید کننده است را کاهش می‌دهند اما از نظر اجتماعی، نامطلوب به نظر می‌رسند و مانع مقابله مؤثر فرد با مشکلات می‌شوند. این دسته از دفاع‌ها، مزایای کوتاه مدتی برای مقابله فرد با اضطراب دارند اما می‌توانند باعث ایجاد مشکلات طولانی مدتی در روابط، کار و لذت بردن فرد از زندگی شوند. این دسته از دفاع‌های روانی بین بزرگسالان سالم به طور رایج دیده می‌شوند و به همین دلیل تحت عنوان دفاع‌های بالغ (mature defenses)، نام‌گذاری شده‌اند.

استفاده از این دسته از دفاع‌های روانی احساس لذت و احساس کنترل را در فرد افزایش می‌دهد و به یکپارچه کردن افکار و هیجانات متعارض کمک می‌کند. این دفاع‌های روانی بسته به شرایط و میزان مورد استفاده قرار گرفتنشان می‌توانند پیامدهای سالم یا ناسالمی را در پی داشته باشند. این نوع از مکانیسم‌های دفاعی که تحت عنوان دفاع‌های روانی نابالغ (immature defenses)، شناخته می‌شوند، اغلب در بزرگسالان وجود دارند. اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که دفاع‌های سطوح اول، بر شخصیت فرد غالب شوند و دفعات و شدت استفاده از آن‌ها زیاد باشد. این دفاع‌ها فرایندهای هشیارانه‌ای هستند که در طول سال‌ها در جوامع و روابط به صورت سازگارانه درآمده‌اند.

در این صورت است که مانع مقابله صحیح او با هیجان زیربنایی می‌شوند و آسیب‌هایی را برای فرد ایجاد می‌کنند. نظریه‌پردازان مختلف شخصیت از جمله زیگموند فروید و آنا فروید به مکانیسم‌های دفاعی اشاره کرده اند. اما دسته‌بندی دیگری که در این متن مورد نظر است طبقه‌بندی این مکانیسم‌ها طبق دیدگاه وایلانت است. این دسته از مکانیسم‌های دفاعی، نوروتیک خوانده می‌شوند اما معمولاً در بزرگسالان، رایج هستند. افرادی که از این دسته از دفاع‌ها استفاده می‌کنند، از نظر دیگران، نامعقول به نظر می‌رسند. اولین دسته‌بندی مکانیسم‌های دفاعی، دفاع‌های آسیب‌زا (pathological defenses) را شامل می‌شود.

 

مکانیسم های دفاعی /مکانیسم دفاعی چیست ؟

مستور ساختن جنبه های منفی (کاستی های نامطلوب)  خودانگاره و شخصیت با تاکید و تقویت اغراق آمیز جنبه های مثبت -متوازن سازی تقابلی ضعف ها وعیوب-فرد حس خود کم بینی، حقارت و شکست هایش را با مطرح ساختن خود در زمینه های دیگر پنهان میسازد- تقویت یک ویژگی مثبت در جبران یک ویژگی منفی. افراد با سابقه سوءاستفاده های جنسی و جسمی در دوران کودکی خود ممکن است از نوعی مکانیسم دفاعی به نام جدایی (Dissociation) استفاده کنند و یا وقتی فرد چیزی و یا کسی را از دست می دهد می خواهد با استفاده از این مکانیسم بین خود و افکار و خاطراتش جدایی ایجاد کند. واپس زنی گرایش ناخودآگاهانه آدمی است به اینکه تمایلات یا حوادثی را که مظهر وسوسه های هوس انگیز و خواسته های نامقبول و ناپذیرفتنی هستند و از این رو تنیدگی ایجاد می کنند، درنظر نیاورد و یا به دست فراموشی سپارد یعنی از صحنه وجدان خارج کند.

روند الگوبرداری (تقلید) افکار، اخلاقیات، رفتار و سلایق فرد دیگر- تقلید ویژگیهای مطلوب فرد دیگر-الگو قرار دادن دیگران-تطابق خود با دیگران بطور ناخودآگاه- افزایش احساس ارزشمندی با همانند سازی با شخصیتهای برجسته و نامدار. استفاده مفرط از تفکر و منطق انتزاعی-پرهیز از احساسات آزار دهنده با تمرکز بر جنبه های عقلانی-انفصال هیجان از اندیشه-نادیده گرفتن جنبه احساسی قضایا و پرداختن به تجزیه و تحلیل شناختی آنها. استفاده از استدلالهای منطقی و پذیرفتنی برای توجیه رفتار و احساسات غیر موجه و توجیه ناپذیر- بازآرایی شناختی از ادراکات فردی-علل غیر واقعی جانشین علت و انگیزه اصلی و واقعی میگردد.

مثال: کارمند عصبانی از دست رئیس خود، از آنجایی که قادر نیست بر سر رئیس خود فریاد بکشید، هنگامی که به خانه باز میگردد عصبانیت خود را سر همسر خود خالی کرده و سر وی فریاد میکشد. مثلا فرد به جای اینکه احساس خودش را بیان کند و بگویند «من از تو عصبانی هستم» برای آرام کردن خودش چیزی را پرتاب می کند یا کودک برای جلب توجه والدین، به خودش آسیب برساند. مثال درون فکنی شدید: فرد پس از فوت همسرش نشانه بیماری متوفی را بروز میدهد مثلا اگر همسرش بر اثر سکته قلبی فوت کرده باشد وی در جریان سوگواری به درد سینه مبتلا میشود. این افراد غالبا ممکن است شخصیت ثابتی نداشته باشند و گاهی اوقات از دنیای واقعی خود «جدا» شده و در دنیای دیگری با افکار احساسات یا خاطراتی غیرقابل تحمل زندگی کنند.

 

سیستم های دفاعی خود در برابر ترس

بدین معنی که شخص در این حالت کلیه خصوصیات ناپسند خود را ( که خود وی وجود آنها را در خود به عنوان نکاتی منفی تلقی می کند ) به دیگران نسبت می دهد و می گوید : ” این من نیستم که این طور هستم و چنین عمل می کنم ، بلکه دیگران دارای چنین خصوصیاتی هستند ” و یا اینکه در ترسیم خصوصیات دیگران نکاتی را در شخصیبت آنان برجسته می کند که ابتدا به ساکن خصوصیات فردی و منفی خود او هستند. نوع دیگری از ” مکانیسم های دفاعی روانی ” که فرد مضطرب اتخاذ می کند تا از احساس هراس خود بگریزد و از آگاهی از ترسهای خود جلوگیری کند عبارت است از ” برگشت ” و یا ” واپس روی ” که در این حالت شخص مضطرب تمایل شدیدی به بازگشت به مراحل قبلی تکامل خود را در رفتارها و افکارش نشان می دهد.

در این نوع خاص از ” مکانیسم دفاعی روانی ” که به نام ” واکنش وارونه ” شناخته شده است ، فرد پرخاشگری خود را ناآگاهانه مورد سرکوب قرار داده و در این حال در ساختمان روانی وی ” خود ” توسط ” فراخود ” برانگیخته می شود که حالت خلاف پرخاشگری را رو به بیرون نشان می دهد. یک مثال بارز و نوع عمیق تر این نمونه رفتار را در افراد اسکینروفرن پارانواید مشاهده می کنیم که می گویند : ” عاشق آن کسانی هستم که به من زندگی داده اند ” ( این را همه می دانیم که در این حالت از بیماری روانی نه خود بیمار و نه دیگر افراد هم رابطه با وی برای بیمار موضوع عشق نیستند ). مثالی که فروید در این باره می آورد این است که فرد در این حالت خود را غرق در فعالیتهای روشنفکرانه می سازد و با انحراف و تبدیل انرژیهای ویرانگر به انرژی برای فعالیتهای فکری ، خود را وقف کارهای خلاقانه می سازد ، که به هر حال نشان دهندۀ روانپریشی ( نوروز ) در فرد است.

ناخودآگاه به قسمت بزرگی از ساختمان روانی اطلاق میگردد که محتویات آن بر فرد آشکار نیست و این محتویات تنها توسط تلاش آگاهانه ای که فرد برای آگاهی یافتن بر پاره ای از محتویات آن در یک زمان معین صورت می دهد ، می توانند به قسمت آگاه راه بیابند. یعنی هر حادثه ای ، هر احساس و هر خاطره ای که موجب ترس می شود و حتی خود احساس ترس برای شخص آگاه نیستند و فرد در این حالت تنها بر احساس ناخشنودی خود ، عدم سرزندگی ، بسته و محدود بودن توانایی های خود و در یک کلام بر احساس فلج بودن خود واقف است. آنافروید (دختر زیگموند فروید) یافته های فروید را پیرامون روانشناسی خود و نظام پویای “سیستم های دفاعی” ارتقاء داده و سیستم های دفاعی ” خود ” را در سه گروه عمده طبقه بندی کرد، که این طبقه بندی هنوز به قدرت خود باقی است.

 

پاورپوینت مکانیسم دفاعی روان پریشی

در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید. انسان در طول زندگی خود که همراه با رشد جسمی و روانی بایست اعمال و رفتاری در مرحله از رشد انجام می‌دهد که در مراحل بالاتر از آن یا دیده نمی‌شود و یا به صورت پخته‌تر و کامل‌تر به اجرا در می‌آید. در این مکانیسم فردی که نمی‌تواند محرومیت‌ها ، فشارهای ناشی از تعارض نهاد و فراخود را تحمل کند به یک مرحله پایین‌تر از سطح رشد خود بر می‌گردد و اعمال و رفتار مرحله پایین‌تر را نشان می‌دهد.

این مکانیسم نوعی عقب نشینی برای دفاع از خود (Ego) است برای نمونه کودک ده ساله‌ای که بخوبی کنترل ادرار را دارد، پس از تولد بچه‌ای دیگر در خانواده ناگهان دچار شب ادراری‌های متوالی می‌شود. بازگشت یا واپس روی (Regression) خیال پردازی (Fantasy) درون فکنی ( Introjection) همانند سازی یا همسان سازی ( Identification) انکار (Denial) دگرگون سازی پایان  . در واقع وظیفه مهم خیال پردازی  ارضای آرزوهای ناکام شده فرداست با استفاده از این مکانیسم فرد خود را بالاتر از آنچه که هست می‌بیند. پاورپوینت مکانیسم دفاعی روان پریشی شامل 32 اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد.

با این وجود کاربرد وسیع و زیاد این مکانیسم برای ارضا تمام تمایلات زیان بخش بوده؛ فرد را دچار اختلالات متعددی می‌کند. در بیماران اسکیزوفرنی دیده می‌شود که بعضی مواقع رفتارشان همچون نوزادی چند ماهه است و نیازمند مراقبت شدید می‌باشد. برای نمونه در تخیل اسکیزوئید فرد از روابط اجتماعی اجتناب می‌کند و در عالم خیال برای خود دوستان و روابطی می‌سازد. غرق شدن این افراد در دنیای تخیلات باعث عدم توانایی در تشخیص دنیای واقعی از دنیای خیالی می‌شود. با استفاده از این مکانیسم شخص با آرزوها یا هدف‌هایی که نمی‌تواند برسد در عالم خیال می‌رسد. یا رفتارهای دیگری از قبیل مکیدن انگشت یا خوردن شیشه شیر (یا پستانک) بچه کوچک را نشان می‌دهد.

 

سبب شناسی اختلال هذیانی

این برداشت قدرتمند بالینی در پزشکان وجود دارد که بسیاری از بیماران دچار اختلال هذیانی، از اجتماع منزوی اند و به آن میزان موفقیت که برایشان قابل انتظار است، دست نمی نظریه های سایکودینامیک خاصی که در مورد علت و نحوه پیدایش علایم هذیانی وجود دارد، مبتنی بر مفروضاتی است حاکی از پرحساسیتی این افراد و سازوکارهای خاصی در ایگوی آنها: واکنش وارونه (reaction formation)، فرافکنی (projection) و انکار (denail). سایر عوامل روانپویشی : مشاهدات بالینی بر این نکته دلالت دارد که اگر نه همه، لااقل بسیاری از بیماران پارانوئید در روابط خود احساس بی اعتمادی می کنند و فرض بر این است که این بی اعتمادی، به محیط خانوادگی ای ارتباط دارد که دائما خصمانه است و اغلب مادری بیش از حد سلطه جو و پدری دور از دسترس یا آزارگر (سادیست) در آن وجود دارند.

بیمار که خشم و خصومت وجودش را پر کرده و در عین حال نمی تواند مسئولیت چنین خشمی را به عهده بگیرد، به ناچار عصبانیت و تلخکامی خود را به دیگران فرافکنی می کند و با این کار می تواند از خود در مقابل پی بردن به تکانه های نامقبول در خودش محافظت کند. مفهوم اریک اریکسون درباره اعتماد در مقابل بی اعتمادی در مراحل اولیه رشد، الگویی مفید برای تشریح بدگمانی فرد پارانوئیدی است که هرگز ارضای نیازهایش را از طریق آن چه که اریکسون اصطلاحا تامین کننده خارجی (outer-provider) می نامد، تجربه نکرده است. متقاعد کننده ترین داده ها از بررسی های خانوادگی ای بدست آمده است که بیشتر بودن شیوع اختلال هذیانی و صفات شخصیتی مرتبط با آن نظیر شکاکیت، حسد، و پنهانکاری را در بستگان پژوهیدنی های مبتلا به اختلال هذیانی گزارش کرده است.

بیمارانی که به دلیل یک بیماری عصبی هذیان پیدا کرده اند، ولی از نظر عقلی و هوشی اختلالی ندارند، هذیان هایشان اکثر اوقات پیچیده و شبیه به هذیانهای بیماران دچار اختلال هذیانی است. افراد ناشنوا، کسانی که دچار عیوب بینایی هستند، و احتمالا مهاجرانی که آشنایی اندکی با زبان جدید دارند، در مقایسه با افراد طبیعی آسیب پذیری بیشتری در مقابل پیدایش هذیان دارند. به این ترتیب اگر بیماری تجارب حسی غلطی مبنی بر تعقیب شدن داشته باشد (مثلا صدای قدمهایی را بشنود) ممکن است تدریجا این اعتقاد را پیدا کند که واقعا مورد تعقیب قرار گرفته است. فروید با اینکه هرگز اشربر را ملاقات نکرده بود، با خواندن زندگینامه او این نظریه را ارائه داد که در مقابل تمایلات همجنسگرایانه ناخودآگاه، با انکار و فرافکنی دفاع می شود.

 

منبع

احساس تنهایی - رهایی از احساس تنهایی

معرفی و دانلود کتاب نقش معنای زندگی در رهایی از احساس تنهایی

احساس تنهایی، احساسی درونی و حالتی است که ممکن است با واقعیت دنیای بیرون یکی نباشد بلکه مسبب آن ارزیابی فرد از روابط اجتماعی خود و مقایسه وضعیت فعلی‌اش با وضعیت مطلوب و آرمانی خویش است و این مقایسه و نحوه ادراک باعث بروز تنهایی و انزوا شده و در نتیجه انسان رفتارهایی نظیر اجتناب از تماس با دیگران را از خود نشان می‌دهد. کتاب «نقش معنای زندگی در رهایی از احساس تنهایی» در 9 فصل به واکاوی موضوع تنهایی و این که این احساس از کجا نشات می‌گیرد، چرا در جوامع امروزی شیوع بالایی پیدا کرده و عواقب این احساسات چیست می‌پردازد و در این بین اندیشه و دیدگاه‌های تعدادی از فیلسوفان و اندیشمندان بزرگ دنیا در باب این موضوع نیز ضمیمه کتاب شده است.

تنها شرط مهم برای تنها بودن این است که کسی کنار فرد نباشد اما احساس تنهایی زمانی است که وی از تنهایی رنج ببرد و بخواهد با افراد ارتباط اجتماعی داشته باشد ولی توانایی ایجاد آن را نداشته باشد، در این صورت ممکن است زمانی که فرد تنها است احساس تنهایی کند و حتی ممکن است زمانی که تنها هم نیست باز احساس تنهایی بکند. کتاب نقش معنای زندگی در رهایی از احساس تنهایی به قلم رقیه حاجی رستملو راهنمایی تاثیرگذار برای شناخت معنا و مفهوم زندگی و نقش داشتن آن در تنهایی انسان است و به شما در رهایی از احساس انزوا و تنهایی کمک می‌کند. از آن جایی که نظام ارزشی هر جامعه متفاوت است و شناخت مبانی ارزشی، محوری‌ترین اعتقادات فرد را تشکیل می‌دهد، لذا ضرورت انکار ناپذیر جست و جو و واکاوی معنای زندگی بیش از پیش خود را در جوامع نشان می‌دهد.

با اینکه این امکان وجود دارد که افراد با آدمیان زیادی تماس دائمی و منظم داشته باشند ولی در عین حال از لحاظ عاطفی، احساس تنهایی بکنند، لیکن غلبه بر احساس تنهایی بدون تماس منظم با دیگران کار دشواری است. این احساس، تجربه‌ای ناخوشایند در زندگی محسوب می‌شود که در آن فرد فکر می‌کند متمایز از دیگران است و با طیف گسترده‌ای از آسیب‌های روان‌شناختی از جمله اضطراب، عصبانیت، افسردگی و. از طرفی ویژگی‌های شخصیتی مانند کم‌رویی، مهارت‌های اجتماعی بد، انتظارات اشتباه در مورد روابط اجتماعی و نارضایتی فرد از روابط اجتماعی‌اش می‌تواند باعث بروز احساس تنهایی شود.

 

13 راهکار برای غلبه بر احساس تنهایی + خطرات تنهایی + تست

پس اگر هزاران دوست داشته باشید و به هنگام تنهایی و احساس نیاز هیچکدام از آن‌ها کنار شما نباشند بیشتر احساس ناراحتی می‌کنید تا اینکه دوستان اندک اما خوبی داشته باشید که به هنگام تنهایی کنار شما هستند و در لحظات سخت شما را یاری کنند. اجتماعی باشید: برخی افراد فقط با اعضای خانواده احساس نزدیکی می‌کنند این درحالیست که دوستان حتی کسی که چند روز پیش با او آشنا شده‌‌‌اید و هنوز به او اطمینان کامل ندارید هم می‌تواند شما را از احساس تنهایی نجات دهد. خدمات اجتماعی و عام المنفعه انجام دهید: این فعالیت‌ها علاوه بر اینکه فرصت بسیار خوبی برای ملاقات با افراد و ایجاد دوستی ها و تعاملات اجتماعی جدید است، به دلیل همدلی و احسان به افراد ضعیف احساس خوبی به شما می‌دهد.

بپذیرید که تنهایی نشانه این است که چیزی باید تغییر کند: انتظار نداشته باشید که همه چیز یک شبه تغییر کند، اما می توانید قدم‌هایی را بردارید که به شما کمک می کند احساس تنهایی خود را از بین ببرید. از تنهایی لذت ببرید: قبل از اینکه از همراهی با افراد دیگر لذت ببرید باید یاد بگیرید که در تنهایی وقت بگذرانید، خوشحال باشید و احساس راحتی کنید؛ چراکه تنهایی حالت ذهنی و اغلب باوری نادرست است. در واقع به دنبال کسی هستیم که بیشتر از همراهی، بتوانیم کنار او وقت بگذارنیم، با او صحبت کنیم و مهم‌تر از همه، از احساساتمان برای او بگوییم و همیشه کنار هم شاد باشیم. عوامل شخصیتی نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشند: به طور مثال افراد درون‌گرا به دلیل ارتباطات اجتماعی کمتر ممکن است احساس انزوا و تنهایی کنند.

تنهایی را بپذیرید: برای رهایی از احساس تنهایی باید در ابتدا این احساس را بپذیرید و باور داشته باشید که این احساس، دائمی نیست و هر مشکلی راه حلی دارد. رابطه های فعلی را تقویت کنید: ایجاد ارتباطات جدید مهم است، اما بهبود روابط موجود نیز می‌تواند راهی عالی برای مبارزه با تنهایی باشد. البته توصیه می‌کنیم با افرادی در تماس باشید که واقعاً ارزش بودن در زندگی شما دارند و با آن‌ها احساس نزدیکی و راحتی بیش‌تری دارید. شما باید افراد پر انرژی، شاد و خوشحالی را کنار خود داشته باشید که شما را از ته قلب دوست دارند و می‌خواهند همه چیز را با شما شریک شوند.

 

10 راه برای رهایی از احساس تنهایی

در کل جهان آدم های خوب ،بد ، سفید ،سیاه و خاکستری بسیارند و خیلی ها به ما علاقه دارند و از وجودمان لذت می برند اما در نهایت موقعی که به اطراف نگاه می کنیم باید بدانیم که تنهاییم و مسئول عملکرد خودمان. بعضی از ما انقدر از خودمان طلبکاریم و به خودمان سخت می گیریم که انگار با موجود خبیثی طرف هستیم که جز با درد و عذاب به راه نمی آید!! کمی به خودتان راحت بگیرید و دست از آزار خودتان بردارید. مادران و پدرانی که با وجود فرزندان زیاد و حضور آنها در منزل تنها هستند و البته انسان هایی که به تنهایی بار زندگی خودشان را به دوش می کشند و گاهی حس تنهایی آزارشان می دهد. اینکه در این لحظه با وجود انسان بودن و اینکه به ذات موجودی اجتماعی آفریده شده اید اما احساس تنهایی می کنید انتخاب شخصی خودتان و شیوه زندگی تان است.

بهترین دوست، همراه و دلسوز ما خداوند بخشنده و یکتایی است که هیچ احتیاجی به ما ندارد اما از حضور و توجه ما به خودش بهترین استقبال را به عمل می آورد. بعد راه های برقراری ارتباط با آنها را بررسی کنید بهترین راهکار یافتن نقاط مشترک و علایق مشابه تان است از این طریق می توانید یک رابطه را شروع کنید. همه ما برای خودمان رازهایی داریم که بهترین کار حفظ آن در قلب خودمان است اما از علایق،سلایق و دوست داشتنی هایتان را برای دیگران بگویید. به اصطلاح خودمان از موقعیت اجتماعی، ثروت و محبوبیتش استفاده کنند برای پیدا کردن هم نشین به این افراد تکیه نکنید که پشیمان خواهید شد.

سعی کنید در قلبتان برای همه جایی باز کنید و بدون اینکه احساس ترحم کنید و یا بخواهید جلب توجه کنید به همه مهربانی کنید. بعضی از افراد هستند که به دنبال دوست، همراه و هم صحبت نیستند بلکه بیشتر دنبال کسی هستند که از او سوء استفاده کنند. ► پذیرندگان پایانه‌های فروش بانک توسعه صادرات جایزه می گیرند کرکره طلا پایین کشیده شد ◄. درهای دلتان را به روی مردم باز کنید به روی عابران پیاده ، همسایه ها، هم محلی ها ،همکاران و اعضای خانواده تان. کارهای یکنواخت و خسته کننده روزانه ، یک جا نشینی و دوری از معاشرت با دیگران مهم ترین عوامل تنهایی ما هستند. این درحالیست که بسیاری از افرادی که حتی در خانواده های پرجمعیت زندگی می کنند هم دچار حس تنهایی می شوند.

 

برای رهایی از احساس تنهایی این کارها را انجام دهید

صحبت کردن درباره‌ی احساسات دردناک همچنین می‌تواند به عزیزان شما کمک کند تا احساساتی را که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند به اشتراک بگذارند و این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید راهبردهای مقابله را با هم کشف کنید. یافتن جریان خود به معنای رسیدن به نقطه‌ای است که احساسات و عواطف حواس‌پرتی(مانند تنهایی) به‌طور موقت محو می‌شوند و به شما این امکان را می‌دهد که کاملا روی هنر، موسیقی یا هر چیز دیگری تمرکز کنید. اما اگر تا به حال به آوردن یک حیوان خانگی به زندگی خود فکر کرده‌اید، لازم است بگوییم که تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که داشتن حیوان خانگی می‌تواند سلامت روحی و جسمی را بهبود ببخشد.

زمان تنهایی همچنین می‌تواند درهایی را به روی ذهن‌آگاهی بیشتر باز کند که آگاهی عاطفی را تقویت خواهد کرد و درک متقابل را در همه‌ی روابط شما، از جمله رابطه‌ای که با خودتان دارید، آسان‌تر کند. انجام فعالیت‌های هنری به شما کمک می‌کند تا احساسات را بدون به زبان آوردن کلمات بیان کنید و وقتی برای به اشتراک گذاشتن آن‌ها با صدای بلند تلاش می‌کنید، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. هر کاری که می‌کنید، برای یافتن راه‌هایی در راستای استفاده‌ی حداکثری از زمان تنهایی‌تان می‌تواند به شما کمک کند که تنهایی را دوست داشته باشید و از آن به نفع خود استفاده کنید. در ادامه‌ی این مطلب از دیجی‌کالا مگ همراه ما باشید، به شما ۱۱ کاری را که وقتی احساس تنهایی می‌کنید، می‌توانید انجام دهید تا از فرسودگی ناشی از آن بکاهید، به شما خواهیم گفت.

اگرچه حیوان خانگی عموما گربه‌ها و سگ‌ها را به ذهن می‌آورد اما بسیاری از مردم متوجه شده‌اند که پرندگان، ماهی‌ها و سایر حیوانات کوچک نیز حیوانات خانگی دلنشینی خواهند بود. «آبراهام مزلو» روانشناس انسان‌گرا، این نیاز را به‌قدری مهم تلقی کرده است که عشق و تعلق را در کنار نیازهایی مانند غذا و سرپناه، در گروه نیازهای اولیه‌ی انسان گنجانده است. انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید، از یوگا گرفته تا بازی‌های ویدیویی و شیرینی پزی، می‌توانند به شما کمک کنند تا آرامش درونی را در میان لحظه‌های آشفته‌ی خود پیدا کنید. همه‌ی افراد در بازه‌های زمانی مختلفی در زندگی خود ممکن است احساس تنهایی را تجربه کرده باشند و همه‌گیری ویروس کرونا هم به این احساس، بیش از پیش دامن زده است.

 

منبع

گیتهای منطقی - آی سی های مربوط به گیتهای منطقی

گیت منطقی | آشنایی با گیت‌های منطقی6 دقیقه مطالعه

همان طور که در شکل مشاهده می‌کنید، برای ساخت گیت NAND دو ترانزیستور را پشت‌سر یکدیگر قرار داده و به ورودی‌های A و B، ولتاژی در حدود Vcc (در اینجا شش ولت) اعمال می‌کنیم، یعنی سطح ولتاژی آن‌ها را برابر با High قرار می‌دهیم. برای ساخت گیت AND، دو ترانزیستور را پشت سر یکدیگر قرار داده و به ورودی‌های A و B، ولتاژی در حدود Vcc (در اینجا شش ولت) اعمال می‌کنیم، یعنی سطح ولتاژی آن‌ها را برابر با High قرار می‌دهیم. در این مدار هم مشاهده می‌کنیم که با اعمال ولتاژ Vcc به ورودی و به اشباع رفتن ترانزیستور، خروجی صفر، و در صورت قطع بودن ترانزیستور، خروجی ۱ حاصل می‌شود. برای درک بهتر آن، می‌توان این‌گونه در نظر گرفت که ورودی‌های گیت AND مثل کلید‌های پشت سر هم هستند و در صورت قطع بودن هر کدام، خروجی نخواهیم داشت.

آی‌سی ۷۴LS00 از خانواده TTL که دارای چهار گیت NAND دو ورودی است، از متداول‌ترین آی‌سی‌های گیت NAND است که دارای ۱۴ پایه می‌باشد. در این ساختار نیز در صورت اعمال ولتاژ Vcc به ورودی هر یک از ترانزیستورها و به اشباع رفتن آنها، خروجی برابر با صفر می‌شود. در صورت اعمال ولتاژ High به هر کدام از ورودی‌ها، یا هر دوی آنها، ولتاژ Vcc به خروجی منتقل شده و خروجی برابر با یک می‌شود. آی‌سی ۷۴۲۶۶ از خانواده TTL که دارای ۴ گیت XNOR دو ورودی است، از متداول‌ترین آی‌سی‌های گیت XNOR است که دارای ۱۴ پایه است. در ادامه‌ی این مقاله از فنولوژی، با چند گیت پایه و همچنین نحوه‌ی ساخت این گیت‌ها با ترانزیستورها آشنا خواهید شد.

گیت NAND از ترکیب دو گیت AND و NOT تشکیل شده است؛ یعنی این گیت، عملیات جمع منطقی (OR) را روی متمم‌های ورودی انجام می‌دهد. آی‌سی ۷۴SL86 از خانواده TTL که دارای ۴ گیت XOR دو ورودی است، از متداول‌ترین آی‌سی‌های گیت XOR است که دارای ۱۴ پایه است. آی‌سی SN7402N از خانواده TTL که دارای ۴ گیت NOR دو ورودی است، از متداول‌ترین آی‌سی‌های گیت NOR است که دارای ۱۴ پایه است. با اعمال این ولتاژ، ترانزیستورها وارد ناحیه اشباع می‌شوند و عملا اختلاف ولتاژ دو سر امیتر و کلکتور صفر می‌شود. دقیقا مشابه توضیحات گیت AND، با این تفاوت که این بار پایه‌های ترانزیستورها به صورت موازی به یکدیگر وصل شده‌اند.

 

منبع

اتم هیدروژن - توجیه طیف اتم هیدروژن

رابطه ریدبرگ - بالمر

در فیزیک انتشار این امواج به این دلیل است که الکترون‌ها در مدارهای مانا در اطراف هسته هیدروژن می‌گردند و هنگامی که از مدار مانا با انرژی بیشتر به مدار با انرژی کمتر بروند. نام‌گذاری هر انتقال به صورت بیان نام سری و سپس حروف الفبای یونانی  است به این ترتیب که از نزدیک‌ترین مدار اگر به مدار موردنظر رفت آلفا سپس بتا و دیگر حروف یونانی. توفیق بالمر در خصوص یافتن رابطه‌ای برای خطهای طیف اتم هیدروژن در ناحیه مرئی موجب شد، که تلاشهای بیشتری در جهت یافتن خطوط دیگر طیف اتم هیدروژن صورت گیرد. بالمر که یک معلم سوئیسی بود، وی این اندازه گیریها را مطالعه کرد و نشان داد که طول موج خطهای این طیف را می‌توان با دقت بسیار زیاد بدست آورد.

به افتخار یوهان بالمر  نام‌گذاری شده و دوتای این خطوط در محدوده فرابنفش و بقیه آن در محدوده نور مرئی  قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانیم  نیوتون  برای نخستین بار با گذراندن نور خورشید از  منشور  ، طیف نور سفید را تشکیل داد. میزان انرژی جذب‌شده یا تابش‌شده میان الکترونی که در مدار مانا جابجا شود از فرمول ریدبرگ  بدست می‌آید:. ⬅️قبل از عبور از منشور فقط نور صورتی کم رنگ است اما بعد از گذر از منشور ۴ خط رنگی تولید می کند. کار عمده در زمینه جستجو برای طیف کامل اتم هیدروژن توسط ریدبرگ در حدود سال 1850 میلادی انجام شد. آنگستروم تا سال 1885 میلادی طول موجهای چهار خط از طیف اتم هیدروژن را با دقت زیاد اندازه گرفت.

نیوتون نشان داد که نور سفید آمیزه‌ای از رنگهای مختلف است و گسترده طول موجی این رنگها از 0. سری‌های طیفی در اخترشناسی برای بررسی حضور هیدروژن و محاسبه انتقال قرمز  کاربرد دارند. به نام فردریک براکت  دانشمند آمریکایی که اولین بار در سال ۱۹۲۲ این خطوط را مشاهده کرد. مثلاً انتقال از ۲ → ۱  «لیمان-آلفا» (Ly-α) نامیده می‌شود و ۷ → ۳  «پاشن-دلتا» (Pa-δ). در طیف تابشی اتم هیدروژن چند سری وجود دارد که بر اساس فرمول ریدبرگ  بدست می‌آید. به نام کاشف آن تئودور لیمان  نامگذاری شده‌است و در محدوده فرابنفش قرار دارد. طیف اتمی هیدروژن  ، اولین طیفی بود که بطور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 

توجیه طیف نشری خطی هیدروژن

برای تولید طیف نشری خطی هیدروژن اگر در یک لوله تخلیه الکتریکی دارای فشار کم گاز هیدروژن، ولتاژی بالا اعمال کنیم در اثر التهاب گاز هیدروژن نوری به رنگ صورتی ایجاد می شود که در اثر عبور آن از یک منشور، طیف نشری خطی هیدروژن به وجود می آید. 2- هر انتقال طول موج و نور ویژه خود را دارد: n=6 ===>n=2  رنگ بنفش و طول موج 410 n=5 ===>n=2 رنگ آبی و طول موج 434 n=4 ===>n=2 رنگ سبز و طول موج 486 n=3===> n=2 رنگ قرمز و طول موج 656 برای بخاطر سپاری این 4طول موج کلمه (باسق) را بخاطر داشته باشید. (مثلا انتقال از 6 به 2 دارای مسیر بیشتری از بقیه بیشتر می باشد پس طول موج آن کمتر و انرژی بیشتری دارد) با این نکته حتی اگر رنگ طول موج را هم در سوال مشخص نشده باشد به نکات زیادی می توان پی برد.

 توجه: در اتم هیدروژن نقل و انتقال از سایر ترازها به ترازهای پایین تر نیز ممکن است و وجود داشته باشد اما فقط طول موج حاصل از این 4 انتقال در ناحیه مرئی بوده که در فیلم عکاسی ثبت می شود. 5- دقت کنید که بور با مدل اتمی خود طیف نشری خطی هیدروژن رو توجیه کرد اما چهار خط طیف نشری خطی هیدروژن رو نخستین بار آنگستروم پیدا کرد و 9 سال بعد طول موج هر خط را اندازه گیری کرد. 6- وقتی الکترون با گرفتن انرژی به تراز بینهایت منتقل می شود میگوییم یونش رخ داده است (تراز بینهایت نداریم در واقعا اگر از اتم الکترون برداریم تبدیل به یون + می شود).  هر چه الکترون در تراز های بالاتر باشد یعنی انرژی بیشتری گرفته پس برای کندن آن نسبت به زمانی که در تراز های پایین تر باشد انرژی کمتری نیاز داریم.

 بور اعتقاد داشت که 4 خط طیف نشری خطی هیدروژن به دلیل بازگشت الکترون های برانگیخته به حالت پایه و نشر نور توسط آنهاست. 3- فاصله ترازهای انرژی (لایه ها) در نزدیک هسته زیاد است به عبارتی اختلافات انرژی دو سطح در نزدیک هسته زیاد است. 4- الکترون هرچه مسیر بیشتری را طی کند (در حال برگشت) انرژی بیشتر و طول موج کمتری خواهد داشت. در ادامه از جم شیمی توجیه طیف نشری خطی هیدروژن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 1- نشر این 4 نور بدلیل بازگشت الکترون از تراز های 6_5_4_3 به تراز 2 است.

انیمیشن مربوط به طیف نشری خطی اتم هیدروژن

اگر در یک لوله تخلیه الکتریکی که دارای گاز هیدروژن است با فشار کم ، ولتاژ بالایی اعمال کنیم ، گاز درون لوله ملتهب (داغ ) شده و به رنگ   صورتی روشن   درآمده و باعبور دادن نور حاصل از منشور طیف نشری خطی هیدروژن بدست می آ ید. و دوباره به لایه های پایین تر (حالت پایه ) بر می گردد و مقدار انرژی که گرفته را آزاد می کند. ولی وقتی الکترون به لایه دوم  n= 2 بر می گردد نور آن مریی است وقابل دیدن می باشد. **نکته : الکترون از لایه های بالاتر به همه لایه های پایین تر بر می گردد. الکترون هیدروژن در پایین ترین لایه الکترونی (حالت پایه ) قرار دارد. **نکته : الکترون در لایه های بالاتر (حالت برانگیخته) ناپایدار است.

که این انرژی های آزاد شده همان طیف نشری خطی هیدروژن می باشد.

منبع

علوم رایانه - دانشمندان علوم رایانه

چرا شما باید مثل دانشمند کامپیوتر فکر کنید، نه مثل یک برنامه‌نویس

آیا فکر می‌کنید یک روز شرکت تصمیم به راه‌اندازی یک دستگاه تلفن همراه مثل آیفون کرده و روز بعد شروع به ساختن آن می‌کند؟ نه، وقتی از شما می‌خواهیم مثل یک دانشمند کامپیوتر فکر کنید، می‌خواهیم که کار خود را برنامه‌ریزی کنید. حالا یک برنامه‌نویس بلافاصله به حل مسئله فکر می‌کند، اما دانشمند کامپیوتر می‌تواند به صورت عمیق در مورد اینکه چرا کد قبلی شکست خورد را بررسی کند و نحوه اجتناب از شکست در آینده را به خوبی پیدا کند. به طور مشابه، دانش علوم رایانه به شما کمک می‌کند چیزها را به طور کلی درک کنید، مثل ساختار چشم، در حالی که برنامه‌نویسی یک ابزار خاص است، مثل پرداختن به یک مشکل خاص چشم.

"برنامه‌نویسی" یک اصطلاح عمومی می‌باشد که برای فردی که با نرم‌افزار، برنامه‌ها و دیگر راه‌حل‌های تکنولوژیکی کار می‌کند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر کد کار نکرد چطور؟ آیا تحقیق را دوباره شروع می‌کنید یا بلافاصله یک کد جایگزین را امتحان می‌کنید؟ دانشمند کامپیوتر از دیدگاه وسیع‌تر به مسائل نگاه می‌کند. یک برنامه‌نویس ممکن است زمانی که مشکلی حل می‌شود آن را رها کند، اما دانشمند کامپیوتر به دنبال روش‌های جدید برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات خواهد بود. ابتدا دلایلی که باعث عدم موفقیت کد شده است را تحلیل می‌کند و سپس به توسعه راه‌حل‌های متعددی که احتمال می‌دهد کار مورد نظر را انجام دهد می‌پردازد.

فکر کردن مثل یک دانشمند کامپیوتری افق‌های شما را گسترش می‌دهد، به شما کمک می‌کند تا یک رویکرد فعالانه را توسعه دهید، و کارایی خود را افزایش دهید. برنامه‌نویسی یک ابزار خاص و پیوسته برای انجام یک کار است، در حالی که علوم کامپیوتر رویکردی  موثر برای حل مشکلات و اجتناب از آن‌ها در آینده است. این مقاله تفاوت بین برنامه‌نویس و دانشمند کامپیوتر را بررسی می‌کند و اهمیت تفکر مانند دانشمند علوم کامپیوتر را به صورت منطقی توجیه می‌کند. یک برنامه‌نویس یا کدنویس مسائل خاصی را حل کرده یا با راه‌حل‌های تکنولوژیکی، با توسعه و پیاده‌سازی کدها، ویژگی‌هایی را اضافه می‌کند.

 

علوم رایانه به چند دسته تقسیم می شود

کتاب:علوم رایانه رده:علوم رایانه طرح کلی علوم رایانه ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه علوم رایانه ویکی‌انبار نبوفناوری Ou li e of ech ology Ou li e of applied scie ce زمینه‌هاکشاورزی و منابع طبیعی علوم و مهندسی شیلات شیلات شیمی خوراک تغذیه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشاورزی فناوری خوراک محدودیت استفاده از فناوری ژنتیک مهندسی خوراک مهندسی کشاورزی میکروبیولوژی خوراک پزشکی بیوانفورماتیک بیومکاترونیک پزشکی نانو تحقیقات پزشکی داروشناسی زیست‌فناوری شیمی‌انفورماتیک علم بهداشت علوم اعصاب فناوری اعصاب فناوری پزشکی فناوری تناسلی مهندسی بافت مهندسی پزشکی مهندسی زیستی مهندسی ژنتیک ساختمان‌ها وسازه‌ها مهندسی آتش‌نشانی سازه (ساختمان) فناوری خانگی مهندسی ایمنی مهندسی بهداشتی مهندسی تأسیسات ساختمان مهندسی ساخت مهندسی سازه مهندسی صوت مهندسی عمران مهندسی نما فناوری آموزشی آموزش الکترونیکی پردیس مجازی فناوری آموزشی نرم‌افزار آموزشی انرژی فناوری انرژی پاک فناوری هسته‌ای مهندسی نفت مهندسی هسته‌ای محیط زیست اکوتک انرژی تجدیدپذیر طراحی بوم‌شناختی طراحی پایدار فناوری پاک فناوری زغال‌سنگ پاک فناوری نانو سبز معماری سبز معماری منظر مهندسی بوم‌شناسی مهندسی پایدار مهندسی محیط زیست صنعت انفورماتیک بازرگانی بهره‌وری تحقیق و توسعه خودکارسازی زیست‌فناوری سوده‌شناسی فلزشناسی مدیریت مهندسی مهندسی سازمان مهندسی صنایع مهندسی مالی مهندسی معدن فناوری اطلاعات و ارتباطات علوم رایانه فناوری اطلاعات فناوری بصری فناوری موسیقی مهندسی صدا و سیما مهندسی فرکانس رادیویی مهندسی کامپیوتر مهندسی مخابرات مهندسی نرم‌افزار مهندسی هستی‌شناسی هوش مصنوعی نظامی جنگ الکترونیک فناوری پنهان‌کاری مخابرات نظامی مهندسی تعمیرات نظامی مهندسی جنگ ترابری فناوری فضایی معماری کشتی مهندسی ترابری مهندسی ترافیک مهندسی خودرو مهندسی هوافضا سایر علوم کاربردی سرماشناسی الکترواپتیک الکترونیک زمین‌شناسی مهندسی علوم مهندسی هیدرولیک دانش مواد فناوری میکرو فناوری نانو سایر زمینه‌های مهندسی مهندسی صوت زیست‌شیمیایی سرامیک مهندسی شیمی مهندسی پلیمر مهندسی کنترل مهندسی برق مهندسی الکترونیک سرگرمی مهندسی ژئوتکنیک (مکانیک خاک و پی) هیدرولیک مهندسی مکانیک مهندسی مکاترونیک مهندسی اپتیک و لیزر پروتئین کوانتوم مهندسی رباتیک انیماترونیک مهندسی سامانه‌ها اجزا زیرساخت اختراع Timeli e دانش ماشین توانمندی ابزار ابزارک تاریخ فناوری P ehis o ic ech ology انقلاب نوسنگی A cie ech ology Medieval ech ology Re aissa ce ech ology انقلاب صنعتی انقلاب صنعتی دوم Je Age انقلاب دیجیتال عصر اطلاعات انقلاب صنعتی چهارم Theo ies وایده‌ها App op ia e ech ology C i ique of ech ology انتشار نوآوری نوآوری تحول آفرین Dual-use ech ology Epheme aliza io E hics of ech ology بالافن Hype cycle I evi abili y hesis فناوری پست Ma u e ech ology فلسفه فناوری S a egy of Tech ology ترابشریت Tech o-p og essivism Tech ocapi alism Tech oce ism فن‌سالاری Tech oc i icism Tech oe ic Tech oe hics Tech ological cha ge فناوری همگرا جبرگرایی فناورانه Tech ological escala io Tech ological evolu io Tech ological fix نظام نوآوری فناورانه Tech ological mome um Tech ological a io alism Tech ological a io ali y Tech ological evival تکینگی فناوری Tech ological som ambulism Tech ological u opia ism چرخه حیات تکنولوژی مدل پذیرش تکنولوژی Tech ology adop io lifecycle Tech oma cy Tech o ealism ترابشریت سایر فناوری‌های نوپدید Lis Fic io al ech ology Tech opaga ism High- ech ology busi ess dis ic s مقیاس کارداشف Lis of ech ologies سیاست گذاری علم و فناوری Tech ology dy amics رده:علم و فناوری بر پایه کشور Tech ology alig me Tech ology assessme Tech ology b oke i g رده:شرکت‌های فناوری Tech ology demo s a io Tech ology educa io رده:کالج‌ها و دانشگاه‌های فنی Tech ology eva gelis Tech ology fusio Tech ology gove a ce Tech ology i eg a io روزنامه‌نگاری فناوری مدیریت تکنولوژی فناوری تیمار سیاست فناوری Tech ology shock استراتژی تکنولوژی Tech ology a d socie y انتقال فناوری Tech oself Book رده:فناوری Commo s درگاه:فناوری Wikiquo es نبومهندسی نرم‌افزارحوزه‌هاتحلیل نیازمندی‌ها • تحلیل سامانه‌ها • طراحی نرم‌افزار • برنامه‌نویسی • روش‌های صوری • وارسی مدل • تست نرم‌افزار • توسعه نرم‌افزار • گسترش نرم‌افزار • نگهداری نرم‌افزارمفاهیممدل‌سازی داده • معماری سازمانی • مشخصات کاربردی • زبان مدل‌سازی • پارادایم برنامه‌نویسی • نرم‌افزار • معماری نرم‌افزار • فرایند توسعه نرم‌افزار • فرایند تولید نرم‌افزار • کیفیت نرم‌افزار • تضمین کیفیت نرم‌افزار • Sof wa e a chaeology • تحلیل ساختمندگرایشاتمدل چابک • مدل طراحی جنبه‌گرا • شیءگرایی • آنتولوژی • سرویس‌گرایی • چرخه حیات توسعه سیستم‌هامدل‌هامدل‌های توسعهمدل چابک • آریوپی • اسکرام • مدل مارپیچی • مدل آبشاری • برنامه‌سازی مفرط • مدل وی • مدل تکراری و افزایشی • پیش‌نمونهمدل‌های دیگرAu omo ive SPICE • مدل بلوغ قابلیت یکپارچه • مدل داده • مدل تابع • مدل اطلاعات • فرامدل • مدل شیءگرایی • مدل‌سازی سیستم‌ها • مدل نمازبان‌های مدل سازیIDEF • زبان مدل‌سازی یکپارچهمهندساننرم‌افزار سرشناس ویکتور باسیلی کنت بک گریدی بوچ فردریک بروکز Ba y Boehm وارد کانینگهام تام دی ماکرو ادسخر دیکسترا مارتین فولر تونی هور واتس هامفری مایکل ای.

 

انتخاب بر اساس قابلیت اجرایی محصولات: اولویت حضور در این لیست با افرادی بود که نوآوری‌هایشان به طور مستقیم زندگی قشر بزرگی از مردم را بهبود داده است و بیشتر ایده‌ها و محصولاتی که توسط افراد حاضر در این لیست به وجود آمده‌اند، توسط درصد بالایی از مردم دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. از زمان تاسیس گوگل در سال ۱۹۹۸، این شرکت جوایز بی‌شماری را به دست آورده است و نام خود پیج از طرف مجمع جهانی اقتصاد در لیست "رهبرانی برای آینده جهان" قرار گرفته و همچنین وی موفق به کسب جایزه "یکی از مهیج‌ترین نوآوری‌های دنیا" از طرف مجله فناوری MIT شده است. وی به عنوان یک نجیب‌زاده در دنیای تجارت، سرمایه‌گذار و مسئول تاسیس شرکت‌هایی مانند SpaceX، تسلا موتورز و SolarCity شهرت دارد و همچنین به واسطه سیستم حمل‌و‌نقل فوق پر‌سرعت آینده خود به نام هایپرلوپ (که اکنون در مرحله تئوری است) شناخته می‌شود.

سه سال پس از این طراحی و در سال ۱۹۷۸ ویلسون به گسترش زبان برنامه‌نویسی بیسیک آکورن اتم پرداخت که این پروژه بلند پروازانه آموزشی باعث شد که شرکت آن‌ها از طرف BBC به عنوان یک "کسب‌و‌کار برتر" مورد تقدیر قرار بگیرد. خلق زبان جاوا اسکریپ به تنهایی می‌تواند افتخار بزرگی برای این تکنولوژیست و برنامه‌نویس محسوب شود، اما به غیر از این برندن ایچ  بنیان‌گذار بنیاد و پروژه موزیلا (که به نام فایرفاکس شهرت دارد) نیز است. زمانی که برین مشغول تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه استنفورد بود، به همراه دوست خود، لری پیج، چند کامپیوتر ارزان‌قیمت را تهیه کرده و در اطاق خوابگاه خود مشغول کار بر روی سیستم داده‌کاوی برین شدند.

این سیستم تحول عظیمی در عرضه اقتصادی به وجود آورده و کاربران می‌توانند توسط آن به پرداخت صورت‌حساب‌های خود، جمع‌آوری هزینه‌ها، مدیریت خرید و بسیاری دیگر از کار‌های روزمره خود بپردازند. علاوه بر فعالیت به عنوان برنامه‌نویس جاوا اسکریپت، وی به عنوان نویسنده، برنامه‌نویس و وبلاگ نویس در شرکت موزیلا فعالیت نموده و اکنون در بخش توسعه نرم‌افزاری آکادمی Khan ایفای نقش می‌کند. وی در سال ۱۹۸۳ از کار خود به عنوان برنامه‌نویس چندبرنامگی در بخش سیستم‌های کامپوتری هیولت پاکارد کناره‌گیری کرد تا به شرکت آمیگا کامپیوتر، استارت‌آپی کوچک در سیلیکون‌ولی، بپیوندد.

 

معرفی شغل پژوهشگر علوم کامپیوتر

بسیاری از صاحبان شغل پژوهشگر علوم رایانه روی آزمایشات فرضیه ای، ایجاد و اجرای آزمایشات برای سنجش عملیاتی راه حل های جدید و سپس تجزیه و تحلیل و گزارش نتایج آن آزمایشات کار می کنند و همچنین یافته های خود را در مجلات دانشگاهی منتشر کرده و یا آنها را در یک کنفرانس ارائه می دهند. علوم کامپیوتر مطالعه نحوه پرداز، ذخیره و ارتباط داده ها و دستورالعمل ها توسط دستگاه های محاسباتی است و شامل طراحی نرم افزار و پرداختن به سوالات اساسی علمی در مورد ماهیت محاسبات است، البته جنبه های زیادی از سخت افزار و معماری سیستم های رایانه ای بزرگ را نیز در بر می گیرد. برخی از کارفرمایان فناوری اطلاعات از فارغ التحصیلان هر رشته ای نیرو جذب می کنند، اما برخی دیگر که به دنبال انجام کارهای تخصصی یا فنی هستند، به دنبال مدارک علوم کامپیوتر مانند فناوری اطلاعات، مهندسی نرم افزار، مهندسی سخت افزار و دیگر رشته های مرتبط هستند.

ممکن است شما تصور کنید که در شغل پژوهشگر علوم رایانه، مهارت های فنی شامل فناوری های دیجیتال مهمترین مهارت است، اما مهارت های تحلیلی و درک خوب از روش های علمی به همان اندازه بسیار مهم بوده که به طور طبیعی شامل استعداد ریاضیات و تفکر منطقی است. این محققان غالباً با دانشمندان در زمینه مشکلات پیچیده ای که به قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارند، یا ایجاد زبان های محاسباتی جدید، توسعه الگوریتم ها و ابزارهایی برای کارآمدتر کردن سیستم های فناوری دیجیتال فعالیت دارند. با این حال، مهارتهایی مانند تفکر انتقادی و مهارتهای ارتباطی برای درک بهتر نتایج آزمایشات علوم رایانه و انتقال آنها به دیگران به نحوی که دانشمندان غیر کامپیوتر قادر به درک آن باشند، مورد نیاز و اساسی است.

مدارک علوم کامپیوتر بسیار مورد توجه هستند و با استخدام در موقعیت های شغلی از همان ابتدا حقوق نسبتا خوبی برای آنها در نظر گرفته می شود و فرد می تواند در طول مسیر حرفه ای شغل پژوهشگر علوم رایانه پیشرفت کند. صاحبان شغل پژوهشگر علوم رایانه مغز و هسته اصلی را در تلفن های هوشمند ایجاد می کنند، آنها هواپیماها را از سقوط باز می دارند، به پزشکان کمک می کنند تا عمل جراحی بهتری انجام دهند و خیلی از موارد دیگر. هوش مصنوعی، تشخیص گفتار و کنترل حرکات به سرعت در حال تکامل هستند که با کار تیم های کوچکی از محققان آغاز شد و اکنون به طور فزاینده ای در محصولاتی مختلف به بازار عرضه می شود.

 

رشته علوم کامپیوتر : گرایش ها، بازار کار، درآمد، دانشگاه های برتر

دانشگاه خوارزمی – تهران (محل تحصیل واحد کرج)، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه قم، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تبریز، دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران)، دانشگاه کوثر (ویژه خواهران) – بجنورد، دانشگاه کاشان، دانشگاه کردستان – سنندج (محل تحصیل دانشکده علوم پایه فنی و مهندسی بیجار)، دانشگاه بجنورد، دانشگاه دامغان، دانشگاه رازی – کرمانشاه، دانشگاه سلمان فارسی – کازرون، دانشگاه سمنان، دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان، دانشگاه شاهد – تهران، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه شهید باهنر – کرمان، دانشگاه شهید چمران – اهواز، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان – تبریز، دانشگاه صنعتی بیرجند، دانشگاه صنعتی سیرجان، دانشگاه صنعتی کرمانشاه، دانشگاه علم و فنّاوری مازندران – بهشهر، دانشگاه فسا، دانشگاه گلستان – گرگان.

باید بگویم بله در گذشته این رشته به نسبت مهندسی کامپیوتر ناشناخته تر بوده و فرصت های شغلی خیلی زیادی نداشته، اما با گسترش جامعه شناخت نسبت به این رشته بیشتر شده و جتی اگر افراد نتوانند در زمینه تخصصی خود مانند تحلیلگر سیستم، پایگاه داده و … کار کنند، فرصت های شغلی بهتری که در ادامه معرفی می کنیم را میتوانند داشته باشند. براساس انتشار دفترچه کارشناسی ارشد سال 1400، این مجموعه دارای 2 رشته علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک است که علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد دارای 7 گرایش محاسبات علمی، الگوریتم و نظریه محاسبات، نظریه سیستم ها، محاسبات نرم و هوش مصنوعی، منطق و روش های صوری، داده کاوی، علوم تصمیم و دانش است.

اگر این افراد به فکر استخدام نباشند در همان دوران تحصیل می توانند با کسب مهارت های لازم در زمینه های شغلی توسعه دهنده نرم افزار، مدیر پایگاه داده، تحلیل گرد سیستم های کامپیوتری، مدیر پروژه های نرم افزاری، توسعه دهنده وب مشغول به کار شوند و درآمد قابل توجهی داشته باشند. با توجه به اینکه با روز به روز شاهد وابسته شدن زندگیمان با رایانه ها هستیم، میتوان گفت آینده شغلی این متخصصین تا سال 2028، رشد 32 درصدی داشت که این میزان رشد بسیار خوب است و تحصیل در این رشته به ویژه در حوزه هوش مصنوعی بسیار ارزشمند است. فارغ التحصیلانی که دارای مدرک کارشناسی هستند، فرصت های شغلی مشابه مهندسین نرم افزار دارند، اما فارغ التحصیلانی که دارای مدراک بالاتر بیشتر دارای فرصت های شغلی مدیریتی گروه ها هستند و در زمینه حل مسائل تئوریک کار می کنند.

 

شکست اخلاقی دانشمندان علوم رایانه

روگاوی: به نظر من، وقتی که می‌خواهید در دانشگاهی عمومی، هیئت علمی استخدام کنید‌، ‌ منطقی خواهد بود اگر از دیدگاه اجتماعی آنها و نظرشان دربارۀ مسئولیت اجتماعی دانشمندان سؤال کنید؛ اما باید مراقب باشید که این کار به نوعی آزمون سیاسی تبدیل نشود و دنبال این نباشید که دیدگاه‌های سیاسی داوطلبان با دیدگاه خود شما مطابقت داشته باشند. پرداختن جدی به روزنامه‌نگاری تحقیقاتی، ناممکن خواهد بود اگر صدهاهزار تحلیل‌گر بتوانند با ابزار جست‌وجوی ساده‌ای مثل گوگل به اطلاعاتی از این دست، دسترسی داشته باشند: هر تماسی که روزنامه‌نگار برقرار می‌کند و ویژگی‌های آن تماس: مدت‌زمان آن، تعداد تکرار و….

ایدئولوژی‌های زیادی وجود دارند که کاملاً با دانشمندبودن یا هیئت علمی بودن سازگارند؛ اما ایدئولوژی‌ای که از دید من با دانشمندبودن سازگار نیست و واقعیت ندارد، این است که بگوییم: «کار من هیچ تأثیری ندارد و من هیچ مسئولیتی ندارم. همچنین باور نداشت که چنین شخصی واقعاً وجود داشته باشد و بتواند در رشتۀ خود موفق باشد؛ چون صرفاً با اتکا به «بنیاد ملی علوم امریکا» [بنیادی که کارش تأمین مالی و پشتیبانی از مطالعات علمی است] به منابع کافی دسترسی نخواهید داشت. فکر نمی‌کنم هیچ‌یک از این حرف‌ها منطقی باشد؛ از صحبت دربارۀ تضاد حریم خصوصی با امنیت گرفته تا اثربخشی منع دسترسی مردم به ابزارهای مؤثر حفظ حریم خصوصی و اینکه این کار به‌طریقی به جنگ با تروریسم کمک خواهد کرد.

آتلانتیک —دانشمندان علوم رایانه و متخصصان رمزنگاری((افراد ماهر در تحلیل کدها و رمزگشایی از رمزنگاشت‌های یارانه‌ای)) از موقعیت برتری برخوردارند و معمولاً آثار آنها در بین دانشگاهیان اعتبار ویژه‌ای دارد. شاید بخواهید برخی افراد، مثلاً ریاضی‌دانان را از این قاعده مستثنا کنید؛ ولی ما در عصر فناوری زندگی می‌کنیم و کاری که دانشمندان و سایر متخصصان فناوری می‌کنند، ماهیت دنیای ما را دگرگون می‌سازد. روگاوی: اساتید دانشگاه می‌توانند دربارۀ تأمین وجوه موردنیاز خود تصمیم‌گیری کنند؛ اما به‌ندرت پیش می‌آید که عضو هیئت علمی دانشگاهی مثلاً بگوید که «من منابع مالی وزارت دفاع را نمی‌پذیرم.

 

سه دانشمند دیجیتال ایران را بشناسید

این استاد برتر ایرانی مقطع کارشناسی خود را در رشته ریاضی کاربردی، کارشناسی‌ارشد را در رشته ریاضی محض و مقطع دکتری را نیز در همین رشته دنبال کرد و از سال 82 تاکنون در جایگاه‌های مختلفی چون رئیس مجتمع علوم یزد، معاونت پژوهش و فناوری، عضو کارگروه بررسی توانایی علمی اعضای هیات‌علمی پردیس علوم یزد و ریاست کمیسیون تخصصی علوم پایه مشغول به فعالیت بوده است. محققان این طرح، در تلاش برای فعال کردن مکانیسم‌های مولکولی مبنی‌بر تغییرات عروق مغزی بعد از بروز سکته مغزی، نمایه‌های فضایی و زمانی نشت سد خونی مغزی، آنژیوژنز، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF)، گیرنده‌های مرتبط و آنژیوپویتین‌ها و گیرنده‌ها را بعد از سکته مغزی در موش‌ها اندازه‌گیری کردند.

در رده‌بندی جهانی guide2research که بین دانشمندان حوزه علوم کامپیوتر و الکترونیک صورت گرفته، نام سه دانشمند و استاد برتر ایرانی هم بین سایر دانشمندان نام‌آور جهان به چشم می‌خورد که این می‌تواند افتخار بزرگی برای کشور ما به شمار رود. او درحال حاضر در دانشگاه تهران به‌عنوان مدیر قطب علمی کنترل و پردازش هوشمند فعالیت می‌کند و در طول سال‌ها سمت‌های مختلفی را چون عضویت کمیته مهندسی پزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عضویت انجمن مهندسان برق و الکترونیک و.   مقاله «مجموعه‌های نرم‌افزاری ترکیبی با مجموعه‌های‌ فازی و مجموعه‌های راف: یک روند آزمایشی» با درجه استناد 503 بالاترین استناد را بین مقاله‌های این دانشمند ایرانی از آن خود کرده است.

پراستنادترین مقاله ارائه‌شده از سوی این دانشمند ایرانی، به سال 2010 با درجه استناد 557 برمی‌گردد که تحت‌عنوان «ماتریس عملیاتی جدید برای حل معادلات دیفرانسیل کسری» در ISI منتشر شده است. یکی از مهم‌ترین معیارهایی که برای درجه‌بندی مقالات ارسالی به ISI مورد استفاده قرار می‌گیرد، «استناد» یا Citiation است که به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار در کتاب‌سنجی به کار می‌رود. درواقع، از استناد برای ایجاد پیوند بین اندیشه‌های جدید و قبلی استفاده می‌شود و این تا حدی اهمیت دارد که پایین بودن و حتی نداشتن استناد، مقاله را کم‌اعتبار و حتی بی‌اعتبار می‌کند.

این استاد دانشگاه، مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه شیراز و کارشناسی‌ارشد را نیز از دانشگاه تربیت‌مدرس اخذ کرد و برای ادامه‌تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه آدلاید استرالیا پذیرفته شد.

منبع

آزادى عقیده - حد و حدود آزادى عقیده

آزادی عقیده و آزادی بیان با تکیه بر واکاوی تفسیری آیة ﴿لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ﴾

قم: نشر معارف نهاد نمایندگى مقام معظّم رهبرى در دانشگاه‏ها (اعدام مرتد و اصل آزادی). «بررسی شبهة جهاد ابتدایی در تفسیر آیة ﴿لاَ إِکْراهَ فِی الدِّینِ﴾». هرچند همة این اقوال در تفسیر این آیة کریمه، قابل احترام و نیز قابل تأمّل و نظر است، لیکن اصحّ آن، نظر سوم است؛ زیرا بر اساس آموزه‌های اسلامی، دینِ اجبارى نفى شده است، چراکه دین عبارت است از یک سلسله معارف علمى که معارفى عملى به دنبال دارد و جامع همة آن معارف، یک کلمه است و آن عبارت است از «اعتقادات» و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبى است که اکراه‏ و اجبار در آن راه ندارد، چون کاربرد اکراه تنها در اعمال ظاهرى است که عبارت است از حرکاتى مادّى و بدنى (مکانیکى)، امّا اعتقاد قلبى براى خود، علل و اسباب دیگرى از سنخ خودِ اعتقاد و ادراک دارد و محال است که مثلاً جهل، علم را نتیجه دهد و یا مقدّمات غیرعلمى، تصدیقى علمى را بزاید (ر.

علاّمه طباطبائی می‌نویسد: «در اینکه فرمود: ﴿لاَ إِکْراهَ فِی الدِّینِ﴾، دو احتمال هست؛ یکى اینکه جمله خبرى باشد و بخواهد از حال تکوین خبر دهد، و بفرماید خداوند در دین اکراه قرار نداده است و نتیجه‏اش حکم شرعى مى‏شود که: اکراه در دین نفى شده است و اکراه بر دین و اعتقاد جایز نیست و اگر جمله‏اى انشایى باشد و بخواهد بفرماید که نباید مردم را بر اعتقاد و ایمان مجبور کنید، در این صورت نیز نهى مذکور متّکى بر یک حقیقت تکوینى است و آن حقیقت همان بود که قبلاً بیان کردیم و گفتیم اکراه تنها در مرحلة افعال بدنى اثر دارد، نه اعتقادات قلبى» (طباطبائی، 1417 ق. مرتد وقتی از اسلام برگردد و در غیر مقام علمى و استدلالی، ابراز و ترویج عقیدة انحرافی نماید، در واقع، علیه دین، مسلمین و عقاید آنان توطئه کرده است و نظم عمومى را بر هم زده است و نوعى توطئه علیه نظام اسلامى کرده است که این رفتار طبیعتاً ممنوع است؛ به عبارت دیگر، ارتداد برخلاف آزادى است و یک نوع تجاوز به حقوق عمومى به شمار مى‌رود؛ زیرا عموم جامعه نظام اسلامى را پذیرفته‌اند و شخص مرتد در حقیقت مى‌خواهد افکار و خواست عمومى را تضعیف کند و حقّ عموم را از بین ببرد.

 

حدود آزادی در نظام اسلامی از دیدگاه امام خمینی

با اینها چه کرد؟ تا وقتی اینها مزاحم دیگران نمی ­شدند و فقط عقیده خودشان را اظهار و تبلیغ می کردند و به صحبت و سخن گفتن می پرداختند، علی(ع) مزاحم شان نشد، ولی از آن ساعتی که از این آزادی خودشان سوء استفاده کردند مزاحم دیگران شدند، اسباب زحمت ایجاد کردند و رسماً به عنوان یاغی از کوفه سپاه بیرون بردند برای اینکه اخلال بکند و امنیت را برهم بزند علی(ع) سراغ اینها آمد». باید این نکته را در نظر داشت که خداوند انسان را آزاد آفریده و در انتخاب هیچ دین و مذهبی مجبور نیست، اما تشریعاً موظف است دین حق را که خواسته فطرت پاک و الهی است بپذیرد، راه رشد و کمال و هدایت از بیراهه گمراهی و ضلالت متمایز گشته و هر انسان خواهان سعادت باید هدایت الهی را مغتنم شمرده و از طغیان و طاغوت دوری ورزد و به خداوند ایمان بیاورد.

علامه طباطبایی در المیزان می گوید: عده ای خیال می کردند آزادی و دموکراسی و حقوق بشر را غربیان برای انسان به ارمغان آورده اند، در حالی که اسلام پیش از دیگران در هزار و چهارصدسال پیش، با معارف قوی خود این امور را به بشریت عرضه نموده است، ولی غرب با تبلیغات نادرست خود به جوامع و ملت ها تلقین کرد که حقوق بشر را آنان آورده اند. این آزادی دامنه وسیع دارد و بسیاری از قید و بندهایی را که در دنیای غرب وجود دارد، ازدست و پای بشر باز می کند، یعنی هر ملت را از سلطه و سیادت سایر ملل آزاد ساخته و هر گروه و طبقه اجتماعی را از بند رقیت سایر طبقات رهایی می بخشد و تمام افراد جامعه های قوی و ضعیف و نژادهای گوناگون را به صورت برابر از آزادی بهره مند می سازد.

شهید مطهری در این رابطه تأکید دارد که: در نظام اسلامی باید همه آ زاد باشند که حاصل اندیشه‌ ها و تفکرات خود را عرضه نمایند، طرفداران اسلام گمان نکنند که راه دفاع از عقاید اسلامی جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است، بلکه باید از اسلام با نیروی علم و آزادی دادن به افکار مخالف و برخورد صریح و روش علمی دفاع کرد.  با توجه به جامعیت اسلام و تکیه بر اصل توحید و گسترش عدالت و آزادی در جامعه، در نظام اسلامی هر نوع آزادی برای افراد محترم شمرده شده و در حد معقول مورد توجه قرار گرفته است، منتهی به لحاظ طبیعت زندگی اجتماعی، آزادی مطلق در هیچ نظام اجتماعی امکان‌ پذیر نیست، از این رو آزادیها باید درحدود قانون باشد.

 

منبع

مارتین ریز - زندگینامه مارتین ریز

استون مارتین ۱۲ سیلندر Vantage جدید به زودی عرضه می‌شود

با استفاده از همین نیروگاه پرصدا، آخرین V۱۲ Vantage همیشه یکی از نقاط برجسته این محدوده بود که یک موتور V-۱۲ تنفس طبیعی ۵۱۰ اسب بخاری را با گیربکس دستی ترکیب می‌کرد، ترکیبی که در سال ۲۰۱۰ فقط کمی کمتر از آنچه اکنون به نظر می‌رسد عجیب بود. متأسفانه به نظر می‌رسد هیچ شانسی برای تکرار این ترکیب وجود نداشته باشد، زیرا برخی منابع آگاه گفته اند که Vantage فعلی با موتور V-۸ آخرین خودرویی است که این شرکت با گزینه گیربکس دستی ارائه می‌دهد. توبیاس مورز رئیس استون مارتین قبلا تایید کرده بود که برنامه عرضه طولانی مدت برای موتور V-۱۲ که در آینده به بازار عرضه خواهد شد، ندارد چرا که قرار است به طور کامل به پیشرانه‌های AMG روی بیاورد.

در اوایل سال V۱۲ Speedster با  ساختار زیر بدنه سبک وزن بدون شیشه جلو رونمایی شد که به طور موثری قسمت جلوی DBS Superleggera را با قسمت عقب Vantage رودستر ترکیب کرده است. اگرچه در زمان عرضه DB۱۱ در سال ۲۰۱۶ به شدت مورد بازنگری و توربوشارژر قرار گرفت، هنوز ارتباط نزدیکی با V-۱۲ دارد که در آن زمان توسعه یافته بود. گفتنی است قیمت ۱۸۱ هزار دلاری، آخرین V۱۲ Vantage در مقایسه با رقمی که برای خودروی جدید درخواست شده است، معامله‌ای ظالمانه به نظر می‌رسد. اطلاعات بیشتر از این خودرو به زودی ارائه می‌شود و آنطور که اعلام شده این خودرو قرار است در سال ۲۰۲۲ به فروش برسد. خط انتشار رسمی در مورد نسخه نهایی نشان می‌دهد که Vantage می‌تواند پایان راه برای تولید موتورهای ۱۲ سلیندر باشد.

۲ لیتری V-۱۲ توربوشارژ دوقلو این شرکت استفاده خواهد کرد و می توان گفت دارای یک موتور ۶۹۰ اسب بخاری باشد. اکنون می‌توان فرض کرد که V۱۲ Vantage بر اساس همان پایه‌ ساخته شده است و احتمالاً از موتور ۵. V۱۲ Vantage یک نسخه نهایی از خودرو استون مارتین است که در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد شد. استون مارتین اعلام کرده است که V۱۲ Vantage جدیدی عرضه خواهد شد. فورد مالک این برند بود و آن را در سال ۱۹۹۹ راه اندازی کرد. اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم.

خلق تجارت های بزرگ با ریزداده ها نوشته مارتین لیندستروم

به‌عنوان‌مثال در خیلی از نقاط دنیای غرب ظروف حاوی نمک و فلفل منزلت زیادی در آشپزخانه و میز غذاخوری دارد، همان‌طور که همه می‌دانیم اغلبشان ظاهر مشابهی دارند: نمک‌پاش سه سوراخ و ظرف حاوی فلفل یک در بالایی دارد ولی در اغلب آسیا تعداد سوراخ‌ها معکوس می‌شود: سه سوراخ در ظرف فلفل و یک سوراخ در ظرف نمک آن‌هم به خاطر محبوبیت فلفل در کشورهای آسیایی. کاوشگر خانه ها و رفتارهای مردم من ریز داده‌هایم را از همه‌جا استخراج می‌کنم: یک آلبوم عکس فیس‌بوک، یک جا مسواکی در حمام، چیدمان کفش‌های اعضای خانواده در راهرو، رمز عبور افراد، محتویات سطل زباله، خمیردندان دور انداخته‌شده و هر چیزی می‌تواند پازل تحقیقات من را تکمیل کند یا جوابی که نیاز دارم را آشکار کند.

در عربستان و روسیه زنان سرکوب می‌شوند، او می‌داند وقتی وارد فرودگاه یک کشور جدید می‌شود دستش را برای یک تاکسی بلند می‌کند که راننده غیربومی دارد تا او را به داخل شهر ببرد و برای مشاهده احوال مردم محلی بچرخاند او می‌داند که آدم‌های غریبه اغلب ویژگی‌های فرهنگی را بهتر از خود افراد بومی می‌شناسند. ۲ متر است عبور کنید آیا شما خواهید گذشت؟ واقعیت این است که این آمار دیدگاه درستی به شما نمی‌دهد، چون ممکن است قسمت‌های زیادی از رودخانه بسیار کم‌عمق باشند، ولی شاید در میانه‌اش به سیلاب قوی به عمق ۲۰ متر تبدیل شود که به‌راحتی باعث غرق شدن می‌شود.

کتاب‌ها، مجلات ممنوعه، موسیقی و فیلم‌های خریداری و دانلود شده را بررسی می‌کنم حتی کیف پول، کیف زنانه، سوابق جستجوی آنلاین، صفحات فیس‌بوک، فیدهای توییتر، ایموجی های استفاده شده و حساب‌های اینستاگرام و اسنپ چت هم از دستم در امان نیستند.  مارتین مروج استفاده از «ریز داده» در کسب و کار است و معتقد است: کلان داده‌ها (Big data) می‌توانند ما را گمراه کنند، ریز داده‌ها (Small data) می‌توانند مکمل کلان داده باشند و حتی نواقص بیگ دیتا را می‌پوشاند. برای اینکه تصمیم‌گیری شما همراهان گرامی برای خرید یا عدم خرید این کتاب دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر شود، تیم محتوای جت بخش‌هایی از این کتاب را جمع‌آوری کرده اند تا شما با لحن و سبک نویسنده بیشتر آشنا شوید.

 

کفش مردانه پاروپا مدل مارتین کد40212531253

خرید کفش مردانه پاروپا مدل مارتین کد40212531253 ارزان , کفش مردانه پاروپا مدل مارتین کد40212531253 با قیمت ارزان , خرید پاروپا ارزان , پاروپا با قیمت ارزان , خرید پستی کفش مردانه پاروپا مدل مارتین کد40212531253 ,خرید اینترنتی کفش مردانه پاروپا مدل مارتین کد40212531253, خرید کفش مردانه پاروپا مدل مارتین کد40212531253 با قیمت 345000 ,خرید کفش مردانه پاروپا مدل مارتین کد40212531253 فقط 345000 ,خرید پاروپا کفش مردانه پاروپا مدل مارتین کد40212531253 ,خرید پاروپا با قیمت 345000,kharid کفش مردانه پاروپا مدل مارتین کد40212531253, gheymat کفش مردانه پاروپا مدل مارتین کد40212531253  . سطح داخلی کفش که با پا در تماس است چرم طبیعی بزی با رنگ گیاهی ، آنتی باکتریال و ضد حساسیت می باشدطرح رویه دارای ساعتی دست دوز نسبتا بلند و برجسته می باشد که بدون بند است.

سطح داخلی کفش که با پا در تماس است چرم طبیعی بزی با رنگ گیاهی ، آنتی باکتریال و ضد حساسیت می باشدطرح رویه دارای ساعتی دست دوز نسبتا بلند و برجسته می باشد که بدون بند است. در دو طرف رویه قطعه ای دوخته شده که به آن کش اتصال داده شده و به تنظیمپا در کفش کمک می کند و تا بخش پنجه ادامه یافته است. در دو طرف رویه قطعه ای دوخته شده که به آن کش اتصال داده شده و به تنظیمپا در کفش کمک می کند و تا بخش پنجه ادامه یافته است. قسمت پشت پا دارای ۴ قطعه چرمی بهم دوخت شده می باشد و دیواره بیرونی پشت پا دارای دوخت ریز و درشت می باشد. قسمت پشت پا دارای ۴ قطعه چرمی بهم دوخت شده می باشد و دیواره بیرونی پشت پا دارای دوخت ریز و درشت می باشد.

رویه کفش مدل مارتیناز مرغوبترین چرم های طبیعی بوده و از ۱۰ قطعه چرم کاملا طبیعی برش و دوخته شده است. رویه کفش مدل مارتیناز مرغوبترین چرم های طبیعی بوده و از ۱۰ قطعه چرم کاملا طبیعی برش و دوخته شده است. دهانه کفش در این مدل از ابر مخصوصی جهت حفاظت نرم از دور پا و زیبایی، بهره می برد. دهانه کفش در این مدل از ابر مخصوصی جهت حفاظت نرم از دور پا و زیبایی، بهره می برد. در قسمت بالایی، ساعتی رویه بر روی قطعات بالشتکی تعبیه شده است. در قسمت بالایی، ساعتی رویه بر روی قطعات بالشتکی تعبیه شده است. برای خرید و مشاهده جزئیات محصول در دیجی کالا کلیک نمایید. برای خرید و مشاهده جزئیات محصول در دیجی کالا کلیک نمایید.

برای خرید و مشاهده جزئیات محصول در دیجی کالا کلیک نمایید.

منبع

وجدان کاری - عوامل موثر در تقویت وجدان کاری

عوامل مؤثر بر وجدان کاری

یافته ‌ های براون و همکاران (2003) نشان می ‌ دهد که بین هوش هیجانی و عوامل خودکنترلی با وجدان کاری، فرایند تصمیم ‌ گیری و تعهد سازمانی رابطه وجود دارد، سی، ترام و اوهارا22 (2006) اعتقاد دارند کارکنانی که هوش هیجانی پایین دارند از مدیران با هوش هیجانی بالا منتفع می ‌ شوند به ‌ گونه ‌ ای که این مدیران می ‌ توانند به کارکنان خود کمک کنند که هیجان ‌ های خود و دیگران را تشخیص دهند و کنترل کنند؛ مخصوصاً کارکنان، به مدیرانی نیاز دارند که بتوانند با خلق شور و شوق، اعتماد و روحیه مثبت در سازمان، جو روانی محیط کار را بهبود ببخشند. اینکه چه ویژگی ‌ های شخصیتی بر وجدان کاری اثرگذار است مشخص نیست و نیز اینکه چگونه شخصیت بر وجدان کاری اثر می ‌ گذارد، و یا چه تیپ ‌ های شخصیتی دارای وجدان کاری بیشتر و یا کمتر هستند؟ تعامل عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی چه تأثیری بر وجدان کاری دارد؟ این سؤال ‌ ها لزوم پژوهش ‌ های علمی بیشتر و دقیق ‌ تر را، با توجه به فرهنگ ایرانی- اسلامی ما، به ما یادآوری می ‌ کند.

در پژوهش لیاقت ‌ دار و همکاران (1390) با عنوان «بررسی میزان تأثیر عوامل مؤثر بر وجدان کاری»، به سه عامل ویژگی ‌ های فردی/ شخصیتی، فرهنگی/ اجتماعی و خانوادگی در بین دانشجویان دانشکده ‌ های مختلف دانشگاه اصفهان پرداخته ‌ اند که به ترتیب عامل فرهنگی/ اجتماعی 45 درصد، عامل فردی/ شخصیتی 40 درصد، و عامل خانواده 3 درصد، با وجدان کاری رابطه دارند. به عبارت دیگر، استقلال افراد، تخصص آن ‌ ها، آموزش ‌ های آکادمیک و همانند ‌ سازی و انطباق آنان با حرفه خود و توانایی کارکنان (ولش و لاوان، 1981 و بلاو، 1988) و نیز وضعیت خانواده، پست ‌ های شغلی و تجربیات مربوط به کار (حکیم21، 2002) در ارائه پیشنهاد ‌ های سازنده در شکل ‌ گیری تعهد سازمانی و میزان وجدان کاری آن ‌ ها نقش مهمی ایفا می ‌ کند.

علاوه بر این، نحوه تصمیم ‌ گیری مدیران یک سازمان، سیاست ‌ های اتخاذ ‌ شده توسط آن ‌ ها، اقتدار و ضوابط نظارت و کنترل، سازمان ‌ دهی تیم ‌ کاری، مطالعه مجلات شغلی توسط کارکنان، رضایت کارکنان از کار خود و شرایط موجود سازمان، سن کارکنان، پرستیژ شغلی و نهایتاً تخصصی بودن یک شغل بر وجدان کاری افراد آن سازمان مؤثر است. سازمان ‌ ها و مؤسسات برای افزایش بهر ‌ ه ‌ وری عملکرد، رضایت شغلی، تعهد کاری، انگیزش شغلی، وجدان کاری، و برعکس، کاهش بی ‌ انگیزگی، افسردگی شغلی، غیبت از کار، ترک کار و اخراج کارکنان از روش ‌ های مختلفی استفاده می ‌ کنند تا کارکنان خود را برای انجام بهتر وظایف و مسئولیت ‌‌ ها در سطحی رضایت ‌ بخش نگه دارند.

 

مقدمه ای بر عوامل مؤثر در تقویت تعهد و وجدان کاری

چگونه می توان کم کاری، عدم احساس مسئولیت، حضور نیافتن در محل کار، عدم پاسخگویی و راهنمایی صحیح مراجعان، مراقبت نکردن صحیح از اموال، بی توجهی به کیفیت کار و گرایش به آسان طلبی را به رضایت شغلی و انجام کار با کیفیت بالا و مطلوب و حضور موثر در محل کار تبدیل کرد؟ حتی به این موضوع نیز باید توجه شود که چگونه می توان برای ایجاد یک سیستم مطلوب یک معنی مشترک را در میان همکاران به وجود آورد؟. در این شرایط، مجریان قانون تنها وظیفه تنبیه خاطیان را به عهده دارند و کسانی که قانون را محترم می شمارند تنها به وظیفه خود عمل کرده اند، در حالی که وجدان کاری، نیرویی است درونی که هم پاداش می دهد (در صورت رضایت درونی) و هم کیفر (در صورت عذاب وجدان).

به بیان دیگر منظور از وجدان کاری، رضایت قلبی، تعهد و التزام عملی نسبت به وظیفه هایی است که قرار است انسان آنها را انجام دهد، به گونه ای که اگر بازرس و ناظری نیز بر فعالیت او نظاره گر نباشد، باز هم در انجام وظیفه قصوری روا نخواهد داشت. رایلی و کادول، تعهد را به عوامل و انگیزه های درونی و بیرونی شغل تقسیم می کنند و سامرز، تعهد موثر را نوعی وابستگی و انضمام به سازمان می داند که به صورت پذیرش ارزش های سازمان و تمایل به باقی ماندن در سازمان تظاهر می نماید. انگیزش عاملی است که موجب می شود تا انسانها کاری را انجام دهند که بعضی آن را نیرویی درونی و برخی نیز آن را نیرویی بیرونی می دانند، بنابراین تحلیل انگیزه در بررسی مسئله وجدان کاری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد.

چندی است اصطلاح «وجدان کاری» به فرهنگ اداری کشور راه یافته و مورد توجه مدیران ارشد قرار گرفته است اما تا به حال گام های اساسی در جهت شناسایی و اعمال حاکمیت وجدان کاری در جامعه برداشته نشده است. در زبان فارسی وجدان در لغت به کسر واو است ولی درتداول ایران و عراق بضم واو تلفظ می شود و به معنای یافتن، شعور، شعور باطن و به عنوان قوه ای در باطن شخص است که وی را از نیک و بد اعمال آگاهی دهد. بنابراین، بین کارایی و وجدان کاری می توان رابطه ای علی برقرار کرد، بدین ترتیب که وجدان کاری یکی از عوامل موثر بر کارایی است ولی بالا بودن کارایی الزاماً نتیجه بالا بودن وجدان کاری نیست.

 

بررسي ميزان تاثير و نقش عوامل موثر بر وجدان کاري

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان), [online] 22(1 (پیاپی 41)), pp. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان), 22(1 (پیاپی 41)), 27-40. لیاقت دار محمد‌جواد، بختیارنصرآبادی حسنعلی، سمیعی فاطمه، هاشمی بی بی وجهیه. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان).

جامعه شناسی کاربردی

جامعة آماری پژوهش را کلیًة دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان (‌شامل دانشگاه صنعتی، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه هنر و دانشگاه اصفهان شامل 23140 نفر(12874 دختر و10256 پسر) بودند که از آن میان با توجه به ضریب آلفا، توان آماری و ضریب تاثیر به طور کلی تعداد 800 نفر(438 دختر و 362 پسر) به عنوان نمونه مورد مطالعه به این ترتیب دانشگاه اصفهان (201 دختر و113 پسر)، دانشگاه صنعتی اصفهان (94 دختر و 138 پسر)، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (198 دختر و73 پسر) و دانشگاه هنر (35 دختر و 38 پسر) انتخاب شدند. منسوئر و اوئی (1999) در پژوهش خود نشان دادند که در این جوامع ارزشهای مربوط به نقش جنسیتی پیش بینی کننده خوبی برای وجدان کاری هستند به این معنا که مردان و زنان بواسطه انتظاراتی که جامعه از آنها دارد وجدان کاری خود را شکل می دهند در حالیکه تحصیلات دانشگاهی نمی تواند پیش بینی کننده وجدان کاری افراد باشد فقط سطح کار کارمندان و پست سازمانی آنها را تعیین می نماید.

به عبارت دیگر، استقلال افراد، تخصًص آنها، آموزشهای آکادمیک و همانندسازی وانطباق آنان با حرفة خود و توانایی کارکنان(ولش و لاوان،1981وبلاو،1988) و نیز وضعیت خانواده، پستهای شغلی و تجربیات مربوط به کار(حکیم[18]،2002 وهالت، 2008) در ارائه پیشنهاد‌های سازنده در شکل گیری تعهًد سازمانی و میزان وجدان کاری آنها نقش مهمی ایفا می‌کند. کیفیت دلبستگی به والدین و همسالان تعیین کننده تعهد سازمانی افراد در سالهای آینده زندگی شان است (هیندرلای و کنی[28]،2002) به‌طوری‌که در زنان دلبستگی بیشتر منجر به وجدان کاری بالاتر می گردد(بلوستین[29] و همکاران،1991) در حالی‌که در مردان دلبستگی به والدین از دلبستگی به همسر در تعهد سازمانی تأثیرگذارتر است (بلوستین، 1999).

علاوه بر این نحوة تصمیم گیری مدیران یک سازمان، سیاستهای اتخاذ شده توسط آنها، اقتدار و ضوابط نظارت و کنترل، سازماندهی تیم کاری، مطالعة مجلات شغلی توسط کارکنان، رضایت کارکنان از کار خود و شرایط موجود سازمان، سن کارکنان ‌ پرستیژ شغلی و نهایتا" تخصصی بودن یک شغل بر وجدان کاری افراد آن سازمان مؤثر است. به عبارت دیگر ارزشهای تعیین کننده توسط فرهنگ می‌تواند انگیزه ای برای کار باشد حتی ارزشهای مردسالاری – زن سالاری یا کلیشه‌های جنشیتی دغدغه‌هایی را برای مدیران یا کارکنان در محیط کار و یا خارج از آن ایجاد می کند که بر روی روابط آنها با یکدیگر تأثیرگذار است(هافستد[16]،2002 و هالت[17]، 2008).

 

منبع

پوسته زمین - انواع فرآیند تغییر دهنده پوسته زمین

عوامل درونی در تغییر شکل زمین

بر اثر نیروهای درونی زمین اشکال ساختمانی مانند چینها و گسلها رسماً باعث تغییر شکل زمین می‌شوند و در یک مقیاس جهانی نیز زمین ساخت ورقه‌ای می‌تواند رشته‌کوه‌ها و یا اقیانوس‌ها را ایجاد و یا حذف کند. عوامل متعددی باعث ایجاد شکل کنونی زمین شده‌اند، اما در میان این عوامل، نیروهای درونی زمین که باعث تشکیل کوه، دره، آبشار، آتشفشان و یا اقیانوس می‌شوند، دارای مقیاس تأثیرگذاری وسیعتری هستند. با توجه به اینکه پدیده‌های ساختمانی را در هر مقیاسی (میکروسکوپی تا جهانی) میتوان مشاهده کرد لذا، شاید بتوان گفت که در تمام نقاط ایران این اشکال را خصوصاً در سنگهای رسوبی می‌توان مشاهده کرد.

چون نحوه اثر این عوامل عموماً به طور مستقیم در طبیعت قابل مشاهده نیست، آن‌را با مدل‌هایی کمابیش مشابه با حالات طبیعی در آزمایشگاه بررسی می‌کنند. مجموعه فرآیندهایی که باعث تغییر شکل فیزیکی سنگ‌ها و ایجاد ساخت‌های مختلف در آن‌ها می‌شود، به فرآیندهای ساختمانی موسوم است. علاقه‌مندان به زمین‌شناسی و راهنمایان طبیعت گردی، می‌توانند برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، مباحث زیر را نیز دنبال کنند. 2) آشنایی با زمین لرزه و نحوه تشکیل آن و پراکندگی زلزله ها در جهان و عمق های کانون زلزله ها. بر اثر عملکرد این فرآیندها، ساخت‌های (ساختارهای) متنوعی در پوسته زمین ایجاد می‌شود.

بنابراین در این فرآیندها همواره اثر عوامل سه‌گانه فشار، دما و زمان بررسی می‌شود. این دو عامل در فرآیندهای ساختمانی در پوسته زمین نیز اهمیت اساسی دارند. سرعت انجام واکنش‌ها عامل سوم مؤثر در فرآیندهای ساختمانی است.

تحقیق در مورد لایه های زمین ( پوسته، گوشته و هسته )

آهن و نیکل دو فلز مهم هستند که در همه جای کرهٔ زمین یافت می‌شوند (در سطح زمین به حالت جامد یافت می‌شوند) که این فلزات آلیاژ (مخلوطی از عناصر فلزی) بسیار گرمی در هستهٔ بیرونی می‌سازند که دمای آن حدود °۴٬۰۰۰ تا °۵٬۰۰۰ سانتی‌گراد است. در هستهٔ زمین، دما و فشار به اندازه‌ای زیاد است (دمای °۶٬۰۰۰ سانتی‌گراد و فشار ۴۵٬۰۰۰ پوند بر اینچ مربع) که فلزات فشرده می‌شوند و می‌توانند مانند یک مایع حرکت‌کنند و در جاهایی که به شکل جامد هستند، وادار به لرزش هستند. گوشته بزرگ‌ترین لایهٔ زمین است که زیر پوسته واقع‌شده و از ژرفای ۱۰ کیلومتری (۶ مایلی) درون زمین آغاز شده و تا ژرفای ۲٬۸۹۰ کیلومتری (۱٬۸۰۶ مایلی) درون زمین ادامه می‌یابد و ضخامت آن حدود ۲٬۹۰۰ کیلومتر (۱٬۸۰۲ مایل) است.

این لایه از حدود ۱۰۰ کیلومتری (۶۰ مایلی) درون زمین آغاز شده و تا ۷۰۰ کیلومتری (۴۵۰ مایلی) درون زمین گسترش می‌یابد و تصور می‌شود که این لایه بسیار گرم‌تر از سنگ‌کره و به حالت مایع باشد. هستهٔ بیرونی زمین از ژرفای ۲٬۸۹۰ کیلومتری (۱٬۸۰۶ مایلی) آغاز شده و تا ژرفای ۵٬۱۵۰ کیلومتری (۳٬۲۱۹ مایلی) زمین ادامه می‌یابد و ۳۰٫۸ درصد از جرم زمین را شامل می‌شود و در حال حرکت است. در ژرفای ۲٬۹۰۰ کیلومتری (۱٬۸۰۲ مایلی) درون زمین، امواج اس که نمی‌توانند در مواد مایع به راه خود ادامه دهند، به طور ناگهانی ناپدید می‌شوند و امواج پی نیز می‌شکنند (خم می‌شوند). از آن جا که زمین، توپی فلزی (هسته) در وسط خود دارد، همهٔ این سیاره مغناطیسی است و دانشمندان بر این باورند که هستهٔ بیرونی همان چیزی است که میدان مغناطیسی زمین را کنترل می‌کند.

پوستهٔ قاره‌ای زیر توده‌های زمین یافت می‌شود و کم‌تر از سنگ‌های چگال مانند سنگ خارا (گرانیت) ساخته شده‌است و ۱۰ تا ۷۵ کیلومتر (۶ تا ۴۷ مایل) ضخامت دارد (ژرفا متغیر است). میدان مغناطیسی زمین مانند یک حباب عمل می‌کند و از زمین در برابر ذرات باردار شناور پیرامون منظومهٔ خورشیدی مانند ذرات بارداری که از خورشید می‌آیند، محافظت می‌کند. پوستهٔ اقیانوسی از پوستهٔ قاره‌ای سنگین‌تر است و به طور مداوم و به آرامی در حال فرورفتن به زیر قارهٔ سبک‌تر قاره‌ای است که این فرایند مهم را فرورانش می‌نامند. پوستهٔ قاره‌ای ۰٫۳۴۷ درصد جرم زمین و ۰٫۵۵۴ درصد جرم پوسته و گوشته و هم‌چنین پوستهٔ اقیانوسی ۰٫۰۹۹ درصد جرم زمین و ۰٫۱۴۷ درصد جرم پوسته و گوشته را تشکیل می‌دهد.

 

منبع

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد